Suplimente

Creioane, pixuri şi culori de 1,5 mil. euro din Cehia pe birourile, în şcolile şi atelierele de artă din România

Dinu Mihail Maravela, di­rec­­torul ge­ne­ral al Koh-I-Noor Hardtmuth Româ­nia: La transformarea noas­tră în repre­zen­tanţa Koh-I-Noor în România a trebuit să ne folosim de toate resur­sele pe care le aveam la îndemână, logistice şi umane, pentru a con­vinge vechii importatori să nu renunţe la brandul Koh-I-Noor, oferindu-le con­diţii bune de aproviziona­re şi plată pentru un câştig comun, având în vedere că şi aceştia la rândul lor au con­sumat resurse umane şi financiare pentru a crea piaţă pentru aceste produse.

Autor: Bogdan Cojocaru

26.09.2014, 00:04 951

A transformat în 20 de ani o firmă de 20.000 de dolari într-o afacere cu vânzări de aproape 1,5 mil. euro care reprezintă în România com­pa­­nia cehă Koh-I-Noor Hardtmuth, unul dintre cei mai mari producători de creioa­ne, pixuri şi materiale pentru pic­tură din lume. Dinu Mihail Maravela, di­rec­­torul ge­ne­ral al Koh-I-Noor Hardtmuth Româ­nia, po­vesteşte pentru ZF despre aventura pe care a avut-o şi încă o mai trăieşte în bu­sinessul ro­mânesc.
 

Cum aţi ajuns să reprezentaţi Koh-I-Noor Hardtmuth în România?
 

Maravela: Firma a fost înfiinţată încă din 1994 de doi pieteni cehi care pe rând s-au retras din afacere, primul în 1995, cel de-al doilea în 2004, iar eu am intrat din octombrie 1995, când, la întoarcerea mea din Praga, unde am absolvit Universitatea Politehnică cu specializare  în manage­men­tul economiei, am avut de ales dintr-un por­tofoliu cu 13 tipuri de afaceri. Una dintre ele a fost importul şi distribuţia pro­du­selor de papetărie.

Primul import de produse a avut loc la începutul anului 1996, iar direct de la Koh-I-Noor Cehia în 1997. Pe piaţa românească existau încă şapte companii care distribuiau produse Koh-I-Noor, axate pe o gamă restrânsă, de cel mult 10-20 de produse.

De la început am mers pe ideea de a pro­mova tot ceea ce înseamnă marca Koh-I-Noor. Datorită acestei strategii şi totodată ponderii noastre de 33% din tot ceea ce reprezenta la acea dată Koh-I-Noor pe piaţa românească, am reuşit în 2005 să-i con­vingem pe cei de la Koh-I-Noor să inves­tească în România şi să înfiinţeze o repre­zentanţă în care să fim parteneri cu drepturi egale.

 

De ce obstacole v-aţi lovit?
 

Maravela: Din păcate, chiar de la încept ne-am confruntat cu aberanta creş­tere a cursului dolarului faţă de leu, şi anume în toam­na anului 1997 de la 3.500 până la 10.000 lei/dolar. S-au pierdut mulţi bani atunci deoarece marfa intra în ţară la un curs mic, iar plata acesteia se făcea la un curs mărit. Aceşti bani ar fi ajutat la dez­vol­tarea afa­ce­rii în ritmul preconizat ini­ţial.

La transformarea noas­tră în repre­zen­tanţa Koh-I-Noor în România a trebuit să ne folosim de toate resur­sele pe care le aveam la îndemână, logis­tice şi umane, pentru a con­vinge vechii impor­ta­tori să nu renunţe la brandul Koh-I-Noor, oferindu-le con­diţii bune de aprovi­zio­na­re şi plată pentru un câştig comun, având în vedere că şi aceştia la rândul lor au con­su­mat resurse umane şi financiare pentru a crea piaţă pentru aceste produse.

 

Cu câţi bani aţi pornit în această aventură?
 

Maravela: Iniţial, fiecare asociat a por­nit cu câte 10.000 de dolari. În timp, apărând nece­sitatea unui spaţiu de depozitare mai cu­­prinzător, a urmat şi cea mai importantă in­vestiţie, depozitul nostru de pe DN7, şo­seaua Bu­cureşti - Târ­go­vişte, cu o suprafaţa de 1.000 de metri pătraţi.

 

Cât vindeţi, cui şi ce?
 

Maravela: Începând cu 2012 am depăşit la vânzări pragul de 6.500.000 de lei. Este o activitate se­zonieră, având în vedere că se adresează în cea mai mare parte şcolarilor, preşcolarilor, dar şi artiştilor şi pasionaţilor de artă, având în vedere că produsele de artă au o pondere importantă în sortimentul nostru.

Însă pen­tru a com­pensa sezo­na­litatea, am ales ca în fiecare an să completăm por­to­foliul de pro­duse com­ple­mentare cu cele de la Koh-I-Noor de la alţi producători. În momentul de faţă avem în portofoliu nouă mărci.

Dintre cele mai vândute produse, livrate de pro­priile fabrici din Uniunea Euro­peană, pot fi menţionate creioanele cu grafit de diferite durităţi – aici trebuie spus că Joseph Hardtmuth, primul pro­prietar al Koh-I-Noor, este inventa­to­rul acestui tip de grafit - plastilina şcolară KOH-I-NOOR, cu un rulaj de peste 500.000 de seturi anual, hârtia creponată cu o paletă largă de culori, blocurile pentru desen cu hârtie groasă de 180 de grame şi culorile tempera KOH-I-NOOR.

 

Cine sunt colaboratorii dumneavoastră din România?
Maravela: Practic acoperim întreaga gamă de distribuţie: astfel, începând cu distribuitori, magazine/librării şi reţele de hiper şi supermarketuri, până la clientul final, prin livrări directe sau prin magazinul nostru online.

 

Cine a fost Hardtmuth şi ce înseamnă KOH-I-NOOR
 

În 1790 Joseph Hardtmuth, fondatorul KOH-I-NOOR, a revoluţionat creionul tradiţional - bucăţile întregi de grafit atât de scumpe au fost înlocuite cu un amestec format din grafit pulbere şi lut, ceea ce oferea atât posibilitatea producţiei creioanelor cu diferite tipuri de grafit, cât şi accesul maselor la creionul pe care îl folosim şi astăzi.

În 1848, fiii săi înfiinţau fabrica pentru producerea acestora din Ceské Budejovice, care işi păstreaza forma şi destinaţia şi în zilele noastre.

Regina Victoria a Marii Britanii a fost atât de indrăgostită de aceste creioane, încât le-a comparat cu faimosul diamant KOH-I-NOOR, „Muntele de Lumina“, care se afla în coroana regală.

„Practic, acoperim întreaga gamă de distribuţie: astfel, începând cu distribuitori, magazine/librării şi reţele de hiper şi supermarketuri, până la clientul final, prin livrări directe sau prin magazinul nostru online.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO