Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Familia Feneşan, din judeţul Cluj, dezvoltă brandul Savori Ardeleneşti după o investiţie de 100.000 de euro

27.04.2020, 00:08 Autor: Florentina Niţu

Anca Dumitriţă-Feneşan împreună cu soţul său, antreprenori cu experienţă în comerţul alimentar, au pus bazele unei afaceri în producţie, stimulaţi de programul guvernamental Start-Up Nation, ediţia 2017. Astfel, cu fondurile obţinute şi propriile economii, care au însemnat o investiţie totală de 100.000 de euro, au ridicat o făbricuţă de circa 200 mp în localitatea Corneşti, aproape de Cheile Turzii, unde produc suc de mere 100% natural.

Businessul Savori Ardeleneşti s-a născut din dorinţa de a face producţie, dar nu oricum, ci 100% românească, de la mate­ria primă folosită până la ieşi­rea pe poarta fabricii a produsului finit şi vân­zarea lui în magazine locale. Totodată, a fost şi un imbold pentru Anca Dumitriţă-Feneşan şi soţul său să dea viaţa de la oraş pe cea de la ţară şi să crească o afacere, ale cărei venituri au ajuns în 2019, după aproape doi ani de activitate, la 30.000 de euro.

„Am pornit afacerea în 2017 prin pro­gramul Start-Up Nation. Ne-am gândit mult la acest business, ne-am dorit să creăm pro­duse savuroase, în spirit local, cu suflet şi pen­tru suflet. Ideea i-a venit soţului meu, care voia să facem producţie 100% româ­neas­că. (...) Eu nu am crezut la început în această idee, pentru că nu aveam experienţa de pro­duc­ţie, dar acum văd că lucrurile prind con­tur“, povesteşte Anca Dumitriţă-Feneşan.

Produsul de bază al companiei a fost sucul natural de mere, produs chiar în propria fabrică din localitatea Corneşti, cu materie primă achiziţionată de la ferme din judeţul Cluj, din Reghin şi din Bistriţa. „Fondrile primite de la stat au fost de

43.000 de euro, dar investiţia totală a fost de 100.000 de euro, însă aveam deja terenul pe care e ridicată hala de producţie.“

Zilnic, compania poate să proceseze 1.000 de kilograme de mere, iar producţia se întinde pe parcursul unui an întreg, de­oarece antreprenorii nu dispun de o capa­citate mare de stocare. Echipa din spatele sucurilor este o mână de oameni, mai exact, patru persoane.

„În faţa fabricii avem magazinul de desfacere, iar pe rafturi se găsesc şi produse de la producători locali, produse naturale, produse apicole, uleiuri sau fructe deshi­dratate, direcţii pe care ne dorim să mergem şi noi în viitor. Ne-am dorit, încă de la înce­put, să fim o mică cooperativă de producători locali“.

Ea susţine că nu au înregistrat o scăderea masivă a vânzărilor, dar Cluj-Napoca fiind o zonă turistică, au simţit o uşoară scădere, pentru că desfăceau produsele şi în HoReCa. „Acum, am început să ne dezvoltăm şi în zona online şi credem că produsele noastre trebuie să ajungă la cât mai multă lume.“

Totodată, în această perioadă, antreprenorii au gândit şi un nou tip de serviciu, platouri cu produse din gama Savori Ardeleneşti, pentru clienţii „cu ochii pe ceas“. De altfel, sunt în discuţii şi cu o băcănie pentru desfacerea produselor. „Tot în această perioadă ne-am dat seama că imaginea contează, iar acum suntem în proces de rebranding.“

„Toate provocările au un iz de oportunitate, dacă ieşi din blocaj şi poţi să vezi această oportunitate. Pentru noi lecţia a fost să fim în mediul online, cu toate că noi am dezvoltat o afacere offline. Produsul nostru trebuie să ajungă la mai multă lume, să schimbe o mentalitate. Suntem ceea ce mâncăm“.

Anca Dumitriţă-Feneşan consideră că a fi antreprenor în zona de producţie e o încercare permanentă, pentru că de fiecare dată apar situaţii neprevăzute. Iar, în prezent, pe lângă provocările zilnice, o au şi pe cea a pandemiei de COVID-19.  „Creşterea unei afaceri de producţie presupune crearea propriei reţete. Au fost loturi întregi pe care le-am gustat doar noi. Aş compara creşterea unei afaceri cu creşterea unui copil. (...) Coronavirusul este un test de maturitate pe care sperăm să-l trecem cu brio. E foarte important să mergem înainte orice ar fi, acesta e tonul pe care trebuie să-l dea orice antreprenor.“

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania