Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Familia Coroi s-a reîntors în Gherla după 13 ani de muncă în Germania şi a creat Sat pentru Oraş, un magazin mobil care duce în Cluj produse de la 35 de fermieri

07.09.2020, 00:08 Autor: Florentina Niţu

„Ne gândim la o franciză, pentru că proiectul poate exista în orice parte a ţării. În Cluj o să dăm în două săptămâni prima franciză.“

Sorin Coroi împreună cu soţia sa Anamaria au lucrat 13 ani în Germania ca ingineri, iar în urmă cu trei ani s-au întors acasă, la Gherla, în judeţul Cluj, şi au repli­cat un model de business văzut la nemţi, un magazin mobil cu produse locale. Sat pentru Oraş, un truck (camion) ce adună legume, fructe, brânzeturi, miere, pâine, produse de patiserie de la mici producători din apropierea Clujului şi le vinde orăşenilor din Cluj-Napoca, a apărut la începutul lunii octombrie 2019, după o investiţie iniţială de 20.000 de euro.

„Sat pentru Oraş este o legătură directă a pro­ducătorilor de la Gherla până la Cluj cu orăşenii din Cluj. Facem 50 de kilo­me­tri zilnic. Dimineaţa oprim la 12-13 pro­du­că­tori de pro­duse proaspete şi luăm salam şi cârnaţi, pa­che­te de legume, ouă şi încheiem cu pâi­nea. Borca­nele cu miere, sucuri, compot sau za­cuscă le luăm luni. În total colaborăm cu 35 de producători locali“, povesteşte Sorin Coroi.

El menţionează că în fiecare dimineaţă postează pe site şi reţelele de socializare lista cu produsele din ziua respectivă şi preţurile percepute, iar apoi pleacă cu food-truck-ul spre Cluj-Napoca la una dintre locaţii – variază în funcţie de zi – şi petrec între 3-5 ore acolo pentru a desface produsele. „În acest interval vin 100 de clienţi, iar majoritatea fac cumpărături de peste 100 de lei.“

La început, compania a dus produsele la un Street Food Festival ce a avut loc în octom­brie la Cluj-Napoca, unde „pita şi slănina au fost mai vân­dute decât produ­se­le de tip fast food“. Din cauza pan­de­miei, nu­mărul eveni­men­telor a scă­zut, iar acum fondatorii îşi propun să des­chi­dă un magazin online şi să livreze în toată ţara prin curier.

„La început am vândut multinaţiona­le­lor, mergeam cu produsele în locaţiile de bi­rouri, iar oamenii au fost deschişi. Când pro­mo­vezi lucruri bune, toată lumea îţi deschide poarta“.

Sat pentru Oraş colaborează doar cu producători autorizaţi şi afirmă că sunt mulţi cei care vor să-şi dezvolte brandul, însă nu-şi găsesc loc în magazinele mari. Astfel, Sat pentru Oraş este ca o ancoră.

„Loc pentru truck-uri este pe piaţă, este loc pentru dezvoltarea unei afaceri. Când omul care cumpără e mulţumit, iar producătorul e mulţumit şi noi suntem mulţumiţi.“

Antreprenorul spune că în cele opt luni de activitate din 2020, compania a devenit plătitoare de TVA, aşadar a trecut de afaceri de 80.000 de euro.

Sorin Coroi menţionează că veniturile realizate din acest business se apropie de cele obţinute în Germania şi, în plus, afacerea îi oferă libertate şi posibilitatea de a acţiona rapid, fără a aştepta validarea unei idei sau acceptarea unei decizii finale. El spune că ştiind cum e să fii şi antreprenor şi angajat, nu s-ar întoarce la un job 9-17.

„Dacă un singur truck este pus la punct, ne pot urmări mai multe truck-uri. Ne gândim la o franciză, pentru că în orice parte a ţării să preia proiectul, se găsesc birouri şi clădiri rezidenţiale. În Cluj o să dăm în două săptămâni prima franciză. Primim foarte multe mesaje de la oameni care ne aşteaptă  şi la ei, iar astfel sperăm să ajungem la cât mai multă lume“, a încheiat antreprenorul.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania