Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. WIEB Toys, un mic producător de jucării robot din Sfântu Gheorghe, şi-a regândit businessul în contextul pandemiei de COVID-19 şi produce viziere

21.05.2020, 00:08 Autor: Florentina Niţu

Capacitatea de producţie a atelierului din Sfântu Gheorghe este de maxim 200 de jucării pe lună, în funcţie de complexitatea lor. „Visul nostru este să ajungem cu jucăriile şi peste graniţele României.“

Mihalcz Szende şi Kristo Kinga au început să dezvolte businessul WIEB Toys în 2019, atunci când şi-au dat seama că pe piaţa din România nu există nicio jucărie progra­mabilă fabicată în ţară. Astfel, au început să creeze într-un ateler din Sfântu Gheorghe jucării de tip robot, iar în contextul pandemiei de COVID-19 au readaptat producţia şi au început să realizeze şi viziere.

„Ideea s-a născut în urmă cu câţiva ani. Am văzut câteva modele faine de jucării roboţi, dar foarte scumpe şi foarte sofisticate din punct de vedere al programării. În acel moment am văzut o nişă pentru acest tip de jucării robot, dar care să pornească de la va­rian­te cu niveluri de programare de bază la va­rian­te cu niveluri mai avansate. Ne-am mai do­rit ca ele să fie mijloace educative, de ace­ea jucăriile noastre au formă de animale. Şi nu în ultimul rând, ne-am dorit să fie eco-friendly“, povesteşte Mihalcz Szende, admi­nis­trator şi asociat al WIEB Toys.

Pentru a-şi implementa ideea, cele două ti­nere au aplicat pentru o finanţare în cadrul pro­gramului Start-Up Nation, dar şi în cadrul pro­gramului Start-Up Plus, finanţat din fon­duri europene, iar cel din urmă a reprezentat sursa iniţială de bani pentru investiţie.

Suma investită la început a fost de 42.000 de euro, bani care au permis achiziţia de echipamente şi materie primă necesară, iar în noiembrie 2019 au demarat producţia.

„Partea inovativă este că folosim tehnologia de imprimare 3D. Am făcut diferite experimente cu variante de amestec de hârtie reciclată, hârtie cu rumeguş şi până la urmă am ales imprimarea 3D. Imprimarea 3D se realizează cu un material numit PLA, ce poate avea diferite compoziţii şi există o variantă - un ames­tec cu pulberi de lemn reciclat, care este biode­gra­da­bil. Acest lucru ne-a captat atenţia şi folosim ma­terialul la fabricarea jucăriilor noastre, să fie cât mai ecologice“, explică Kristo Kinga, ma­nager de produs şi asociat în cadrul WIEB Toys.

Până în prezent, cele două tinere au rea­li­zat două tipuri de jucări: o jucărie WIEB Basic pentru copiii mici de peste 18 luni şi o ju­cărie WIEB Intermediate pentru copii de peste 3 ani. Ultimul tip are o componentă elec­tronică şi nişte senzori optici pentru con­tro­lul mişcării, care prin inducţie este capa­bi­lă să urmărească un traseu desenat de copil.

Înainte să apară pandemia de COVID-19, Kristo Kinga menţionează că erau în curs de dezvoltare a următorului model de jucă­rie, ce va fi controlat cu ajutorul unui micro­cip prin comenzi simple pe bază de culori şi o variantă pentru copii mai mari, WIEB Advanced, o jucărie programabilă prin apli­caţia Arduino.

În contexul actual, au amânat dezvoltarea lor şi s-au concentrat pe producaţia de viziere. Ideea de a produce viziere a venit din două necesităţi, spun ele: nevoia de a veni în ajutorul comunităţii şi nevoia de a regândi activitatea firmei, pentru a rămâne în viaţă în această situaţie. Ideea îi apraţine producătorului de imprimante 3D din Cehia, PRUSA Research, cel care le-a pus la dispoziţie designul vizierei.

„Am fost nevoiţi să optimizăm producţia, am testat şi am găsit solutii prin mici modificări de design şi de setări, tocmai pentru a servi cât mai rapid vizierele acolo unde este mare nevoie de ele. Ca materie primă am folosit filamentele pe care le aveam pe stoc şi ce-am mai găsit pe piaţă la diferiţi furnizori pe care îi aveam în portofoliu. Cu folia însă am avut probleme, dar am găsit soluţii rapid“, precizează Kristo Kinga.

În acest demers, spun antreprenorii, au fost susţinuţi de omul de afaceri Tibor Berszány, patronul grupului Bertis, care a comandat primele vizierele pentru angajaţii din supermarketurile sale. „Din păcate, suntem limitaţi de mijloacele noastre de producţie. Imprimantele sunt puse la treabă şi merg 24 din 24. Aşa putem realiza maximum 50 de bucăţi/zi.“

Kristo Kinga adaugă că în prezent cele mai căutate produse din portofoliul companiei sunt vizierele de protecţie. „Dacă ne uităm la comenzile noastre, putem să zicem că avem un procent egal de comenzi atât pentru jucăriile noastre, cât şi pentru aceste viziere de protecţie.“

Capacitatea de producţie a atelierului este de maxim 200 de jucării pe lună, în funcţie de complexitatea lor. „Anul trecut, în sezonul de sărbători, am avut o comandă mai mare, de aproximativ 500 jucării.“

„Visul nostru este să ajungem cu jucăriile şi peste graniţele României. Dar deocamdată piaţa noastră este doar în România. Vindem prin intermediul distribuitorului nostru prin magazine online sau direct de la noi. De asemenea, avem în plan să pornim un parteneriat educaţional în şcoli, unde jucăriile WIEB Advanced pot fi material didactic pentru activităţi de programare“, a mai spus Mihalcz Szende.

Tinerele care au creat brandul WIEBToys spun că fiecare antreprenor trebuie să încerce să caute oportunităţi şi să comunice mult cu clienţii şi cu comunitatea locală. În plus, trebuie să aibă speranţa că lucrurile îşi vor reveni.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

- Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

- În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania