Construcţia autostrăzii A7 care leagă Moldova de sudul ţării dar şi planurile pentru A8 – Tg.-Mureş - Iaşi – Ungheni va atrage noi investiţii spre Iaşi, dar care să vizeze fie extinderea activităţilor deja existente, fie implementarea unor activităţi de proiectare a infrastructurii din regiune, a spus Dan Zaharia, partener în cadrul companiei de consultanţă Extind, în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! Un proiect ZF şi CEC Bank.
„Mă aştept ca anumite companii din zona de automotive, din zona de IT, să-şi aducă şi facilităţi de producţie sau de microproducţie. Zona de electronică este favorizată sau uşor de calificat, de asemenea. Mă aştept ca pe zona de construcţii de asemenea foarte multe firme să fie implicate în proiectarea şi în dezvoltarea autostrăzii, chiar dacă la un nivel, să zicem, de subantreprenoriat, iar schimburile comerciale cu Republica Moldova să devină din ce în ce mai puternice, pentru că este şi în interesul lor să fie prezente şi active în piaţa din România“, a spus Dan Zaharia, care în Iaşi a fondat şi birourile de co-working Fab Lab. Dar dincolo de A7, miza pentru Moldova o reprezintă A8-ul, care permite traversarea eficientă a Carpaţilor Orientali şi conexiunea directă la infrastructura occidentală.
„Da, A7 e vizibil şi e foarte optimist comunicat că vom circula pe segmente din această autostradă în 2026. Relevant, însă, pentru regiunea Moldovei este A8, cea care ne leagă pe de-o parte de vest, via Târgu-Mureş, şi ne leagă cu vreo 100 de km mai puţin, mai rapid de mare, spre Odesa. Şansa, fereastra de oportunitate a regiunii noastre vor fi eforturile de reconstrucţie a Ucrainei, în care Iaşi, Galaţi, Suceava sunt oraşe care pot fi hub-uri din zona NATO, UE, de reconstrucţie acestei ţări vecine“, a subliniat Dan Zaharia.
Dincolo de infrastructura rutieră, odată cu intrarea în spaţiul Schengen aerian, şi la Iaşi a fost inaugurat un nou terminal al aeroportului în care s-a investit 80 mil. euro, iar acest lucru va permite nu doar atragerea de noi zboruri, ci şi dezvoltarea zonei din proximitatea sa.
„Aşteptăm cu interes însă dezvoltarea de noi drumuri spre aeroport şi servicii conexe de tip hoteluri şi săli de conferinţe şi, bineînţeles, un terminal cargo, care e în proiect, dar probabil va mai dura. Se vede deja efectul noului terminal de la aeroport, cu traficul care creşte în continuare faţă de aceeaşi perioadă anului trecut, cu noi curse spre Germania, Dusseldorf şi Stuttgart, dar în acelaşi timp şi cu noi curse anunţate din toamnă spre Bucureşti, pe lângă Tarom, lucru care lipseşte unui oraş regional. Conectarea cu capitala trebuie să fie făcută de mai mulţi operatori“, a spus consultantul.
El explică faptul că acum aeroportul figurează drept o poartă de intrare, mai ales pentru zona de IT.
„Însă, pentru noi e foarte important de asemenea autostrada. Aici, în zona de logistică şi de industrial, vedem un interes sporit al firmelor din vest, din ţări precum Germania, Olanda, chiar şi Franţa, care explorează zona noastră în perspectiva în care vor trebui, datorită conflictilor geopolitice mondiale, să-şi reloce sursele şi să securizeze sursele de furnizori cât mai aproape şi în zone cât mai prietenoase. Dacă acum 5 ani, 10 ani, China era ţinta predilectă pentru externalizarea producţiei. în momentul acesta, asistăm la un revers şi în care Europa Centrală şi inclusiv România vor fi principalele beneficiare a acestei relocări de producţie, de subansamble pentru Vestul Europei“, a subliniat Dan Zaharia.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE