Companii

C&W Echinox: Livrările de spaţii comerciale vor accelera în 2018 spre 200.000 mp, dar doar în afara Bucureştiului

C&W Echinox: Livrările de spaţii comerciale vor...

Autor: Roxana Rosu

21.03.2018, 12:38 672

Livrările de spaţii comerciale vor acelera în acest an spre nivelul de 200.000 de metri pătraţi, proiecte noi şi extensii fiind programate în zece oraşe medii şi mari din ţară, în timp ce în Bucureşti nu este programată nicio livrare semnificativă în 2018, reiese din rapoartele Bucharest Retail Market si Romania Retail Regional Cities, lansate de Cushman & Wakefield Echinox.

„Piaţa locală de retail este într-o etapă de maturizare şi optimizare, în care atât dezvoltatorii, cât şi retailerii, analizează cu foarte mare atentie oraşele şi zonele cu potenţial de vânzări. Drept urmare, în următoarea perioadă vom vedea in special extinderi ale unor proiecte performante, care isi vor intari astfel pozitia, si proiecte de convenienta in orase secundare si tertiare neacoperite sau cu o oferta subdimensionata de spatii de retail”, spune Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency.

Anul trecut, au fost livrate la nievl naţional spatii noi cu o suprafata de aproximativ 70.000 de metri patrati, in timp ce in Bucuresti a fost finalizata extinderea proiectului AFI Palace Cotroceni, care a marit suprafata inchiriabila a proiectului cu circa 8.000 de metri patrati, pana la 90.000 mp.

Astfel, stocul de spatii comerciale moderne din afara Capitalei a ajuns la 2,42 milioane de metri patrati, in timp ce suprafata mallurilor, parcurilor de retail si galeriilor comerciale din Bucuresti masoara 1,2 milioane de metri patrati, luand in calcul si inchiderea hipermarketului Carrefour si a galeriei comerciale din cadrul proiectului Vitantis Shopping Center, la inceputul acestui an.

La nivelul Bucurestiului, cea mai mare densitate de spatii comerciale se afla in sectorul 1, cu un nivel de circa 967 mp/1.000 de locuitori, pe pozitiile urmatoare fiind situate sectoarele 6 (842 mp/1.000 de locuitori) si 3 (704 mp/1.000 de locuitori).

In tara, orasele cu cea mai mare densitate de spatii comerciale raman Suceava (1.167 mp/1.000 de locuitori) si Oradea (926 mp/1.000 de locuitori), in timp ce in orasele primare, cu o populatie de peste 250.000 de locuitori, acest indicator variaza intre 380 mp/1.000 de locuitori in Craiova si 694 mp/1.000 de locuitori in Timisoara.

In acest context, orasele din Romania in care sunt programate spre livrare noi spatii de retail in decursul acestui an sunt Timisoara, Craiova, Bistrita, Sibiu, Buzau, Satu Mare, Baia Mare, Slobozia, Roman si Focsani, finalizarea unora dintre aceste aceste proiecte fiind conditionata de obtinerea autorizatiilor de construire in timp util.

Cei mai activi dezvoltatori in ceea ce priveste livrarile planificate in acest an sunt Prime Kapital, NEPI Rockcastle si Iulius Group. De altfel, Cushman & Wakefield Echinox a semnat un parteneriat strategic cu Prime Kapital in vederea inchirierii proiectelor de retail pe care grupul le va dezvolta in Romania.

In ciuda faptului ca rata medie de neocupare a centrelor comerciale din Bucuresti a scazut pe parcursul anului trecut de la 4% la 3%, stocul de retail va ramane stabil, punand presiune pe nivelul chiriilor din centrele comerciale dominante, al caror grad de ocupare este de sau aproape de 100%.

In urmatorii ani, este planificata extinderea proiectelor Colosseum Retail Park si Promenada Mall, precum si dezvoltarea unor parcuri de retail in Balotesti (DN 1 Value Center) si pe bulevardul Theodor Pallady, pe platforma Policolor.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO