Companii

Supliment Retail. Analiză. Retailerii de mobilă pariază pe expansiune într-un an în care consumul rămâne în zodia prudenţei

În retailul de mobilă, lupta se dă între brandurile internaţionale şi afacerile româneşti mici, medii sau mari, unele dintre ele având modele integrate ce includ şi producţie proprie.

În retailul de mobilă, lupta se dă între brandurile internaţionale şi afacerile româneşti mici, medii sau mari, unele dintre ele având modele integrate ce includ şi producţie proprie.

Autor: Cristina Roşca

07.05.2024, 00:06 76

♦ În 2023, cifra de afaceri în comerţul cu mobilă, articole de iluminat şi alte produse similare, cel mai bun indicator pentru consum, a scăzut uşor, cu 0,6% versus anul anterior, o dovadă a prudenţei românilor la shopping ♦ Anul acesta, oamenii continuă să fie atenţi la modul în care îşi cheltuie banii.

Retailerii de mobilă prezenţi pe piaţa din România pariază pe deschideri de noi magazine într-un an 2024 când prudenţa rămâne cuvântul de ordine în ceea ce priveşte comportamentul consuma­torilor.

Actorii din industrie îşi pregătesc astfel reţelele pentru vremuri mai bune şi încearcă totodată să câştige teren în oraşe unde până acum nu erau activi sau în oraşe unde au găsit o nouă portiţă de creştere.

„Credem că modelul de business al JYSK este unul adaptabil la ce se întâmplă în mediul extern. În 2024, JYSK va continua să deschidă magazine fizice în România (...). Planul nostru este de a inaugura 15 magazine noi în fiecare an, pentru a ne atinge obiectivul de 200 de unităţi în România. Este important să fim prezenţi în comunităţi mici şi mari, iar magazinul JYSK să fie o destinaţie“, spune Alex Bratu, country director, JYSK pentru România, Bulgaria şi Turcia.

El adaugă că 2024 continuă tendinţele din anul precedent, când inflaţia a modificat comportamentul de con­sum. Clienţii sunt mai atenţi la bugetele lor şi caută mai mult pro-duse de calitate la preţuri accesibile.

„Este o tendinţă bună, pentru că e un semn că avem consumatori mai informaţi şi o piaţă mai matură. Pentru JYSK este un avantaj, deoarece suntem un retailer care, încă de la înfiinţare, are ca strategie oferirea unor produse la preţuri competitive, iar obiectivul nostru este să avem o ofertă excelentă pentru toată lumea. Sustenabilitatea a devenit şi ea mai importantă.“

De exemplu, oamenii sunt mai atenţi la materialele din care sunt realizate produsele pe care le achiziţionează sau la ambalaje.

Adelina Badea, CEO al Mobexpert, spune că o altă tendinţă pe care o remarcă este orientarea clienţilor către produse „made in România“.

Acest fenomen a apărut acum mai multă vreme, dar el a devenit tot mai vizibil în pandemie.

În retailul de mobilă, adaugă ea, continuă să existe interes în acest sens.

„Clientul caută prima dată fabricat în România, apoi caută alte produse. Producţia românească a reprezentat o prioritate pentru noi. Ne-a ajutat foarte mult pandemia pentru că a trebuit să ne reinventăm şi să creştem capacitatea atunci când nu am mai putut importa din ţările asiatice, costurile cu transportul fiind destul de mari.“

Grupul Mobexpert, fondat în urmă cu 30 de ani, deţine astăzi, pe lângă o reţea de 26 de magazine şi opt fabrici de mobilă care produc pentru piaţa românească şi pentru export. Mobexpert este o companie vertical integrată, care porneşte cu designul şi proiectarea produselor, trece cu acestea prin fabricare şi retail, până ajunge în spaţiul clientului final.

Astăzi, Mobexpert are 26 de magazine, inclusiv şase unităţi de tip concept store şi 11 hipermarketuri, acestea din urmă fiind amplasate în Bucureşti, Iaşi, Suceava, Piteşti, Constanţa, Braşov, Sibiu şi Oradea. Anul trecut, compania a mizat pe deschiderea de unităţi de tip concept store, iar în viitor vrea să ajungă la un total de circa 20 de astfel de magazine, după cum spunea anterior Adelina Badea.

„În următorii ani ne uităm să dezvoltăm cel puţin patru sau cinci magazine mari, hipermagazine, plus încă 15 unităţi mici.“

Tot pe expansiune mizează şi Spectral Mobila, o companie din Tutova, judeţul Vaslui, înfiinţată în urmă cu 30 de ani. Grupul, ce are şi operaţiuni de producţie, şi retail, deci un model de business integrat, a deschis anul trecut 11 magazine noi.

„Noi ne-am bugetat o creştere de 15% în 2024 faţă de anul anterior, iar după primele trei luni din acest an suntem în grafic cu obiectivul propus. Am deschis deja primele două magazine din acest an în Cluj-Napoca şi Roman şi am dublat suprafaţa unităţii din Brăila, care acum are peste 1.000 de metri pătraţi, fiind astăzi cel mai mare magazin Spectral Mobila din ţară. În curând, vom deschide noi magazine în Oradea, Miercurea-Ciuc şi Timişoara, acesta din urmă devenind primul oraş în care vom avea două unităţi“, spune Dan Dodiţă, director executiv al Spectral Mobila.

Toate aceste investiţii vor contribui la atingerea obiectivului de a creşte cifra de afaceri a grupului cu 15% în acest an. Totuşi, executivul român spune că piaţa va scădea şi în 2024.

Spre comparaţie, în 2023, cifra de afaceri în comerţul cu mobilă, articole de iluminat şi alte produse similare, cel mai bun indicator pentru consum, a scăzut uşor, cu 0,6% versus anul anterior, potrivit INS, care analizează evoluţia în volume. Cifrele sunt o dovadă a prudenţei românilor la shopping. Anul acesta, oamenii continuă să fie atenţi la modul în care îşi cheltuie banii.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO