Iaşi te inspiră

Iaşi te inspiră!, un proiect ZF susţinut de Banca Transilvania. Cristian Hadji-Culea, Teatrul Naţional Iaşi: „De la un grad de ocupare al sălilor de 50% în cel mai bun caz, am ajuns să avem spectacole cu casa închisă şi am dublat veniturile până la aproape 2 milioane de lei“

09.05.2024, 00:06 Autor: Alina-Elena Vasiliu

Ce remarcă directorul Teatrului Naţional din Iaşi, regizor la bază, este prezenţa în număr mare a tinerilor, mulţi dintre ei studenţi, mai ales că oraşul este recunoscut drept unul universitar.

Spectacole atractive, de calitate, care să atragă publicul este ceea ce trebuie adus în faţa spectatorilor din marile oraşe, astfel încât şi tinerii să devină din ce în ce mai dornici să intre în teatre, crede Cristian Hadji-Culea, directorul gene­ral al Teatrului Naţional Iaşi.

„Încet-încet, în ultimii peste zece ani publicul a revenit cu forţă în cele patru săli ale Teatrului Naţional din Iaşi. Ce mă bucură este faptul că o bună parte a publicului este tânăr. Totul depinde de calitatea spectacolelor. Avem public nu doar din Iaşi, ci şi din alte părţi ale Moldovei, din Republica Moldova sau chiar din străinătate. Cam 80% din public este totuşi local. Iaşiul este doritor de cultură“, a spus Cristian Hadji-Culea la emi­siunea online ZF Iaşi te inspiră!. El a venit la condu­cerea teatrului în 2006, într-un moment în care clădirea toc­mai fusese închisă pentru renovare. Procesul a durat foarte mult până când au început lucrările de construc­ţii, apoi în doi ani s-au terminat, îşi aminteşte el.

„De când s-a refăcut tea­trul, de la un grad de ocupare al sălilor de 50% în cel mai bun caz, am ajuns să avem specta­cole cu casa închisă şi anul trecut chiar am dublat venitu­rile proprii, ceea ce arată o afluenţă mare de public. Am ajuns la aproape 2 mil. lei.“

În Iaşi, o altă instituţie culturală importantă este cea a operei, care însă funcţionează tot în cadrul Teatrului Naţional Iaşi. Ministerul Culturii are în plan construirea unei săli noi spectacole, de la zero, pentru care a fost deja identificat terenul şi a fost transferat în domeniul public, urmând să înceapă licitaţia pentru proiectare. Locul ales este în zona Copou, un parc emblematic pentru capitala Moldovei.

„Iaşi mai are şi Teatrul Luceafărul şi Ateneul, care de asemenea găzduiesc spectacole de teatru. Din păcate, teatrul independent nu s-a dezvoltat la fel de mult ca în alte oraşe, precum Cluj-Napoca sau Bucureşti. Punem la dispoziţie una din sălile noastre, Uzina de teatru, pentru astfel de spectacole, dar încă este o zonă deficitară în Iaşi.“

Ce remarcă directorul Teatrul Naţional din Iaşi, regizor la bază, este prezenţa în număr mare a tinerilor, mulţi dintre ei studenţi, mai ales că oraşul este recunoscut drept unul universitar.

„Sălile noastre mai mici ne arată mai clar ce public este interesat de ce tip de spectacole, astfel că putem crea spectacole ţintite către anumite tipuri de public. Cam 50% din public este format din tineri.“

În teatru, crescând valoarea spectacolelor, a crescut şi apetitul publicului, pentru că oamenii află şi vor să vină să vadă, iar publicul creşte şi vine dacă are ce primi.

„Terenul este încă însetat în România şi ploi culturale mai poate înghiţi multe. Va fi totdeauna loc pentru cultură, în măsura în care noi vom şti s-o vindem. Totul vine şi de la educaţie.“

Până la sfârşitul lunii iunie, când se încheie stagiunea, Teatrul Naţional Iaşi va aduce pe scenă cinci premiere, aflându-se într-un stadiu aproape de supraproducţie, astfel că nu pot fi programate mai multe spectacole.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania