Afaceri de la zero

Afaceri de la Zero. Denisa Bălănean a creat atelierul de pălării The Hat Venture din judeţul Sibiu. „Ţinta mea este atât piaţa naţională, cât şi cea internaţională“

17.08.2023, 00:06 Autor: Mădălina Dediu Panaete

În atelierul The Hat Venture antreprenoarea a investit la început circa 4.000 de euro, iar ulterior a luat fonduri europene pentru extindere.

Denisa Bălănean este absolventă de drept, dar pandemia a fost un moment de bun augur în care a decis să se dedice pasiunii pentru pălării. Astfel, ea a deschis în urmă cu circa doi ani şi jumătate propriul atelier de pălării numit The Hat Venture în Cisnădie (judeţul Sibiu). „Am vrut să cumpăr o pălărie de la o firmă pe care o admiram şi era peste bugetul meu, aşa că în minte mi-a venit întrebarea «ce-ar fi să fac eu pălării?». Nu ştiam aproape nimic despre cum se fac pălăriile, dar treptat, fără să-mi dau seama, făceam lucruri care mă duceau în direcţia aceasta”, a povestit Denisa. Astfel, a renunţat la jobul pe care îl avea, iar cu toţi banii pe care îi avea puşi deoparte a început să lucreze la planul ei de a avea propriul atelier. „Îmi cumpăram un instrument după altul, mă documentam în acelaşi timp. A fost interesant, dar puţin greoi. (...) La început, când am deschis atelierul aveam un minim necesar, câteva materiale, câteva instrumente, dar nu profesionale pentru că nu aveam buget şi am vrut să fac totul singură”. Denisa spune că deschiderea unui atelier este destul de costisitoare şi subliniază că este nevoie de perseverenţă, disciplină şi mai ales de motivaţie. „Cred că am investit undeva la aproape 4.000 de euro, cu tot cu chirie. Apoi, după puţin timp am reuşit să obţin fonduri europene, am câştigat un proiect şi am reuşit să mă dezvolt mult mai mult, să iau aparatură mai bună şi tot ce mai aveam nevoie. La început credeam că am ce-mi trebuie, însă pe parcurs

mi-am dat seama că-mi lipsesc foarte multe lucruri, dar cu ajutorul acestei finanţări am reuşit să pun mai bine pe picioare businessul”. Ea a investit în forme pentru pălării, staţii de călcat, aparat de aburi, maşini de cusut, tot felul de instrumente, dar şi în mobilier. Primii clienţi au fost din rândul cunoscuţilor, iar Denisa a promovat atelierul de pălării în special pe reţelele sociale.

Crearea unei pălării durează de regulă între trei şi cinci zile, însă depinde şi de complexitatea acesteia, dar şi de inspiraţia creatoarei.

„Pot lucra şi mai mult la o pălărie pentru că toate pălăriile sunt personalizate, sunt modele unicat, eu nu reproduc pălării. De exemplu, poate este aceeaşi pălărie în proporţie de 60-70%, dar clienţii vin cu tot felul de idei de gravuri de exemplu şi atunci timpul de lucru poate fi mai lung”. Denisa are în plan deschiderea unui magazin online propriu unde să listeze pălăriile, dar cei care doresc să comande o pălărie The Hat Venture o pot face prin intermediul reţelelor de socializare.

„Ţinta mea nu este doar pe plan naţional şi ci şi pe plan internaţional. Mi-aş dori să am un portofoliu cât mai mare de clienţi, produsul meu să fie îmbunătăţit continuu, poate pe viitor să am un mic showroom într-o altă ţară, unde sunt mult mai purtate pălăriile şi mai mai apreciate. Nu zic că în România nu sunt, însă nu la nivelul la care m-aş fi aşteotat. Sutn foarte mulţi purtători de pălării şi mă bucur mult”. Clienţii The Hat Venture vin din toate colţurile ţării, dar antreprenoarea a trimis pălăriile create în Cisnădie şi în Italia, Marea Britanie sau Germania.

„Mă gândesc să deschid şi un magazin fizic în România, desigur. Momentan aici este atelierul meu care este şi un mic showroom. Oricine poate poate veni să simtă materialele, să vadă tehnicile”, povesteşte Denisa. Ca ţări unde ar vedea magazine The Hat Venture ar fi Marea Britanie şi Olanda.

„În 3-5 ani văd The Hat Venture un brand de succes, asta îmi doresc,  să ajungă recunoscut la nivel naţional şi internaţional, să fie un model de business şi, de ce nu, să fie o inspiraţie pentru tineri şi nu numai. Să am colaborări mult multiple cu o cifră mare de afaceri, desigur şi cumva să încerc împreună cu ceilalţi colegi de breaslă să readucem la viaţă pălăria care în trecut a fost atât de apreciată şi purtată de aproape toţi membrii societăţii, din toate clasele sociale”.

Pălăriile The Hat Venture pot fi comandate pe reţelele sociale, însă în curând afacerea din Cisnădie va avea şi un site propriu.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero,o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania