Eveniment

Monopolul din piaţa IT: Facebook, Google, Amazon şi Apple domină cea mai mare piaţă din lume cum domina şi Standard Oil a miliardarului John D. Rockefeller piaţa petrolului

Monopolul din piaţa IT: Facebook, Google, Amazon şi...

Autor: Răzvan Botea

17.01.2018, 16:35 592

Standard Oil and Co., American Telephone şi Telegraph Co. au fost giganţii tehnologici ai vremii lor, dominând cu mai mult de 80% pieţele aferente. Giganţii din IT de astăzi sunt la fel de prezenţi, dacă nu chiar mai mult, scrie The Wall Street Journal.

Google al Alphabet Inc. deţine 89% din căutările pe internet, 95% din adulţii de pe internet folosesc Facebook şi 75% din vânzările de cărţi pe internet sunt făcute prin Amazon.

Google şi Apple Inc. furnizează 99% din sistemele de operare folosite pe smartphone-uri, în timp ce Apple şi Microsoft Corp. oferă 95% din sistemele de operare folosite pe desktop-uri.

Google în ultimi 8 ani a fost în vizorul autorităţilor antitrust din Uniunea Europeană sau SUA. Cele mai multe produse Google sunt gratuite pentru consumatori, iar preţul unei reclame la click a scăzut cu o treime în ultimii trei ani. Compania rămâne totuşi o putere în inovaţie, investind în noi produse precum asistentul vocal Google Home.

Monopolul Google se traduce prin faptul că preţurile competitorilor şi anumite produse nu ajung în atenţia clienţilor. Yelp Inc., care oferă informaţii detaliate în mediul online despre recenzii în legătură cu servicii locale, cum ar fi restaurante sau magazine, a acuzat Google că alterează rezultatele căutărilor astfel încât să pună în prim-plan propriile servicii de acest gen.

Sunt diferenţe mari între giganţii IT de astăzi şi companiile ce deţineau monopoluri în anumite domenii în vremuri apuse. Standard Oil şi AT&T foloseau încrederea, unele reglementări şi brevetele pentru a ţine la distanţă competitorii sau pentru a-i coopta.

Nu au fost companii iubite, însă au fost respectate.

În contrast, Google şi Facebook dau gratuit serviciile principale, în timp ce Amazon devansează atât de agresiv retailerii locali, încât acest lucru se poate vedea în inflaţie.

John D. Rockefeller a început afacerea Standard Oil cu o singură rafinărie în Cleveland în 1863. În următoarele câteva decenii, a cumpărat şi alte rafinării mai mici. Rafinăriile care nu se voiau vândute, erau subapreciate pe piaţă şi ieşeau din business. Până în 1904, companiile controlate de Standard Oil produceau 87% din petrolul de pe piaţă, conform lui Mike Sherer, Economist de la Harvard ieşit la pensie.

Povestea companiei de telecomunicaţii AT&T este similară. Creşterea pe piaţă şi dominarea acesteia i s-a datorat lui Alexander Graham Bell, acesta inventând în 1876 telefonul. Competiţia în următorii ani a fost puternică, alte companii s-au extins prin mai multe ţări. Însă,la fel ca şi giganţii tech de astăzi,  AT&T a avut de partea sa „efectul reţelei”.

„Oamenii au început să folosească Facebook pentru că toată lumea o face, acesta fiind şi cel  mai mare avantaj competitiv  al AT&T, acela că exista o interconectare”, spune Milton Mueller, profesor la Institutul de Tehnologie din Georgia.

Aşa cum AT&T decideau ce fel de echipament trebuie folosit pentru sistemul naţional de telecomunicaţii, la fel şi algoritmii de căutare ai Google decid cine poate fi găsit pe internet.

Anul trecut, Comisia Europeană a amendat Google cu 2,9 mld dolari şi a cerut gigantului să schimbe felul în care afişează rezultatele căutărilor.

O companie care are un anumit monopol se poate folosi de acest avantaj pentru a domina altă companie. Facebook a devenit cel mai mare site de photo-sharing din lume prin achiziţia Instagram-ului din 2012. Când a achiziţionat WhatsApp în 2014, a devenit şi cel mai mare furnizor de servicii de mesaje instant.  De asemenea, a intrat puternic pe piaţa realităţii virtuale prin achiziţia Oculus VR din 2014.

Ce Facebook nu cumpără, copiază. Snapchat, aplicaţia care îţi permite să postezi poze şi video-uri care să dispară la un anumit interval de timp a fost văzut ca un competitor pentru Facebook. Însă, în 2016, Facebook a introdus acest feature pe Facebook şi Instagram, ceea ce a cauzat scăderea profiturilor şi limitarea creşterii companiei Snapchat prin faptul că nu mai avea utilizatori noi, spune Peter Stabler, analist la Wells Fargo.

Numărul criticilor care consideră că aceşti giganţi ai IT-ului ar trebui să fie fragmentaţi sau să se implementeze reglementări, aşa cum s-au impus pentru Standard Oil şi AT&T la vremea lor, este în continuă creştere.

Principalele motive pentru care s-ar dori implementarea acestor reglementări ar fi uşurinţa cu care se propagă fenomenul fake news şi adicţia pe care o provoacă platforme precum Facebook.

De-a lungul istoriei, antreprenorii s-au văzut de multe ori nevoiţi să apeleze la ajutorul guvernelor pentru a disloca un monopol de pe piaţă, şi s-ar putea ca într-o zi acest ajutor să fie cerut din nou.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO