Auto

ASF: Durata medie de soluţionare a dosarelor de daună pe piaţa RCA era la finele anului trecut de 39 de zile

ASF: Durata medie de soluţionare a dosarelor de daună...

Autor: Roxana Rosu

30.03.2018, 13:21 5675

Durata medie de soluţionare a dosarelor de daună pe piaţa RCA era la finele anului trecut de 39 de zile, un număr de 42.525 dosare plătite (95,27%) fiind soluţionate într-un termen mai mic sau egal cu 3 luni, în timp ce cea mai lungă perioadă de soluţionare a fost înregistrată la Asirom VIG, de 127 de zile, potrivit datelor ASF.

În acelaşi timp, durata medie de plată a dosarelor de daună pentru pagube materiale pe piaţa RCA era la finele anului trecut de 11 zile, cu un maxim de 21 zile/dosar în cazul City Insurance, în timp ce cea mai mică durată medie a fost înregistrată la Uniqa Asigurări, de 2,18 zile.

În total, 44.634 dosare de daună au îndeplinit condiţiile pentru acordarea de despăgubiri în trimestrul IV 2017.

Potrivit ASF, 76,24% dosare au fost plătite în termenul legal de către asigurători, cele mai mari procente de dosare plătite în termenul legal fiind la societăţile Uniqa Asigurări S.A. (100%), urmată de Omniasig VIG S.A. (99,12%), Generali România S.A. (97,99%), Allianz – Ţiriac S.A. (96,51%) şi Groupama S.A. (93,98%).

Cele mai mici procente de dosare plătite în termenul legal au înregistrat societăţile Asirom VIG S.A. şi City Insurance S.A., cu procente de 57,39%, respectiv 57,93%.

Datele ASF arată că în trimestrul IV au fost avizate 77.684 dosare de daună la asigurătorii autorizaţi să practice asigurarea obligatorie auto RCA, cu 6,83% mai multe decât cele avizate în trimestrul III 2017. Cele mai multe dosare de daună au fost avizate la societatea City Insurance S.A., respectiv 23.925 dosare, care reprezintă 30,80% din total piaţă, societatea City Insurance S.A. menţinându-se, ca şi în trimestrele II şi III 2017, pe primul loc din punct de vedere al numărului dosarelor de daună avizate.

Trei societăţi de asigurare au cumulat 70,41% din numărul total al dosarelor de daună RCA avizate în trimestrul IV 2017, şi anume: City Insurance S.A. (30,80%), Euroins S.A. (21,25%) şi Asirom VIG S.A. (18,36%). Celelalte societăţi de asigurare analizate au procente sub 8% din numărul total al dosarelor RCA avizate în trimestrul IV 2017.

Din punct de vedere al obiectului pretenţiilor de despăgubire formulate în cele 77.684 dosare de daună, se constată că un număr de 70.930 dosare (91,31%) au fost avizate pentru pagube materiale, 2.133 dosare (2,75%) pentru vătămări corporale/decese, iar 4.621 dosare (5,95%) reprezintă dosare de regres.

La nivelul întregii pieţe, în 2017, ASF a înregistrat un număr total de 9.383 petiţii, în scădere cu 44,54% faţă de anul 2016. Din numărul total de petiţii, 85,75% au fost aferente pieţei asigurărilor-reasigurărilor, 11,48% pieţei pensiilor private, iar 2,77% sunt petiţii aferente pieţei instrumentelor şi investiţiilor financiare.

Scăderea numărului de petiţii s-a datorat, în principal, delistării unui număr de 562 de emitenţi,  precum şi retragerii unor SSIF-uri de pe piaţa de capital,  retragerii de către ASF a autorizaţiilor de funcţionare pentru societăţile Astra S.A., Carpatica S.A., Forte S.A. şi Lig Insurance S.A..

Pentru piaţa asigurărilor – reasigurărilor, ASF a primit 8.046 petiţii, în scădere cu 47,82% faţă de anul 2016, dintre care 6.263 au fost instrumentate, analizate şi soluţionate. Cel mai des întâlnită cauză pentru petiţii a fost neplata/plata parţială a despăgubirilor/valorilor de răscumpărare solicitate de către asiguraţi/păgubiţi, în 2.799 cazuri (44,69%). Alte  aspecte au vizat nerespectarea condiţiilor contractuale/Normelor RCA (25,45%), respectiv solicitări de recalculare a valorii despăgubirilor (5,89%).

Ponderea petiţiilor soluţionate favorabil petenţilor depăşeşte 69% pe segmentul asigurărilor auto (RCA şi CASCO) şi 52% pe segmentul asigurărilor facultative non-auto şi de viaţă.

Pentru sectorul pensiilor private, au fost depuse 1.077 petiţii, în scădere cu  4,27% faţă de anul 2016. Dintre acestea au fost instrumentate sau soluţionate 965 petiţii. Dintre acestea, 89% au reprezentat solicitări de informaţii, atât generale, cât şi individuale pe caz şi persoană, iar un număr de 102 petiţii (10,57%) au necesitat instrumentare în vederea rezolvării aspectelor semnalate.

Pentru sectorul instrumentelor financiare s-a primit în total un număr de 260 petiţii, în scădere cu 30,67% faţă de înregistrările anului 2016. Au fost soluţionate 217 petiţii, în scădere cu 34,44% faţă de anul 2016.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO