Afaceri de la zero

Trebuie sa aiba si George Bush tatal cu cine sa iasa la pescuit

18.09.2003, 00:00 Autor: Crenguta Nicolae

Un comunicat de presa cat se poate de glorios al companiei 20th Century Fox Home Entertainment, detinuta de grupul Fox Entertainment, al magnatului media Rupert Murdoch, anunta acum trei luni ca a incheiat cu firma Venevision International din Venezuela un parteneriat pentru distributia de filme in limba spaniola pe piata nord-americana, in format DVD si pe casete video. Comunicatul vesteste cu mandrie ca printre filmele care urmeaza sa fie distribuite in 2003-2004 in colectia "Cinema Latino" a Fox se numara "Pantaleon y las visitadoras", "Todo el poder" si alte titluri, toate distribuite de Venevision si avand fie ca protagonisti, fie ca producatori nume cunoscute din industria telenovelelor. Ca motivatie pentru incheierea parteneriatului, Fox aminteste ca populatia hispanica din SUA cheltuieste cel mai mult pe produsele de "home entertainment" dintre toate grupurile etnice din State, proportia familiilor detinatoare de videorecordere fiind de 90% din totalul populatiei hispanice, respectiv de 50% pentru DVD-uri.
Proprietarul Venevision, Gustavo Cisneros Rendiles, e un fel de echivalent local al lui Rupert Murdoch, desi mai nou unii comentatori il aseamana cu Silvio Berlusconi, atribuindu-i ambitii politice. Daca in America Latina cel mai bogat om ramane mexicanul Carlos Slim Helu, posesorul unei averi de peste 11 miliarde de dolari si seful unui conglomerat de firme care reprezinta jumatate din capitalizarea bursei nationale, urmatorul dupa el in ordinea averii este Cisneros, cel mai cunoscut magnat media al Americii hispanofone si unul din cei mai influenti indivizi de pe continentul sud-american. Revista Forbes a evaluat anul acesta ca venezueleanul ar avea un portofoliu de 4 miliarde de dolari, in scadere cu un miliard fata de ultimii doi ani.Intr-un interviu acordat in primavara revistei hispanice Poder, care apare in Florida, Cisneros a declarat ca il lasa rece includerea sa in topul celor mai avuti oameni din lume si ca nu comenteaza daca evaluarea celor de la Forbes e exacta sau nu. "N-am inteles niciodata metodologia folosita de ei, daca socotelile lor sunt corecte sau daca exagereaza in plus sau in minus", a spus Cisneros, care de altfel a urmat cursuri de administrare a afacerilor la Babson College din Massachussets, e membru al consiliilor directoare ale universitatilor Columbia si Georgetown si are la dispozitie destui consultanti straini care sa-l ajute in afaceri (si despre care spune ca le foloseste serviciile "mai mult decat crede lumea si mai putin decat cred ei insisi").Refuzul de a declara ce avere are nu denota insa deloc modestia sau discretia personajului, ci dorinta de a crea mister in jurul sau si de a nu-si alimenta criticii cu posibile argumente de folosit impotriva lui. Caci magnatul media a ajuns legendar pentru stilul in care se ingrijeste de imaginea sa publica: orice articol publicat in presa venezueleana e fie trimis in prealabil spre aprobare oamenilor sai, fie autorul lui e dat in judecata si silit sa plateasca despagubiri pentru calomnie, daca articolul nu e elogios de la cap la coada. Presa, inclusiv cea straina, obtine foarte greu acces la un interviu cu Cisneros; prin 1994 a acceptat o discutie cu The Wall Street Journal doar in prezenta avocatului Vernon Jordan, cunoscut de-al sau si membru al conducerii ziarului.Si in relatiile cu companiile din propriul sau grup se poarta extrem de strict: daca tatal lui Cisneros, Diego, intemeietorul afacerii, intra intr-o fabrica a familiei si il imbratisa pe primul sef de echipa care ii iesea in cale, o vizita a lui Gustavo la aceeasi fabrica (in cazul rarisim cand asa ceva are loc) inseamna in primul rand o trupa numeroasa de bodyguarzi sosita cu zece minute inainte de intrarea sefului in cladire. E drept ca are si momente cand pare uman - interviul din Poder e insotit de poze unde Cisneros apare zambaret, mangaindu-si cainele cumparat din State, Arrow ("Sageata") - insa imaginea generala e de tip rigid si scortos, plin de morga, la inaltimea imperiului de afaceri pe care il stapaneste.Gustavo s-a nascut la 1 iunie 1945 la Caracas, ca al treilea fiu din opt ai lui Diego Cisneros, un imigrant cubanez in Venezuela care pe atunci avea o mica afacere de transport de marfa cu camioane (ca semn al mandriei de familie, Gustavo avea sa-si denumeasca peste ani avionul personal "El Expedito" ("Sprintenul"), la fel cum Diego isi denumise primul camion). Fratele lui Diego, Antonio, avea sa extinda afacerile familiei, reusind sa deschida in 1939 prima franciza a Pepsi-Cola in Venezuela. Ulterior, cei doi frati s-au lansat in comert si apoi in media, punand pe picioare in 1961, chiar la inceputurile televiziunii, o companie numita Venevision, care a ramas pana azi cea mai importanta societate privata de televiziune din tara. In 1970, Diego a suferit o paraliziei si n-a mai putut sa conduca afacerile, astfel incat locul lui a fost luat de Gustavo, singurul dintre copii care a dovedit de mic talent si interes pentru treburile firmei "D.Cisneros & Cia", asa cum se numea pe atunci. In 1980, cand Diego a murit, Gustavo a devenit oficial presedinte al Grupului Cisneros, singurele rude active in afaceri la ora actuala, in afara de el, fiind unul din fratii sai, Ricardo (vicepresedinte al grupului) si unul din veri, Oswaldo.Felul cum Gustavo a izbutit sa dezvolte averea familiei este destul de comun pentru cariera magnatilor din America Latina, imposibil de disociat de conservarea relatiilor bune cu puterea politica. Presa recunoaste, fie in chip de lauda, fie ironic, ca nu e om care sa aiba mai multe cunostinte decat el in cele doua Americi si in Peninsula Iberica: printre prietenii (nu doar amicii) lui se numara fostul premier socialist spaniol Felipe Gonzales, fostii presedinti americani George Bush si Jimmy Carter (cu care si acum obisnuieste sa iasa la partide de pescuit), secretarul general al ONU, Kofi Annan (care l-a numit acum doi ani membru al departamentului de informatica si tehnologia comunicatiilor al ONU) si toti presedintii Venezuelei,  cu o singura exceptie despre care vom mai vorbi. Revista Forbes il numeste "un contact obligatoriu pentru oricine vrea sa faca afaceri in America Latina", referindu-se la faptul ca numeroase companii americane au intrat pe aceasta piata prin intermediul lui Cisneros.In fine, o parte din criticii lui, adepti ai teoriilor conspiratiei, sustin ca magnatul, membru a numeroase comitete si comitii ale marii finante internationale, de la Global Business Dialogue la Forumul Economic Mondial, face parte din oculta mondiala care aspira sa conduca omenirea din umbra, oculta printre varfurile careia se numara familia Rockefeller, apropiata de familia Cisneros (sotia lui Gustavo, americanca Patricia Phelps, provine din inalta societate de pe Coasta de Est, din cercurile frecventate de Rockefelleri).



Televiziune, baseball si bere
La ora actuala, desi criza economica din Venezuela si reculul "noii economii" bazate pe Internet i-au diminuat valoarea averii, Cisneros e seful unui grup de 67 de companii cu activitate in 39 de tari si cu 35.000 de angajati, al carui nucleu sunt cateva companii de media, mai toate societati mixte formate cu firme americane (vezi caseta).Pe de o parte, faptul ca majoritatea valorii create de afacerile sale se gaseste in afara granitelor Venezuelei e o masura de precautie: in calitate de magnat media, Cisneros nu-si putea permite sa-si puna toate ouale intr-un singur cos, cum se spune, adica sa nu-si puna la adapost averea de furtunoasa si imprevizibila viata politica din tara sa, marcata de tentative de lovitura de stat si de rivalitati cu impact imediat in lumea afacerilor. Pe de alta parte insa, concentrarea pe domeniul media si multimea societatilor mixte infiintate in strainatate corespund viziunii sale despre piata careia i se adreseaza: dupa cum a declarat-o, pentru el nu exista alte granite decat cele ale comunitatii vorbitoare de limba spaniola si portugheza, fie ca e vorba de Spania sau Portugalia, de America de Sud sau de SUA. Ca atare, ceea ce a vizat el de la inceput cu posturile de televiziune, site-urile de Internet si productia de film a fost "Ibero-America", o piata de jumatate de miliard de potentiali consumatori de divertisment in limba spaniola si portugheza.Si conceptul despre ceea ce ofera el e la fel de coerent: divertismentul, pentru Cisneros, e o marfa extrem de cuprinzatoare, care include urmarirea unui program TV, inchirierea unui DVD, primirea de informatii prin Internet, ca si consumul de bere (grupul Cisneros detine in Venezuela marca de bere Regional, care aspira ca prin 2005 sa aiba o cota de jumatate din piata) sau mersul la un meci de baseball, sport foarte popular in aceasta tara (acum doi ani, magnatul a cumparat clubul de baseball Los Leones de Caracas). Intr-un cuvant, "viziunea noastra e ca toate afacerile pe care le avem se adreseaza nevoii de divertisment a unei familii medii". Si a perseverat in viziunea lui chiar daca i s-a intamplat sa si esueze: reteaua de televiziune prin satelit DirecTV Latin America (infiintata impreuna cu grupul american Hughes Electronics, filiala a trustului General Motors), s-a pus sub protectia legii falimentului si a intrat anul acesta in restructurare, din cauza cheltuielilor excesive asumate anul trecut in cadrul contractului cu FIFA pentru transmisia meciurilor din Cupa Mondiala din 2002 si 2006 si Cupa Confederatiilor. Valoarea acordului, care dadea DirecTV dreptul exclusiv de transmitere a acestor meciuri, a fost de 400 de milioane de dolari.Toate ar fi, in rest, bune si frumoase, daca n-ar exista Hugo Chavez, actualul presedinte al Venezuelei. Daca la inceput, in 1998, Cisneros l-a sprijinit pe Chavez in campania sa electorala, treptat relatiile lor s-au inrautatit, viziunea stangista si etatista a presedintelui deranjandu-l tot mai tare pe Cisneros, ca si pe alti oameni de afaceri importanti din tara. Dupa lovitura de stat militara din primavara anului trecut, cand Venezuela a schimbat trei presedinti in cateva zile, Chavez, care a reusit sa revina la putere, l-a acuzat public pe Cisneros ca, impreuna cu alti "oligarhi", "fascisti" si cu serviciile secrete americane, s-a aflat la originea puciului. A incercat apoi sa relanseze niste acuzatii mai vechi la adresa lui Cisneros, potrivit caruia familia magnatului s-ar fi ocupat ani in sir cu trafic de droguri si cu spalare de bani proveniti din vanzarea de stupefiante, iar in cele din urma a ordonat si un control financiar la companiile Grupului Cisneros, cu scopul de a dovedi incalcari ale legii.Deocamdata, ce se va intampla e greu de prevazut: desi Chavez acceptase ca in august sa se organizeze un referendum popular care sa decida in privinta unor alegeri anticipate (presa occidentala sustine ca presedintele ar pierde sigur alegerile, din cauza situatiei economice proaste a tarii), pana azi nu s-a auzit nimic despre vreun referendum. In ceea ce il priveste pe Cisneros, desi controlul ordonat de Chavez ar putea sa-i aduca necazuri mari, magnatul spera ca presedintele va pleca de la putere in timp util, iar pana atunci nu va indrazni, totusi, sa se atinga de el, atata vreme cat nu Chavez se bucura de simpatii in SUA, ci el, Cisneros. Si, oricum, daca ii vor merge rau afacerile din Venezuela, ii raman cele din afara tarii. In fond, din toate locuintele lui Cisneros, preferata lui e vila din La Romana, Republica Dominicana - acolo unde a pescuit el cu George Bush senior.



Grupo Cisneros
Fondator: Diego CisnerosAnul infiintarii: 1961Obiect de activitate actual: unul din cele mai mari grupuri media din lume, cu participatii in companii de televiziune, radio si Internet; are interese si in alte domenii: supermarketuri (Pueblo Xtra si Blockbuster din Puerto Rico), productie de bere (Regional Brewing Company din Venezuela si Backus din Peru), sport (clubul de baseball Los Leones de Caracas)
Participatii in sectorul de media:-Venevision (100%), cea mai importanta companie de televiziune din Venezuela (divizii: Venevision Continental, companie de televiziune prin cablu pentru America Latina si Venevision International, una din cele mai mari companii de distributie TV pentru America hispanofona)-Univision (18%), retea TV hispanofona-DirecTV Latin America (50%), retea TV cu plata-America Online Latin America - AOLA (40%)-Claxson Interactive Group (45%), grup multimedia
Presedinte, CEO: Gustavo CisnerosActionar unic: familia CisnerosVanzari (2001): 3,8 miliarde dolari (estimari)Concurenta: News Corp., Telemundo, Grupo Televisa
Univision Communications Inc.Obiect de activitate: televiziune, radio, Internet, casa de discuri: detine o retea de 50 posturi de televiziune in limba spaniola detinute si alte 43 afiliate, accesibile pentru 97% din familiile hispanice din SUA (Univision Network), o retea de cablu proprie, cu 6 milioane de abonati (Galavision), o retea de 16 posturi de televiziune in limba spaniola, cu emisie non-stop, accesibile pentru 75% din familiile hispanice din SUA (TeleFutura), o divizie de editare de inregistrari muzicale (Univision Music, Fonovisa Records), o companie cu activitate pe Internet (Univision Online)Vanzari (2002): 1,1 miliarde dolariProfit net (2002): 86,5 milioane dolariNumar de angajati: 3.000
AOL Latin AmericaObiect de activitate: servicii de Internet, informatii si divertisment, comert electronic pentru circa 1,2 milioane de abonati din Argentina, Brazilia, Mexic, Puerto Rico, VenezuelaActionari: Grupo Cisneros, AOL Time Warner prin America OnlineVanzari (2002): 72,1 milioane dolariPierdere neta (2002): 161,9 milioane dolariNumar de angajati: 1.178
DirecTV Latin AmericaObiect de activitate: retea de televiziune prin satelit cu circa 1,5 milioane de abonati in 28 de piete (Argentina, Brazilia, Chile, Columbia, Costa Rica, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Mexic, Nicaragua, Panama, Puerto Rico, Trinidad-Tobago, Uruguay, Venezuela)Actionari: DirecTV Latin America Holdings (subsidiara a Hughes Electronic Corp.), Darlene Investments (subsidiara a Grupo Cisneros), Grupo ClarinVanzari (2002): 680 milioane dolariPierdere din exploatare (2002): 202 milioane dolari
Claxson Interactive GroupObiect de activitate: distributie de informatii si divertisment prin televiziune, radio si Internet pentru America de Nord si de Sud; opereaza circa zece canale TV cu plata, intre care Playboy TV International, reteaua TV Chilevision si reteaua de radio Radio Chile, precum si portalul Internet El SitioActionari: compania El Sitio, compania Ibero-American Media Partners (detinuta de Grupo Cisneros si fondul de investitii american Hicks, Muse, Tate&Furst)Vanzari (2002): 75 milioane de dolariPierdere neta (2002): 138,4 milioane dolari.
crenguta.nicolae@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania