Eveniment

Scandalul cărnii de cal pune sub risc afaceri de export de peste 300 mil. euro. Antreprenorii români: "Este un atac puternic la industria locală a cărnii"

Autor: Gabriel Razi

13.02.2013, 11:16 1992

Scandalul cărnii de cal, care a răvăşit în ultimele zile industria alimentară europeană şi pe cea românească, pune sub risc afaceri de export cu carne de vită, porc, cal, oaie, pasăre şi preparate din carne în valoare totală de 309 milioane de euro, potrivit calculelor ZF, făcute pe baza datelor de export din primele opt luni ale anului trecut. Aceste produse acoperă aproximativ 7-8% din totalul exporturilor de produse agroalimentare româneşti, un segment unde cea mai mare greutate o au materiile prime agricole precum grâul, porumbul sau floarea-soarelui.

Exportatorii români de carne şi produse din carne spun la unison că scandalul loveşte în plin industria locală a cărnii şi că evenimentele pot da peste cap toată mecanica livrărilor pe care companiile din această industrie le fac în străinătate.

"Este un atac puternic la industria locală a cărnii. Industria românească a cărnii a ajuns una puternică şi 99% din companii au capital românesc şi este o problemă, probabil se doreşte să fim doar o piaţă de consum. S-ar putea ca piaţa europeană să fie în viitor reticentă la produsele din carne din România având în vedere că au mai fost evenimente de acest tip şi în trecut", a declarat pentru ZF Vasile Lucuţ, proprietarul Unicarm Satu Mare, un grup cu afaceri în industria cărnii, a laptelui şi în panificaţie de 150 mil. euro anul trecut.

Scandalul cărnii de cal în care au fost implicate şi companii din România vine după mai mulţi ani în care industria locală a procesării cărnii a fost practic exclusă de pe pieţele europene după crize precum cea a pestei porcine sau cea a gripei aviare.
 
Cititi si:
 
 

"Mafia cailor" înregistrează profituri uriaşe cumpărând cai cu zece lire sterline - presă

 

Şase distribuitori francezi retrag de la vânzare produse furnizate de Findus şi Comigel

 

La fel ca în trecut, şi acum încep să se întrevadă primele semne ale impactului pe care acest scandal îl are asupra afacerilor româneşti.

 

Atât procesatorii români implicaţi în acest scandal, cât şi alţi jucători din piaţă spun că partenerii la export din străinătate au cerut în ultimele zile lămuriri, în timp ce alţii deja au început să anuleze comenzi.

 

"În ultimele zile tot ce am făcut a fost să dau lămuriri şi să răspund la întrebări din partea companiilor partenere şi din partea presei din ţară şi din străinătate. Avem deja clienţi care au cerut lămuriri şi unii care au anulat comenzi. Au fost parteneri din Suedia şi din Bulgaria care au renunţat la comenzi", spune Iulian Căzăcuţ, managerul general al Dolly Com Botoşani, una dintre companiile româneşti implicate în scandalul cărnii de cal.

 

Antreprenorul român spune că este prea devreme în acest moment să evalueze impactul pe care acest scandal îl are asupra businessului său, dar subliniază că acest eveniment îi poate destabiliza afacerea.

 

"Nu ştiu dacă mai pot face o estimare pentru livrările din săptămânile următoare. Probabil comenzile pierdute până acum sunt de câteva sute de mii de euro. O săptămână pierdută nu este o problemă, sper să nu fie vorba de o lună", spune Căzăcuţ.

 

El adaugă că exporturile acoperă 40% din rulaje, care anul trecut s-au ridicat la 35 milioane de euro.

 

Apele s-au agitat de la Paris până la Bucureşti. Ponta a reacţionat ieri dur: Nu putem fi suspecţii de serviciu

 
 

 

Mai mult, Iulian Căzăcuţ subliniază că impactul acestui scandal va afecta pe termen mai lung exporturile de produse agroali­mentare în condiţiile în care consumatorii din vestul Europei vor deveni reticenţi la produsele "made în România".

 

"Noi am semnat actele cu un intermediar din Cipru şi am livrat marfa către un depozit agreat din Olanda. Am cerut ieri la rândul nostru mai multe lămuriri companiei cipriote şi ei zic la rândul lor că au vândut carnea mai departe ca fiind de cal. Eu mai departe de Olanda nu ştiu ce s-a întâmplat cu marfa. Cu acest intermediar din Cipru făceam afaceri de circa doi ani, iar exporturi de şapte ani."

 

Cât costă un cal în România? Cei mai scumpi ajung la preţul unui Maserati

 

 

La rândul său, Olimpiu Şoneriu, directorul general şi fondatorul CarmOlimp, care ope­rează abatorul din Braşov implicat în scandalul cărnii de cal, spune că a livrat carne de cal către Olanda în cantităţi mici, fără să aibă mai multe informaţii în legătură cu destinaţia ulterioară a cărnii. "Au fost livrate canităţi foarte mici de carne, în jur de 60 de tone, către partenerii noştri din Olanda. Transportul a plecat de la noi către Olanda. Nu putem şti care a fost traseul mărfii după ce a ajuns în Olanda, nu ştim nici măcar dacă aceasta este carnea care a ajuns în Franţa."

 

Şoneriu adaugă că scandalul cărnii de cal nu a vizat compania sa şi adaugă că în acest moment nu există siguranţa că a vizat România. "Dacă la un moment dat cineva a încercat să se disculte arătând cu degetul spre România, am răspuns cu dovezi de necontestat şi de aici înainte scandalul este doar mediatic şi uşor lipsit de logică."

 

Deşi la prima vedere scandalul cărnii de cal a afectat segmentul procesatorilor de carne de cal şi vită de pe piaţa locală, există posi­bilitatea ca acesta să se rostogolească şi în alte segmente ale industriei de procesare a cărnii. În prima linie cu livrări la export anul trecut de aproape 200 milioane de euro sunt jucătorii de pe piaţa de procesare a cărnii de pasăre.

 

"Reacţiile oamenilor sunt greu de con­trolat, nu cred că vom fi afectaţi de acest scandal pentru că fraudele cu carnea de pasăre sunt mai greu de făcut. Nu prea există variante de înlocuire a cărnii de pasăre. Deocamdată nu avem nicio reacţie din străinăte şi cred că avem un capital de încredere important", spune Grigore Horoi, preşedintele grupului Agricola Bacău, cu afaceri de 133 mil. euro anul trecut şi exporturi de aproximativ 20%.

 

În industria locală a cărnii se învârt în fiecare an între 2 şi 3 miliarde de euro, cele mai mari segmente ale acestei pieţe fiind acoperite de carnea de pasăre şi de porc.

 

Pe piaţa cărnii de pasăre jocurile sunt făcute de afaceri precum Transavia, Agricola Bacău sau grupul Agroli, în timp ce pe piaţa cărnii de porc cel mai mare jucător este grupul american Smithfield, urmat la distanţă de Marex Brăila şi Kosarom.

 

Cine sunt companiile româneşti implicate în scandalul cărnii de cal

 

CarmOlimp Braşov, compania deţinută de familia secretarului de stat de la Agricultură Valentin Şoneriu, şi Dolly Com Botoşani, un business al omului de afaceri Iulian Căzăcuţ din Botoşani, sunt cele două abatoarele locale implicate în scandalul cărnii de cal.

 

CarmOlimp Braşov este o afacere începută în 1990 de familia Şoneriu din judeţul Braşov cu un magazin.

 

lterior, familia de antreprenori a luat credite de la bănci şi a transformat un fost CAP într-un abator. Acum CarmOlimp a ajuns să opereze unul dintre cele mai mari unităţi de procesare a cărnii din judeţul Braşov.

 

Compania deţine şi ferme de vaci şi porci şi exploatează aproximativ 5.000 de hectare de teren.

 

CarmOlimp se concentrează în special pe procesarea cărnii proaspete şi mai puţin pe business-ul de pe piaţa mezelurilor. Procesatorul din Braşov deţine o reţea de 50 de magazine proprii şi o reţea de peste alte 60 de unităţi în sistem de franciză. Procesatorul a încheiat anul trecut cu afaceri estimate la 30 de milioane de euro.

 

Dolly Com este o afacere de familie începută în urmă cu 17 ani de omul de afaceri Iulian Căzăcuţ. La doi ani de la tăierea primei facturi antreprenorul a achiziţionat un abator în localitatea Roma din Judeţul Botoşani pe care l-a modernizat ulterior. În primii ani de după 2000 omul de afaceri s-a concentrat pe majorarea livrărilor către jucătorii din retailul modern, care la acel moment îşi puneau bazele afacerilor de pe piaţa locală. Astfel, compania a ajuns să livreze carne către reţele de retail precum Metro, Carrefour sau Kaufland. În urmă cu cinci ani compania a mai deschis o fabrică în localitatea Tunari din apropierea Capitalei un produce carne totacă, mici sau cârnaţi proaspeţi. Procesatorul a ajuns anul trecut la un rulaj de 35 milioane de euro, în creştere cu o circa o treime faţă de 2011. Exporturile reprezintă 40% din rulajele anuale al companiei din Botoşani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO