Acesta este cupajul pentru care vin anual 14 milioane de turiştiîn regiunea viticolă Aquitaine, cunoscută în special pentruvinurile din capitala Bordeaux. Gustul acestui amestec obţinut îiface pe vizitatorii străini să lase 5,3 miliarde de euro anual înbuzunarele francezilor.
14 milioane de turişti, din care 2,3 milioane vin pentruvizitarea de podgorii
Regiunea franceză din sud-vestul Franţei, Aquitaine, a primitanul trecut 14 milioane de turişti, din care 2,3 milioane au venitspecial pentru tururile de podgorii. Doar Bordeaux, una dintre celemai cunoscute zone viticole din lume şi cea mai mare din Franţa, cuaproape 120.000 de hectare cultivate cu viţă-de-vie, primeşte anualaproape 3 milioane de turişti, potrivit lui Brigitte Bloch,director la Comitetul Regional de Turism al regiunii francezeAquitaine.
Amelie Falcy-Cruise, proprietara unei podgorii de 30 de hectareîn Medoc, care produce 120.000 de sticle de vin anual, apreciază căo podgorie poate deveni şi mai interesantă când pe lângă degustareaşi prezentarea procesului de producţie a vinurilor oferă turiştilorşi alt fel de modalităţi de petrecere a timpului.
"Am creat mai multe seminarii dedicate clienţilor. Unul dintreacestea presupune gustarea unor brânzeturi, care se potrivesc cuanumite sortimente de vin. Un alt workshop este legat de creareapropriului sortiment de vin, iar altul este dedicat femeilor,cărora li se oferă sfaturi legate de înfrumuseţare", a spus ea.
În medie, un vizitator ce face turul unor podgorii cheltuieşteîn jur de 100 de euro pe zi.
Pentru menţinerea turiştilor în zonă pentru o perioadă mai lungăde timp, francezii combină turismul viticol cu cel cultural şi derelaxare. După vizitarea podgoriilor, se organizează deplasărila castele şi alte monumente din zonă, dar şi excursii cu vaporulpe râul Garrone.
Dacă în Franţa turismul viticol atrage milioane de turiştianual, în România, care are o suprafaţă de aproape 200.000 dehectare cultivate cu viţă-de-vie, ocupând locul cinci în topulţărilor viticole europene, această formă de turism nu esteexploatată prea mult.
Pe piaţa locală sunt înregistraţi oficial circa 1.000 deproducători de vin. România a produs anul trecut 4,9 milioane dehectolitri de vin, în scădere cu 26% faţă de anul 2009.
Vinurilor româneşti le lipseşte promovarea înstrăinătate
Jean Valvis, care are 500 de hectare cultivate cu viţă-de-vie înRomânia şi care produce anual 1 milion de litri de vin, susţine căvinurilor româneşti le lipseşte promovarea în străinătate.
"Franţa, Chile şi Africa de Sud au construit ceva împreună,promovând la nivel global reputaţia vinurilor pe care le produc.În România, asociaţiile profesionale nu au o strategie depromovare în străinătate. Săptămâna trecută am vorbit cu ValeriuTabără (ministrul agriculturii) pentru a organiza o promovare avinurilor", a spus Valvis.
El a mai declarat că pentru a atrage turişti într-o ţară deorigine viticolă aceasta trebuie să asocieze vinurile cuagroturismul, cu pensiuni frumoase şi restaurante, unde se poatebea şi mânca. Mai mult, trebuie să se organizeze circuiteculturale, pe lângă tururile de podgorii.
"Este nevoie de investiţii în infrastructură. Se pot face hărţiale podgoriilor, având în vedere că în România sunt multe regiuniîn care se produc vinuri. Sunt sigur că se vor face aceste hărţi,dar mă întreb oare în cât timp?"
Şi operatorii români din turism se plâng că lipsa de promovare avinurilor româneşti în străinătate le îngreunează aducereaturiştilor străini pe podgoriile din ţară.
Alexandra Grigore, proprietara agenţiei de turtism First ClassInt, prezentă la Târgul de turism pentru profesionişti organizatîn Bordeaux, susţine că dacă s-ar organiza şi în România astfel detârguri, ar putea încheia mai uşor colaborări cu agenţii dinstrăinătate. "Încerc să organizez pentru câţiva turişti germaniun tur al podgoriilor din România, dar este foarte greu", a spusea.
Într-un magazin cu o selecţie de 1.800 de vinuri, doar unudin România
La 30 de minute de Bordeaux, de-a lungul străzii care duce spreprestigioasa zonă Medoc, se întinde o podgorie de 26 de hectare,care atrage atenţia printr-o structură de câţiva metri înălţime, unmagazin construit din oţel şi sticlă, pe care scrie La Winerie.
Această proprietate aparţine lui Philippe Raox, care primeştepe podgoria lui 100.000 de vizitatori anual.
Pe o suprafaţă de 1.000 de metri pătraţi, magazinul prezintă oselecţie de 1.800 de vinuri produse în Franţa, dar şi în alteţări, ce se vând de la 5 euro până la 1.000 de euro.
Fiecare raft al magazinului atrage atenţia printr-un steag, careindică locul de producţie al vinului din sticlele expuse. Substeagul României este prezentat doar un singur vin, PrinţulŞtirbei, care se vinde cu 21 de euro. "Clienţii care intră înmagazin nu întreabă de vinuri româneşti, ci de cele din Franţa,Italia, Chile. Pe rafturi avem doar un brand românesc, pentru căalţi producători români nu ne-au făcut o solicitare pentru vânzareavinurilor lor", spune Delphine You, responsabila de relaţia cuclienţii magazinului La Winerie.
Aproape 25.000 de sticle de vin se vând anual în acest magazin.Compania care administrează podgoria şi magazinul are afaceri de 12milioane de euro.
Pentru a atrage clienţii în magazinul lor, francezii de la LaWinerie promovează degustarea mai multor vinuri, în urma căreiarealizează "wine sign-ul" fiecărui client pentru 16 euro, adicăprofilul de băutor de vin.
După degustarea unei selecţii de şase vinuri şi completarea unuichestionar online, fiecare împătimit al vinurilor primeşte o fişăcu profilul în care se încadrează ca şi băutor de vinuri.
Unul din patru locuitorilucrează în industria vinului
Frederic Lefebvre, secretar de stat care se ocupă de turism, darşi alte sectoare din economie, apreciază că turismul din Bordeaux(240.000 locuitori) reprezintă un noroc pentru Franţa având învedere că 3 milioane din cei 80 de milioane de vizitatori pe careFranţa îi primeşte anual sunt atraşi de acest oraş. Unul din patrulocuitori ai oraşului lucrează în industria vinului. "Datorităfaptului că noi (autorităţile - n.red.) am lucrat cu operatoriiprivaţi din turism am reuşit să aducem touroperatori din China,Brazilia, Rusia, Japonia şi alte ţări, care să promoveze Franţa înţările lor. Numărul clienţilor internaţionali a crescut cu 16% anultrecut".Toţi jucătorii din industria turismului au muncit pentrumodernizarea oraşelor, dezvoltarea infrastructurii regiunii dar şipentru calificarea personalului din hoteluri pentru a atrage maimulţi turişti, este de părere Alain Rousset, preşedinte alComitetului Regional de Turism al regiunii Aquitaine.
1.100 euro de persoană, un turde cinci zile al podgoriilor
Sylvie Butler, directorul general al agenţiei de turism France ala Carte, care vinde tururi ce includ degustare de vinuri şivizitare de podgorii, susţine că anul trecut agenţia de care seocupă singură a obţinut o cifră de afaceri de 400.000 de euro şi unprofit de 70.000 de euro.
"Un tur de cinci zile cu un autobuz privat, ce include vizitareaa două podgorii din Saint Emilion şi din Medoc, costă 1.155 de eurode persoană. Anul trecut am avut în special turişti din Australiaşi Canada", a declarat ea. Sylvie Butler se aştepta ca la Târgul deturism profesionist Rendez Vous en France, ce s-a organizat pe29-30 martie, să găsească mai multe agenţii de turism partenere înstrăinătate.
Şi Caroline Friou de la agenţia de turism Bordeaux 360menţionează că turismul viticol din regiunea Aquitaine a adus prinagenţia la care lucrează aproape 1.500 de turişti din SUA,Brazilia, Japonia şi China anul trecut. Cel mai mic preţ pentru oastfel de excursie la această agenţie este de 400 de euro. LaRendez Vous en France 800 operatori din turism din afara Franţei aufost prezenţi, alături de cei 100 de operatori francezi din turismşi 665 experţi în turism. Aproape 19.000 de întâlniri de afaceriîntre operatorii din turism au avut loc în cadrul acestui târg.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels