Afaceri de la zero

Afaceri de la zero. Andreea Cremenescu a strâns, în şapte ani, peste 3.000 de etichete tradiţionale în My Romanian Store, un magazin deschis în centrul Bucureştiului. „Listez cel puţin 50 de coduri noi în fiecare lună“

13.07.2021, 00:07 Autor: Alexandra Matei

♦ Martie 2020 a fost o lovitură pentru magazinul care se bazează pe turiştii străini, dar businessul a rămas în picioare ♦ „Străinii au revenit acum timid în magazine. Am auzit vorbindu-se franceză sau engleză“.

Andreea Cremenescu a dat jobul dintr-o multina­ţio­na­lă pe antreprenoriat şi a des­chis, în urmă cu 7 ani, My Romanian Store, un magazin situat în centrul Bucureştiului, lângă Ateneul Român, după o investiţie de peste 50.000 de euro.  Astăzi, rafturile magazinului sunt pline cu produse tradiţionale româneşti, cum ar fi ii, covoare, vase din ceramică, produse din lemn sau magneţi cu locuri reprezentative din ţară.

„Pe-atunci lucram într-o multinaţio­nală, eram copleşită de tot ce înseamnă jobul acela, cu toate că îmi plăcea foarte mult. Am zis că trebuie să fac ceva pentru mine. Îmi imaginam că dacă o să am businessul meu, mai ales în centrul Bucu­reştiului, o să mă duc să vizitez muzee, o să mă duc la cafenele (în momentul acela lucram în Berceni). Aveam timp limitat pentru mine. Am crezut că dacă o să îmi deschid un magazin în centru, în zona Ateneului Român, o să am o viaţă boemă şi frumoasă. Bineînţeles că nu a fost chiar aşa, pentru că au intervenit alte lucruri în viaţa mea, cum ar fi copiii şi responsabilităţile. Oricum, sunt norocoasă. Viaţa mea e mult mai bună acum ca oricând“, a poves­tit Andreea Cremenescu, fondatoarea magazinului.

Andreea Cremenescu îşi aminteşte că în 2014, când povestea My Romanian Store era abia la primul capitol, jumătate dintre rafturi erau goale, însă în timp, ele s-au umplut cu peste 3.000 de produse. În interiorul magazinului, elementele moderne se împletesc cu cele tradiţionale, „în loc de lustre sunt nişte damigene cumpărate din Obor şi transformate în nişte corpuri de iluminat, iar pe tavanul din beton sunt ţevi roşii.“

La început, fondatoarea magazinului lua majoritatea produselor de la târguri şi descoperea meşteşugarii din aproape în aproape. Ulterior, spune ea, mulţi dintre ei au început să vină către magazin, chiar şi tineri artişti, care fie fac lucruri inspirate din tradiţional, fie fac doar lucruri moderne, care s-au alăturat produselor cu tradiţie.

„În ultimul an ne-am orientat către artiştii tineri, care fac produse moderne. Listez cel puţin 50 de coduri noi în fiecare lună“.

În prezent, cel mai bine se vând produsele din lemn, ceramica sau covoarele. Ia rămâne în continuare piesa de rezistenţă, însă, spune antreprenoarea, străinii nu prea se înghesuie pentru acest produs, întrucât are un preţ destul de ridicat, de circa 500 de lei.

Andreea Cremenescu susţine că magazinul este legat de turism, întrucât peste 80% dintre clienţi sunt străini. Românii care cumpără produsele tradiţionale o fac cu un scop precis. „Avem oameni care vin şi cumpără un magnet sau oameni care cumpără de mii de lei. Mai avem o categorie de clienţi, personalul ambasadelor din Bucureşti, oameni care deja cunosc unde trebuie să se ducă la shopping şi îndrăgesc România. Străinii au revenit timid în magazine. Am auzit vorbindu-se franceză sau engleză“.

Anul 2020 a fost un an greu pentru My Romanian Store, pentru că totul a venit pe nepregătite, când businessul tocmai se extinsese cu încă o locaţie, pe Lipscani, în Centru Vechi. Magazinul a funcţionat circa 3 săptămâni, până la izbucnirea pandemiei de Covid-19, iar la finalul lunii august s-a închis definitiv. „Martie 2020 a fost o lovitură. Aveam nevoie de 4 oameni în noul magazin, aveam chirie foarte mare. Erau costuri mari pe care nu aveam cum să le acopăr. Am pierdut bani, a fost un timing foarte prost“.

Vânzările de anul trecut au fost la jumătatea celor din 2019. Cifra de afaceri a My Romanian Store a rămas la peste 500.000 de lei, însă cu o pierdere de 400.000 de lei.  My Romanian Store are şi un magazin online însă, potrivit fondatoarei, produsele tradiţionale româneşti sunt foarte greu de vândut pe acest canal. Magazinul are totuşi comenzi în zona de online şi o creştere de 300% pe primele 6 luni faţă de aceeaşi perioadă din 2019.  Tocmai nevoia de a fi prezenţi activ şi în online a determinat-o pe Andreea Cremenescu să investească într-o nouă platformă online, îmbunătăţită, mai apropiată de imaginea magazinului fizic.

My Romanian Store are astăzi trei angajaţi. Antreprenoarea îşi propune ca anul acesta să îşi achite toate datoriile faţă de furnizori, de la care a primit toată înţelegerea necesară în timpul pandemiei. Andreea Cremenescu se aşteaptă ca în 2021 cifra de afaceri să crească, însă nu îşi poate face planuri concrete pentru restul anului, pentru că, deşi simte că lucrurile încep să îşi mai revină, nu crede că pandemia s-a terminat.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

 

 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania