Într-un discurs rostit în noiembrie 2015 la London School of Economics and Political Science, Lionel Barber, invitatul Galei ZF 25 de ani, editor al Financial Times timp de 15 ani, a vorbit despre „businessul ştirilor“ într-o lume în care ritmul schimbării accelerează, provocările digitale sunt în creştere, iar oportunităţile pentru brandurile de încredere nu au fost niciodată mai mari.
Este rolul tradiţional al jurnalistului ca reporter şi curator al ştirilor subminat? Preiau roboţii puterea? Răspunsul este fără echivoc unul negativ, a declarat Barber în cadrul discursului.
Însă balanţa puterii se schimbă în redacţie. Jurnaliştii nu-şi mai pot permite să ignore noile instrumente care-i conectează la cititori mai strâns decât şi-ar fi putut imagina vreodată. Bineînţeles, abilităţilor lor rămân la fel de valoroase ca întotdeauna, ca şi judecăţile lor care influenţează selecţia şi puterea unui story.
Însă noi abilităţi sunt necesare pentru lumea conectată: o disponibilitate de a lucra cu datele şi imaginile, nu doar cuvintele. Iar pentru cei care urmăresc succesul, această flexibilitate necesită o mentalitate diferită.
Pentru a juca în ofensivă, pentru a face viitorul, jurnaliştii trebuie să fie deschişi şi curioşi. Nu suntem imuni la forţele schimbării care se manifestă în economiile şi societăţile noastre. Ziarele şi organizaţiile de ştiri au un scop civic, dar nu au un drept divin la existenţă.
În era conectivităţii, cele mai valoroase calităţi din presă vor fi adaptabilitatea şi un angajament ferm pentru inovaţie şi calitate, potrivit invitatului Galei ZF 25 de ani.
Astăzi, noi, jurnaliştii suntem forţaţi să reanalizăm vechi presupuneri legate de businessul ştirilor, a mai declarat Lionel Barber în discursul din 2015.
Mai întâi, am crezut că deţinem businessul conţinutului, însă astăzi, toată lumea este implicată în acest business, nu doar bloggeri individuali, ci şi companii. În al doilea rând, publisherii de ştiri au considerat că vor servi întotdeauna drept sursa de încredere. Astăzi, însă, într-o eră în care informaţia este instant accesibilă, cititorii pot adopta mottoul: ai încredere, dar verifică.
Naşterea noului nu este adesea nici evidentă, nici lipsită de durere, potrivit lui Barber.
Totuşi, când privesc în jurul meu, văd o lume de posibilităţi infinite.
În anii următori, jurnalismul se va redefini, în mare măsură prin puterea tehnologiei, anticipa fostul editorialist FT. Companiile media vor deveni încet-încet companii tech.