Business Internaţional

Vedetele reţelelor de socializare, în vizorul autorităţilor pentru încălcarea reglementărilor privind publicitatea

Vedetele reţelelor de socializare, în vizorul...

Autor: Mihai Draghici, Mediafax

16.12.2017, 18:01 486

Lideri de opinie, inclusiv staruri ale mediilor de socializare online ce au contacte cu branduri din industria produselor de lux, au primit notificări din partea autorităţilor de reglementare din SUA, Marea Britanie şi Franţa că riscă să intre sub incidenţa legilor privind publicitatea, scrie WSJ.

"Liderii de opinie, inclusiv vedetele de pe reţelele de socializare online vizate de acţiuni de lobby ale brandurilor din domeniul modei şi industriei produselor de lux pentru numărul mare de persoane care îi urmăresc pe Internet, au atras un nou public - autorităţile de reglementare. Aceste staruri le oferă fanilor de pe Instagram, Facebook şi de pe alte platforme online ceea ce ar părea a fi secvenţe din vieţile lor zilnice, în care sunt inserate mărci ale unor produse, dar uneori fără a dezvălui că au fost plătite de companii în lichidităţi, bunuri ori servicii", comentează publicaţia The Wall Street Journal într-un material cu titlul "Starurile din mediile de socializare online întorc privirile ... autorităţilor de reglementare, care afirmă că recompensele financiare acordate liderilor de opinie - chiar şi cele făcute fără solicitări explicite - riscă să fie considerate activităţi asociate publicităţii neautorizate".

Autorităţile din Statele Unite, Marea Britanie, Franţa şi alte ţări au început să verifice mediile de socializare online pentru a depista persoane care încalcă reglementările în domeniul publicităţii.

Comisia Federală pentru Comerţ din SUA a trimis în septembrie 21 de scrisori de notificare adresate unor lideri de opinie din domeniul online, cerându-le să dezvăluie orice aranjament financiar cu branduri menţionate în postările de pe platforma Instagram. Supermodelul Naomi Campbell, actriţele Shay Mitchell şi Lucy Hale, bloggeri şi personalităţi ale emisiunilor televizate de tip "reality" se numără printre persoanele contactate de autorităţile americane.

"Există extrem de multe aranjamente de promovare. Unele persoane dezvăluie înţelegerile în mod adecvat, altele nu", afirmă Michael Ostheimer, un reprezentant al Comisiei Federale pentru Comerţ din SUA.

În contextul în care consumatorii sunt din ce în ce mai interesaţi de reţelele de socializare online, numeroase branduri intensifică eforturile de lobby în relaţiile cu lideri de opinie de pe aceste platforme. Pentru bani şi alte servicii, vedetele din domeniul online influenţează persoanele care le urmăresc postările, un public care uneori este de ordinul a zeci de milioane de oameni.

Contactate de WSJ, vedete din mediile online care au primit notificări au declarat că nu ştiau că postările lor riscă să încalce legile privind publicitatea.

Actriţa Shay Mitchell le-a răspuns autorităţilor printr-un avocat că avea "impresia că un «mulţumesc» articulat clar ar satisface solicitările Comisiei Federale pentru Comerţ" de a dezvălui contactele cu Epic Road, o companie de turism de lux menţionată în postările sale recente. Shay Mitchell a admis că a beneficiat de servicii turistice din partea Epic Road în schimbul transmiterii unor mesaje online în care menţiona numele companiei. Comisia Federală pentru Comerţ a explicat că mulţumirile adresate printr-o postare nu arată clar că un lider de opinie a beneficiat de serviciile unei companii.

Oficiali din cadrul Comisiei Federale pentru Comerţ au explicat că simpla difuzare a numelui unei mărci ori companii, precum şi orice asociere cu aceasta în postările online reprezintă forme de promovare care intră sub incidenţa legilor privind publicitatea. Iar liderul de opinie care a beneficiat de servicii din partea unei companii trebuie să dezvăluie contractul. Recomandarea autorităţilor este ca persoanele care promovează branduri să plaseze etichetele "#ad" ("reclamă") sau "#sponsored" ("sponsorizat") la fiecare postare de acest gen.

Comisia Federală pentru Comerţ din SUA nu vizează doar reclamele în domeniul modei şi produselor de lux. În septembrie, autorităţile au ajuns la un acord juridic cu doi lideri de opinie care au promovat un serviciu de pariuri online pe site-uri de socializare fără a dezvălui că ei erau proprietarii firmei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO