10 SEPTEMBRIE 2009. Nimeni, din nicio industrie, nu-şi putea imagina în septembrie 2008 scăderi de 50% ale vânzărilor sau chiar de 80% cum au fost, de exemplu, pe anumite sectoare rezidenţiale. Galerie foto
O stare generalizată de negare – aşa s-ar putea caracteriza viziunea liderilor din mediul de business local în 2009, primul an în care s-au resimiţit efectele crizei în economia României.
Anul 2009 a rămas în istorie ca un coşmar pentru liderii din business de la acea vreme, care nu au luat măsuri de restructurare la timp, menţinând o stare de paralizie care nu a făcut decât să agraveze efectele crizei asupra economiei româneşti.
Iar menţinerea - pentru o perioadă destul de lungă – a acestei stări de negare a unui potenţial dezastru s-a reflectat puternic în situaţia economică. După o creştere economică de 8,5% în 2008, PIB-ul României a scăzut cu 7,1% în 2009.
Tot în 2009, în primăvară, România a convenit asupra unui pachet de finanţare externă de la FMI, UE, Banca Mondială şi BERD în valoare de 20 de miliarde de euro, acesta reprezentând cel mai mare împrumut din istoria ţării. Dacă iniţial oficialii români au declarat că acordul este „preventiv“, este o „centură de siguranţă“, în cele din urmă s-a dovedit a fi extrem de necesar, fiind singura soluţie a guvernului pentru a-şi acoperi deficitul bugetar.
De altfel, jumătate din tranşele acordate de FMI în 2009 au ajuns în premieră să fie direcţionate spre buget, iar guvernul a avut astfel posibilitatea să plătească salariile şi pensiile integral. „Pansamentul“ a fost de scurtă durată, astfel că, la jumătatea anului 2010 guvernul Boc a luat decizia de a scădea cu 25% salariile în sectorul bugetar.
Tot în 2009, aproximativ 17.000 de firme au intrat în insolvenţă. Astfel, insolvenţele Flamingo, Pic şi Leonardo au zguduit piaţa şi au blocat credite de aproape 200 mil. euro ale unor bănci şi furnizori. Tot în 2009, după expansiunea agresivă, a apărut în retailul modern fenomenul insolvenţelor voluntare în rândul reţelelor controlate de antreprenori locali.
Şomajul în creştere a fost una din consecinţele cu cel mai puternic impact asupra economiei în 2009. Cei peste 250.000 de oameni care au rămas fără un loc de muncă în acel an şi care nu au mai reuşit să se reangajeze au avut dificultăţi în plata ratelor la bănci şi au cheltuit mai puţin, ceea ce a contribuit la scăderea consumului. Rata şomajului a ajuns la 7,5% în toamna lui 2009, iar numărul şomerilor a ajuns la 680.000 de persoane, la maximul ultimilor cinci ani de până atunci. Cea mai mare parte a oamenilor care au fost afectaţi de disponibilizările masive din companii nu şi-au mai găsit un nou loc de muncă, iar firmele au blocat angajările, au tăiat salariile şi au căutat modalităţi de reducere a costurilor.
În paralel, companiile organizau programe de teambuilding – menite iniţial să îi ajute pe oameni să lucreze mai bine în echipă – dar cu scopul de a anunţa că urmează schimbări / disponibilizări în organizaţie.
Totodată, şomajul şi deteriorarea indicatorilor financiari ai companiilor au făcut ca atât populaţia, cât şi firmele să aibă mai puţin acces la banii băncilor, iar creditarea a fost îngheţată.
În acelaşi timp, tinerii studenţi sau proaspăt absolvenţii de facultate aveau în continuare pretenţii salariale nejustificat de mari, în opinia angajatorilor, şi sperau că, până la absolvirea facultăţii sau a programelor de masterat pe care le urmau va trece şi criza.
Pe de altă parte, una dintre veştile bune ale anului 2009 a fost reprezentată de faptul că exporturile Dacia au crescut cu aproape 50% în 2009, la peste 255.000 de maşini, din care peste 80% au avut ca destinaţie ţări din Europa de Vest. În acelaşi timp, producţia a atins nivelul de 300.000 de unităţi.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE