Business Hi-Tech

Cum a devenit Estonia un "Silicon Valley" al Europei

Cum a devenit Estonia un "Silicon Valley" al Europei

Autor: Bogdan Cojocaru

16.06.2012, 14:18 2192

Estonia ocupă locul 132 în lume după mărimea teritoriului, are populaţie cât Copenhaga şi cu toate acestea produce mai multe start-up-uri pe cap de locuitor decât oricare altă ţară din Europa şi are una dintre cele mai avansate platforme de "e-guvernare" din lume, scrie The Wall Street Journal.

"Care este secretul acestei ţări fost sovietice de produce atâtea start-up-uri?", se întreabă publicaţia americană. Potrivit lui Antti Vilpponen, CEO şi cofondator ArcticStartup, sunt trei lucruri care favorizează Estonia, respectiv clasa politică, succesul Skype şi cultura în sine. Preşedintele Estoniei, Toomas Hendrik Ilves, este un împătimit al tehnologiei. Pe biroul său personal vei găsi un iMac de 27 inch, un MacBook Air şi un iPad2. Preşedintele obişnuia chiar să scrie programe pentru calculator şi acum scrie pe Twitter.

Estonia a luat drumul investiţiilor în domeniul IT
&C din momentul obţinerii independenţei, în anul 1991. Ţara este lăudată pentru sistemul său unic de impozitare, motiv pentru care s-a putut dezvolta suportul pentru "e-guvernare". Estonienii îşi pot plăti taxele foarte uşor.

Estonia a adoptat şi platforme de votare online, servicii de sănătate online, precum şi posibilitatea de a semna documente electronic. Succesul Skype i-a motivat pe mulţi estonieni să-şi deschidă afaceri high-tech. Andrus Purde, cofondator al reţelei de socializare pentru profesionişti Achoo este reprezentativ pentru punctul de vedere al majorităţii: "Mulţi oameni au realizat că dacă cel cu care obişnuiai să joci basket poate schimba lumea, şi tu poţi face acest lucru". Cel de-al treilea ingredient de succes al Estoniei este cultura, o cultură modelată în anii duri de ocupaţie sovietică prin care a trecut. Experienţa sovietică a dezvoltat o atitudine "descurcă-te singur", subliniază Taavet Hinrikus, fondatorul TransferWise: "Atunci nu era nimeni care să te ajute, dacă aveai nevoie de ceva, trebuia să ţi-l construieşti singur. Asta ne-a dat o atitudine pune-mâna-şi-munceşte atât de necesară pentru un start-up".

În mod surprinzător, şi teritoriul mic al Estoniei a jucat un rol important în crearea statutului de ţară a antreprenorilor. Fiind prea mică pentru a susţine jucătorii locali de pe piaţă, i-a orientat pe aceştia să gândească global, arată Heikki Haldre, CEO al Fits.me, un serviciu pentru magazinele de modă online. Cu toate astea, Estonia rămâne totuşi printre cele mai sărace ţări a UE, cu un PIB pe cap de locuitor de 13.194 euro, jumătate din cel al Suediei (27.039 euro), însă cu mult peste cele două vecine, Letonia (9.930 euro) şi Lituania (11.041 euro).

Rata şomajului rămâne ridicată, de 16,8% în 2010. În lumea start-up-urilor trebuie să ştii să deosebeşti ce e ireal de realitate, avertizează Andres Susi, CEO şi cofondator al site-ului Flirtic.com. Acum, când Estonia se pregăteşte să celebreze, în august, 21 de ani de la eliberarea sovietică, trebuie să privească în urmă pentru a vedea cât drum a parcurs, dar şi înainte, conştientizând că mai are multe de recuperat pe viitor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO