Business Hi-Tech

Cum vede managerul care a condus Orange în ultimii 5 ani viitorul pieţei de telecom din România: Pachetele fix mobil vor ajunge la o pondere semnificativă, dar nu cu viteza luminii

Jean Francois Fallacher

Jean Francois Fallacher

Autor: Adrian Seceleanu

27.04.2016, 12:00 685

Piaţa de telecom din România îşi va continua în următorii ani creşterea, care va fi susţinută în principal de echiparea consumatorilor cu smartphone-uri şi tablete şi de explozia consumului de servicii de internet mobil, consideră Jean Francois Fallacher, managerul în al cărui mandat de CEO de cinci ani de zile Orannge şi-a menţinut poziţia de lider al pieţei locale de telefonie mobilă. Piaţa va migra spre pachetele de comunicaţii fix-mobil, însă viteza de adopţie va fi totuşi lentă.

Iată principalele declaraţii despre viitorul pieţei de telecom din România făcute de Jean Francois Fallacher într-un interviu pentru ZF:


# Echiparea cu smartphone-uri şi tablete continuă

“În primul rând este clar că România este încă în faza în care se echipează cu tehnologie: este o piaţă care creşte. Clienţii încă se echipează cu smartphone-uri iar acest lucru va continua pentru că rata de penetrare este încă cu mult sub cea înregistrată pe pieţele din Vestul Europei. Acesta este o primă tendinţă de pe piaţă care va continua. Aceasta este o veste bună pentru piaţă, pentru consumatori, dar pentru noi creează o serie de provocări pentru că suntem într-o piaţă în care echipamentele sunt subvenţionate, în care ajutăm consumatorii să se echipeze pentru că finanţăm smartphone-urile care sunt plătite apoi înapoi prin abonamente de către clienţi.
La Orange poţi cumpăra smartphone-uri în rate pentru că, existând acest apetit al consumatorilor am vrut să participam la acest fenomen iar reacţia a fpst pozitivă.
Acest lucru creează o serie de provocări pentru că pe măsură ce creşte şi mai mult numărul celor care se echipează cu terminale inteligente cu atât cresc şi cerinţele de finanţare. Iar în comparaţie cu pieţele occidentale, la care ne raportăm, noi activăm pe o piaţă cu un nivel scăzut al veniturilor pe utilizator, care este în medie la jumătate faţă de nivelul înregistrat în Occident. Este ceva ce trebuie să finanţăm - este o provocare pentru noi, şi este una în creştere. Pe de o parte este ceva pozitiv, pe de alta este o provocare în creştere.”

# Explozie pe datele mobile

“Al doilea lucru la care mă aştept - va fi o epxlozie a datelor, vedem deja o dublare a datelor de la an la an. Odată cu lansarea 4G le oferim cu adevărat clienţilor servicii de mare viteză lucru care are de asemenea are consecinţe pe întreaga piaţă de servicii de internet. Probabil în viitor astfel vom reuşi să concurăm cu operatorii de comunicaţii fixe, în special în mediul rural folosind infrastructura noastră mobilă.”

# Ne pregătim pentru era obiectelor conectate la net

“Concomitent vom vedea şi din ce în ce mai multe obiecte conectate la internet care ridică un alt tip de provocări pentru noi, pentru că vom avea pe piaţă alte câteva milioane de cartele sim live. Am început deja să ne pregătim pentru acest lucru şi chiar avem nişte instrumente dedicate prin care să ne ajutăm clienţii să administreze această flotă de obiecte. Vedem din ce în ce mai mult acest lucru, sunt producători de băuturi care vor să aibă toate frigiderele echipate cu cartele sim pentru a verifica dacă acestea  funcţionează, dacă au stoc. Nu mai vorbesc de securitate, sau de zona de energie, care sunt sunt în plină creştere de asemenea.


# Fără pachete fix-mobil în viitor ne-am adresa unei pieţe potenţiale mai mici

“O altă tendinţă pe piaţă este convergenţa. Acesta este motivul pentru care am intrat în zona de servicii fixe şi acesta este motivul pentru care avem acestă poziţie fermă că reglementarea ar trebui să fie una echilibrată. Pentru consumatori mai uşor să aibă un singur furnizor, ei preferă să nu aibă facturi de la mai multe companii şi să aibă de-a face cu mai mulţi operatori, este ceva convenabil pentru ei.
Este o tendinţă împinsă în piaţă de doi jucători pentru că ei sunt şi cei care pot oferi servicii convergente, este vorba de Telekom şi Digi. Fiind liderul pieţei noi suntem convinşi că piaţa va merge în această direcţie şi imediat ce vom lansa serviciile pe baza acordului cu Telekom vom lansa de asemenea campanii de marketing în această direcţie.
Este clar cred că în trei ani de acum încolo vom vedea un număr mult mai mare de clienţi care vor avea pachete de servicii de la acelaşi furnizor. Astăzi piaţa din România este încă în primele sale zile din punct de vedere al adopţiei serviciilor convergente. Astăzi cred că aproximativ 15% dintre clienţi au mai mult de două servicii de la acelaşi furnizor, ceea ce nu este foarte mult. În ţări ca Spania sau Franţa procentul este de circa 60% din piaţă. Imaginaţi-vă că într-o ţară ca Spania sau Franţa dacă eşti un operator pur de servicii mobile poţi accesa doar între 30 şi 40% dintre clienţii care îşi reînnoiesc abonamentele la serviciile de telefonie mobilă. Eşti împins de facto… este una dintre direcţiile catre piaţa se duce. Onest nu este ceva ce cred că va fi ceva ce va merge cu viteza luminii (în România), este ceva ce necesită timp. Este un motiv pentru care Orange a intrat în această zonă a serviciilor fixe.”

# Am făcut paşii corecţi pe conţinut. În mod clar oamenii nu se mai uită la TV aşa cum o făceau în trecut

“Pe segmentul de conţinut cred cu tărie că direcţia pe care am luat-o este cea corectă. Va fi nevoie de timp, dar în mod clar oamenii nu se mai uită la TV aşa cum o făceau în trecut. În mod clar. Suntem foarte bine poziţionaţi pentru că le oferim clienţilor şi un serviciu de înaltă calitate pentru televizoare de înaltă rezoluţie prin satelit (DTH) iar prin noul acord cu Telekom vom oferi aceste servicii şi prin fibră optică; dar de asemenea avem şi serviciul Orange TV Go despre care putem fi foarte mândri. Am folosit recent Netflix şi onest eu cred că putem fi mândri de serviciul nostru, de serviciul oferit, de conţinut. Iar generaţia tânără merge în mod clar în această direcţie.
În acest moment piaţa din România este încă la început pe zona serviciilor de conţinut oferite prin internet (OTT - over the top), este o piaţă fragmentată dar poziţia pe care o avem acolo este una puternică pentru viitor. “

# Competiţia dură va continua

“Acestea sunt tendinţele principale, cred că vom avea în continuare o competiţie foarte acerbă pe toate nivelele. Sunt cinci competitori foarte serioşi pe piaţa locală, fiecare dintre ei cu puncte tari şi slăbiciuni, astfel că piaţa va fi si mai competitivă. Există mereu, de asemenea, şi competiţia de la jucătorii over the top, este un fapt.”

# Vrem o abordare diferită pentru Orange Money

“Avem în plan să lansăm serviciul Orange Money prin care intrăm în zona de plăţi, nu în cea bancară. Acesta este de asemenea un pariu pentru noi pentru că am văzut un competitor lansând acest tip de servicii şi vom avea nevoie de o abordare diferită pentru că am dori să obţinem o dezvoltare mai extinsă a serviciului decât ceea ce am văzut până în prezent.”

Citiţi aici ce spune şeful Orange România despre mandatul său de cinci ani în fruntea Orange România: „Cel mai important obiectiv atins este că businessul a revenit la creştere, când am venit în România părea că e o fatalitate ca piaţa să scadă“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO