Style

Mădălina Stoica este unul dintre puţinii parfumieri români din lume, care pe o stradă pariziană, şi-a făcut „culcuş“ pentru propria parfumerie – Jul et Mad Paris. „Este adevărat că nu sunt mulţi români încă în industrie şi recunosc, este o mândrie aparte"

21 mar 2018 2651 afişări de Alina-Elena Vasiliu
Din aceeaşi categorie

Câmpulung Muscel. New York. Paris. Nu e chiar traseul cel mai la îndemână, pe care să ţi-l imaginezi ca fiind cel care îţi va conduce viaţa. Şi totuşi, cel puţin pentru un om, el a devenit realitate. În Paris s-a născut dragostea, iar din New York s-a plămădit o esenţă cosmopolită, genul care ar da încredere unor femei precum protagonistele din serialul Sex and the city. Se numeşte „Stilettos on Lex“, în traducere Tocuri înalte pe Lexington Avenue – unul dintre cele mai aglomerate bulevarde din Manhattan. Tocuri ameţitoare, înalte, la fel ca aspiraţiile Mădălinei Stoica, unul dintre puţinii parfumieri români din lume, care pe o stradă pariziană, şi-a făcut „culcuş“ pentru propria parfumerie – Jul et Mad Paris. Ah, şi la Câmpulung Muscel a început totul. Acolo începe să se scrie de fapt povestea româncei care îşi face loc în elita parfumeriei mondiale.

 

O întâlnire magică, pe terasa unei cafenele pariziene a fost declicul care a dus la crearea Jul et Mad Paris, o întâlnire concretizată nu doar într-un business, ci şi într-o poveste de dragoste. Cum altfel, ţinând cont că începutul a fost la Paris, în oraşul luminilor şi al iubirii? Acolo s-au cunoscut, în 2004, Mădălina Stoica şi Julien Blanchard, cuplul din spatele parfumeriei cu denumire rezultată din prescurtarea numelor lor, amândoi pasionaţi de luxul „à la française“ şi de „haute parfumerie“.

„Am avut şansa de a copilări în Câmpulung Muscel, înconjurată de o natură bogată, de munţi, de păduri, de grădini înmiresmate în care adoram să mă pierd ori de câte ori aveam ocazia. Acest privilegiu m-a sensibilizat la mirosurile din jur, pe care le-am apreciat totdeauna şi pe care le-am purtat cu mine, de-a lungul anilor“, îşi aminteşte nostalgic Mădălina Stoica începuturile.

Nu a durat mult până când Mădălina şi-a pus în bagaj colecţia olfactivă adunată cu grijă în minte şi suflet şi a pornit hotărâtă spre tărâmul posibilităţilor infinite. Avea 18 ani. A fost admisă la programul „Cosmetics and Fragrances Marketing & Management“, de la Fashion Institute of Technology din cadrul Universităţii de Stat din New York, un tărâm al făgăduinţei în industria de profil, unde sunt formaţi executivi din domeniul parfumurilor. Programul are doar 200 de absolvenţi din întreaga lume, care lucrează astăzi în domenii asociate industriei frumuseţii. Printre ei, Calvin Klein, Ralph Rucci şi Carolina Herrera.

Mădălina a petrecut ore al căror şir a renunţat să-l mai ţină în laborator, aprofundând meseria de „parfumeur“ şi familiarizându-se astfel cu esenţele fermecătoare, dar şi cu istoria şi arta din spatele parfumeriei. „New York-ul şi anii petrecuţi acolo sunt sursa de inspiraţie a primului parfum Jul et Mad Paris, Stilettos on Lex, în traducere Tocuri înalte pe Lexington Avenue, parfumul best-seller al casei, o odă a feminităţii absolute.“ Parisul a inspirat parfumul Terrasse à St-Germain, o ade­vărată dragoste la prima vedere, care le-a adus Oscarul industriei şi recunoaşterea mondială - premiul Fifi Awards, decernat de Fragrance Foundation din New York, spune Mădălina Stoica.

Fifi Awards este un eveniment care se desfăşoară anual, sub organizarea The Fragrance Foundation din New York, începând din 1973 şi având peste o mie de participanţi la fiecare ediţie – oameni din lumea modei, a teatrului, a filmului şi a televiziunii.

New York este de altfel una dintre „aromele de bază“ ale poveştii Jul et Mad. Bucureştiul încă nu şi-a făcut loc în poveste, de aceea nu are un parfum dedicat în colecţia Jul et Mad, însă, dacă va fi creat vreodată, ar purta cu siguranţă amprenta acordurilor de tei în floare, după cum mărturiseşte fondatoarea.

Palmaresul de călător al Mădălinei cuprinde însă mult mai multe destinaţii care au rămas impregnate în ADN-ul de rătăcitor pe care îl poartă. O fascinează Asia de Sud-Est şi în particular Myan­marul, unde a găsit o cultură fascinantă, o istorie bogată, cu mult accent pe religie, un trecut glorios şi oameni care au schimbat-o pentru totdeauna „Personalitatea, sinceritatea acestor oameni simpli şi extrem de darnici, deşi trăiesc extrem de modest şi frugal, sunt o sursă de inspiraţie permanentă şi un model de viaţă în sine, amintindu-ne în fiecare moment cât de norocoşi suntem.“

În călătoria cu numele Jul et Mad Paris, Mădălina nu a fost singură niciodată pentru că particula „Jul“ din acest nume îi corespunde partenerului ei de business, dar şi de viaţă - Julien Blanchard. Cercetător în neurobiologie la bază, Julien nu provine din industria parfumurilor, fiind antreprenor şi fondator al mai multor companii din domeniul ştiinţific. El a acompaniat-o însă încă de la început pe Mădălina, din 2011, când au fost puse bazele parfumeriei, fiind iniţial responsabil cu aspectele administrative şi operaţionale ale businessului. Ulterior, s-a implicat şi în partea creativă, astfel că acum, fiecare esenţă Jul et Mad Paris este o compoziţie făcută de două minţi şi patru mâini. Uneori, colaborează cu artizani francezi, specializaţi în parfumeria tradiţională, iar ceea ce rezultă la final sunt „parfumuri fără compromisuri“. Printre colaboratorii care şi-au pus mintea la contribuţie pentru Jul et Mad Paris până acum se numără Dorothée Piot, Cécile Zarokian, Luca Maffei, Stephanie Bakouche şi Sidonie Lancesseur. „Nu ştiu dacă putem defini cu adevărat o influenţă franţuzească sau românească în creaţiile noastre, însă, în mod sigur, fiecare parfum din colecţia Jul et Mad Paris poartă amprenta cuplului ca un întreg, cu accente unice, unde ambele personalităţi şi caracteristicile care îl definesc se întâlnesc pentru a forma un parfum cu caracter şi destinaţie universale, fără frontiere“, spune Mădălina Stoica.

Inspiraţia se ascunde pretutindeni, spune românca. De exemplu, la baza primei colecţii Jul et Mad Paris – Les „Classiques“, a stat povestea de dragoste dintre ea şi Julien, fiecare creaţie fiind transpunerea unui moment care a marcat relaţia de cuplu. Pasiunea comună pentru artă, istorie, călătorii şi culturi diferite a dus la o altă colecţie – Les „White“. De altfel, în această industrie, pasiunea nu are frontiere, crede Mădălina Stoica.

„Este adevărat că nu sunt mulţi români încă în industrie şi recunosc, este o mândrie aparte. Aş fi foarte încântată să pot transmite această pasiune şi poate să inspir alţi tineri români pentru a se lansa şi a-şi lăsa amprenta în acest univers unic.“ Unic, dar şi restrâns, ca orice altă industrie de lux, foarte puţin cunoscută din exterior. Parfu­meria este universul privilegiat în care Mădălina Stoica a reuşit să se strecoare cu talent şi, după mai mulţi ani în care s-a perindat în cercurile închise ale celor mai apreciaţi parfumieri ai lumii. A tras concluzia că majoritatea sunt oameni modeşti, care nu judecă după criterii de origine. Poate şi de aceea definiţia parfumeriei pentru Mădălina Stoica este „trăirea unui vis şi expresia propriilor pasiuni şi sentimente“.

Deşi nu ascunde că, dacă nu ar fi reuşit să devină unul dintre puţinii parfumieri români, i-ar fi plăcut să fie medic stomatolog sau actriţă.

Nu s-a gândit până acum să creeze un parfum inspirat de propria experienţă profesională, însă crede că cel mai recent pe care l-a lansat, Bella Donna, din colecţia Les „White“, corespunde cu siguranţă. „Este un parfum cu o personalitate puternică şi dotat cu multe faţete, unde nota predominantă este de magnolie albă, o magnifică floare suavă şi puternică în acelaşi timp, discretă însă remarcabilă. Nota de bază fresh, aproape rece, prinde formă şi devine foarte amplă şi caldă în prezenţa extractelor de iasomie, de ylang-ylang şi a absolut-ului de trandafir Centi­folia, care o înconjoară. Notele de santal, de şofran, de labdanum şi de mosc perfecţionează această mantie învăluitoare, transformând-o într-o adevărată semnă­tură olfactivă“, povesteşte dintr-un suflu Mădălina, ameţindu-ţi simţurile doar din cuvinte.

La sfârşitul anului trecut, Mădălina şi Julien Blanchard au lansat şi la Bucureşti parfumurile Jul et Mad Paris, creaţiile regăsindu-se în buticul de parfumuri Obsentum, din cadrul aeroportului Otopeni. Parfumeria are până în prezent două colecţii – Les „Classiques“  şi Les „White“, fiecare cu câte şase bijuterii olfactive.

John Galliano, creatorul de modă de origine britanico-spaniolă, este doar unul dintre cei care s-au îndrăgostit de parfumurile Garuda şi Nin-Shar, din aceeaşi colecţie Les „White“, semnate de Mădălina şi Julien Blanchard. În vârtejul visului ameţitor de a reuşi să cucerească parfumeria cu un nume românesc, Mădălina Stoica a prins în jocul ei oameni care au „mirosit“ potenţialul „nasului“ din Câmpulung, apoi din New York, iar acum din Paris.