Lectii de business

ZF/First Bank Lecţii de Business. Marius Ştefan, Autonom: Dacă reuşeşti să îţi ţii orgoliul sub control, ai numai de câştigat. Dacă într-o întâlnire de business te controlezi şi mai mult asculţi decât vorbeşti, cine are de câştigat? Cine a vorbit sau cine a ascultat? Care sunt cele 10 lecţii de business

19.04.2024, 00:07 Autor: Roxana Petrescu

Pornit în 2005 în Piatra-Neamţ, cu trei maşini Dacia Logan, Autonom Services, businessul deţinut de fraţii Marius şi Dan Ştefan, a devenit azi cel mai mare furnizor de mobilitate din România, o afacere de 728 de milioane de lei, lider în segmentul său, cu creşteri de două cifre în fiecare an de la înfiinţare Ce a contat în acest succes, pornit dintr-una din cele mai sărace zone ale României, într-o piaţă în care erau deja modele mature de business? Ideea a contat, desigur, dar execuţia i-a asigurat scalarea, apetitul constant pentru învăţare programată a generat salturi Dar a mai fost ceva, spune Marius Ştefan în episodul care deschide o nouă serie a proiectului Lecţii de Business, abilitatea de a-ţi gestiona propriul orgoliu astfel încât să lase spaţiu pentru opiniile şi ideile altora.

Reţeaua de mobilitate Auto­nom Services, fondată de fraţii Marius şi Dan Ştefan, a raportat pentru 2023 veni­turi din exploatare de 728 mi­lioane lei, în creştere cu 12%, şi un profit net de 31,9 milioane lei. Totul a pornit în 2005 din Piatra-Neamţ, mai mult dintr-o curiozitate de a testa un model de business decât din convingerea că el va funcţiona.

„Cred că în business contează foarte mult contextul, nu a fost un vis din copilărie partea aceasta cu închirierile de maşini“, spune Marius Ştefan, CEO şi fondator al Autonom, în cadrul emisiunii Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank.

Olimpic la matematică, la 18 ani pleacă din oraşul na­tal pentru a veni la studii în Bucureşti, unde de altfel se şi angajează din primul an de fa­cultate. Apoi, po­ves­tea unui prieten care plecase la stu­dii în SUA îl moti­vează să facă acelaşi lucru, partea de învă­ţare continuă, fiind una dintre trăsăturile de bază ale carierei construite de Marius Ştefan.

„Am obţinut două burse şi am plecat în SUA. Atunci mi-am schimbat mult modul de gân­dire. Mi-am dat sea­ma că vreau să încerc să fiu antreprenor, aşa că am hotărât să mă întorc în ţară. Cum am ajuns la un business de închirieri maşini? Când am termi­nat facultatea, mi-am che­mat părinţii la absolvire şi am închiriat o maşină pentru o vacanţă în SUA. Tata a fost foarte impresionat de model, nu îi venea să creadă că cineva chiar ne dă o maşină, aşa că a ţinut ca atunci când ne întoarcem, să-l aplicăm şi noi.“

Lucrurile nu s-au mişcat imediat, dar la un an, la Piatra-Neamţ, Marius Ştefan a pornit Autonom, cu trei maşini.

„Ideea nu contează atât de mult, ci doar acţiunea. În antreprenoriat, contrar a ceea ce scrie în majoritatea cursurior de business, e bine să încerci cât mai multe lucruri, cu bugete restrânse şi să vezi ce merge“.

„În vasta majoritate a proiectelor încercate, rezultatele au fost foarte diferite faţă de ceea ce gândeam noi.“

Privind în urmă, antreprenorul admite că nici el nu avea mare încredere în reuşita acestui business. Dar de la cele 3 maşini, în câteva luni firma abia înfiinţată ajunsese la 14 maşini care erau închiriate tot timpul. De ce a mers? Contextul a făcut diferenţa, o stare a pieţei de la acel moment care le-a scăpat companiilor cu tradiţie din acest sector şi care închiriau maşini doar pentru străinii cazaţi în hotelurile de cinci stele.

„Ne-am dat seama că cei care închiriau maşinile noastre erau românii care lucrau în străinătate. Ei aveau nevoie de mobilitate când veneau acasă. Fiind în zona cea mai sărăcă, de aici au plecat cei mai mulţi şi dintr-o coincidenţă totală am lansat un business de care ei aveau nevoie. Noi am făcut un studiu de piaţă, am văzut că firmele de închirieri maşini erau în hotelurile de 5 stele sau aeroporturi, se adresau doar străinilor, dar piaţa cea mai mare erau chiar românii care lucrau în străinătate şi aveau nevoie de mobilitate în ţară.“

Odată identificată nişa, tot focusul s-a dus în direcţia dezvoltării Autonom.

„Cred în studii de piaţă, dar dacă găseşti ceva unde poţi aduce valoare adaugată, e validat de piaţă şi poate fi scalat profitabil, te concentrezi pe asta. A fost un timing foarte bun. În business, tot timpul ai nevoie şi de puţin noroc. Timingul este determinant pentru succesul unei afaceri, sunt multe companii care au avut idei foarte bune, numai că au fost cu 10 ani mai devreme de piaţă.“

Marius Ştefan spune că odată pus businessul pe roţi, au mai fost importante câteva lucruri, iar unul dintre acestea este partea de networking.

„La un an după ce m-am întors în ţară, îmi spune un prieten că este un business de networking care îşi deschide filială în Bucureşti. Ce făceam? Ne întâlneam în fiecare vineri dimineaţă cu oamenii cu business-uri foarte mici. Am făcut asta timp de 7 ani de zile, în fiecare vineri, la 8 dimineaţa, şi am cunoscut astfel peste 2.000 de antreprenori. După 7 ani, nu mai am nicio emoţie să vorbesc în public, să mă duc să întind mâna pentru că am practicat acest lucru ani de zile. Doar în urma acestei activităţi permanente apar oportunităţile. Dacă stai numai în biroul tău de fildeş sau în casa ta şi aştepţi ca cineva să îţi propună business, vei vedea că de fiecare dată când bate cineva la uşă, încearcă să-ţi ia banii, nu să ţi-i ofere.“

Infomaţiile culese de la alţii mereu au fost dublate de cele acumulate pe cont propriu, prin citit, partea de lectură fiind de altfel obligatorie pentru angajaţii Autonom.

„Eu cred foarte mult în învăţarea programată, să te gândeşti la ce cursuri mergi pentru a-ţi îndeplini obiectivele. Şi eu, şi de Dan am crescut înconjuraţi de cărţi, citesc si acum 4-5 ore pe zi, câte 100 de cărţi pe an. Iar acum 10 ani am impus o regulă, toţi colegii noştri au obiectivul de a citi o carte pe lună, iar asta este în contractul de muncă. Toată lumea citeşte la Autonom. Partea de citi este unul dintre cele mai importante instrumente de dezvoltare personală pentru colegii noştri.“

Marius Ştefan mai crede şi în efectul de multiplicare a succesului. Dacă ceva merge pentru business-ul tău, atunci poate aceeaşi idee funcţionează şi pentru binele altei afaceri, dar pentru a fi posibil acest transfer, mai intervine un factor: o bună gestiune a propriului orgoliu.

„Dacă reuşeşti să îţi ţii orgoliul sub control, ai numai de câştigat. Dacă într-o întâlnire de business, stai cu cineva de vorbă şi reuşeşti să te controlezi, să asculţi, la final cine pleacă mai câştigat? Cine a vorbit mai mult sau cine a ascultat?“

Dar toate acestea se rafinează pornind de la un singur lucru şi având mereu în minte clientul. „Fiecare coleg are libertatea de a face ce trebuie pentru clientul respectiv. De asta avem o imagine foarte bună în piaţă, iar colegii se simt empowered.“

Iar pentru ca relaţia cu clientul să funcţioneze, dincolo de produsul în sine, mai este necesar un lucru. „Fii o persoană veselă, pozitivă, oamenii vor să facă business cu oamenii cu o energie bună“, mai spune Marius Ştefan.

 

10 lecţii de business de la Marius Ştefan

Lecţia 1: Ideea nu contează atât de mult cât contează acţiunea.

Lecţia 2: Încearcă multe lucruri, cu bugete restrânse, pentru a-ţi da seama ce funcţionează.

Lecţia 3: Când ai găsit ceva ce aduce valoare adăugată, e validat de piaţă şi poate fi scalat concentrează-te pe acel lucru.

Lecţia 4: Timingul este determinant pentru succesul în afaceri.

Lecţia 5: Oportunităţile nu apar dacă stai în birou. De obicei, dacă îţi bate cineva la uşă, îţi bate să îţi ceară bani, nu să ţi-i ofere.

Lecţia 6: Cred foarte mult în învăţarea programată pentru a-ţi îndeplini obiectivele.

Lecţia 7: Dacă vezi că funcţionează ceva în businessul tău, vezi dacă nu poţi transmite asta mai departe, în cercul tău.

Lecţia 8: La noi toată lumea citeşte, este trecut în contractul de muncă. Eu citesc câte patru-cinci ore pe zi, câte 100 de cărţi pe an. Cititul este unul dintre cele mai importante instrumente de dezvoltare personală.

Lecţia 9: Dacă reuşeşti să-ţi ţii orgoliul sub control, ai numai de câştigat.

Lecţia 10: Fii o persoană veselă, pozitivă. Oamenii vor să facă business cu oamenii care au o energie bună.

O campanie editorială Ziarul Financiar realizată cu susţinerea First Bank