Considerată cea mai scumpă, cea mai importantă, dar şi cea mai aşteptată lucrare de infrastructură urbană din Capitală în ultimii 20 de ani, pasajul de 240 de milioane de euro a fost inaugurat în vara anului trecut, aceasta fiind una dintre cele mai importante victorii ale spaniolilor pe piaţa locală.
"Suntem în linie cu ceea ce ne-am propus la începutul anului (2011 - n. red.). Dacă în 2010 am finalizat circa 150 de kilometri de drumuri naţionale reabilitate, în 2011 am inaugurat o serie de proiecte majore: în iunie am finalizat Pasajul Basarab, în iulie am deschis parţial centura Constanţei, iar în septembrie am deschis integral tronsonul dintre DN 3 şi Agigea", spune Picaut pentru revista BUSINESS Magazin (www.bmag.ro).
De asemenea, în decembrie compania spaniolă a finalizat podul hobanat de la Otopeni de pe centura Capitalei şi a deschis traficul pe autostrada Arad-Timişoara, cu o lungime de 32 de kilometri şi o valoare de circa 115 milioane de euro. În cazul acestei autostrăzi, spaniolii au colaborat tot cu italienii de la Astaldi, dar mai au de lucrat şi în 2012, în special la centrele de întreţinere.
"Întârzierile la finalizarea acestei autostrăzi s-au datorat întârzierii cu care s-au dat autorizaţiile de construire şi cu care s-au realizat exproprierile, astfel că acest contract a fost extins."
Până la finalul anului 2012, spaniolii spun că vor încheia lucrările şi la reabilitarea a 100 de kilometri de drum naţional între Dej şi Baia Mare, lucrări care au demarat în 2011 şi care erau realizate în proporţie de 50% în decembrie.
Dacă pe segmentul de infrastructură rutieră au lucrat la unele dintre cele mai importante proiecte de autostrăzi şi drumuri naţionale, începând cu anul trecut cei de la FCC Construccion au intrat şi în construcţiile de magistrale de metrou din Bucureşti. În primăvara anului trecut Ministerul Transporturilor a semnat contractul de construcţie a magistralei 5 Râul Doamnei-Eroilor, în valoare de 215 milioane de euro, cu consorţiul format din Astaldi, FCC Construccion, Delta ACM 93 şi AB Construct. Tronsonul Râul Doamnei - Eroilor are o lungime de 6,22 kilometri şi va cuprinde nouă staţii de metrou, respectiv Râul Doamnei, Brâncuşi, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Drumul Taberei, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor 2. Tronsonul ar urma să fie gata în 2015.
"Magistrala 5 de metrou este o lucrare complexă din punct de vedere tehnic, similară celei de la Pasajul Basarab. Vom folosi un utilaj special, denumit TBM (Tunnel Boring Machine - n. red.), care perforează solul şi în acelaşi timp plasează bolţari", spune Picaut. Vor fi folosite două astfel de utilaje, care vor fi aduse la începutul acestui an şi vor costa circa 20 de milioane de euro. "TBM-ul a fost special construit pentru solul din Bucureşti, care are anumite particularităţi, în condiţiile în care nisipul alternează cu argila şi se regăseşte şi apă. Cele două utilaje vor lucra în paralel, iar lucrările vor începe la (staţia de metrou - n. red.) Academia Militară", adaugă managerul FCC.
Pentru 2012, strategia spaniolilor include diversificarea lucrărilor pe care le realizează, în special în domeniul căilor ferate, în contextul în care ibericii spun că în ultimii 15 ani au participat la o serie de proiecte în domeniul feroviar în Spania, ţară care în 2012 va ocupa locul al doilea la nivel mondial din perspectiva lungimii reţelei de căi ferate de mare viteză (circa 2.800 de kilometri, potrivit lui Picaut). Iar planurile celor de la FCC vor putea ajunge realitate dacă ţinem cont că, la finalul lunii decembrie CFR SA a anunţat că a atribuit contractul de modernizare a căii ferate Sighişoara-Aţel, cu o lungime de 23,3 kilometri, consorţiului format din spaniolii de la FCC Construccion şi Azvi şi austriecii de la Alpine. Valoarea contractului nu este neglijabilă: 872,6 mil. lei (207,8 mil. euro).
"FCC a realizat lucrări de circa 1,3 mld. euro în domeniul reabilitării de căi ferate. În condiţiile în care piaţa din Spania a scăzut drastic în ultimii ani, resursele noastre pentru reabilitarea de căi ferate pot fi aduse în România", justifică Picaut interesul companiei pe segmentul feroviar. Mai mult, FCC vrea să participe anul acesta şi la modernizările de aeroporturi ce vor fi scoase la licitaţie.
Pentru 2012, managerul FCC Construccion are o estimare precaută privind cifra de afaceri, spunând că aceasta se va menţine aproximativ la acelaşi nivel ca în 2011. Totuşi, este de părere că sectorul construcţiilor din România are potenţial. "Premisele de creştere economică pentru România există, iar sectorul construcţiilor poate fi un important generator de creştere. 2011 a fost un an când Ministerul Transporturilor a pus «seminţele», iar în 2012 ar trebui să vedem primele roade, însă, ca în cazul unei plante, este nevoie de apă şi de îngrăşăminte. Apa va fi reprezentată de fondurile europene ce vor veni, în timp ce îngrăşămintele vor fi procesele de modernizare şi eficientizare a administraţiei", explică Picaut.
Per ansamblu, Picaut consideră că economia românească va creşte, însă nu la un nivel chiar atât de mare pe cât poate se estimează. Dacă sectorul construcţiilor va creşte, şi celelalte sectoare vor creşte, însă România nu va fi izolată de problemele pe care Bătrânul Continent le are, "dar sunt şanse mari ca ţara voastră să nu aibă cele mai slabe rezultate din Europa", mai spune şeful FCC Construccion România.
Picaut vorbeşte despre performanţe relativ bune ale României în 2012, bazându-se pe experienţa pe care o are deja în ţară, dar şi pe faptul că priveşte România în comparaţie cu alte pieţe pe care le cunoaşte. Primul contact al lui Picaut cu România a fost în 2008, când a fost numit manager al filialei locale a spaniolilor. "Prima oară când am venit în România am fost surprins să văd o insulă de latinitate în Europa de Est, dar am observat că românii sunt similari spaniolilor. În business este mai greu însă să te integrezi şi, deşi există empatie în acest domeniu, consider că după circa 10 ani te poţi integra în adevăratul sens al cuvântului", mărturiseşte Picaut.
Este aproape de businessul din România 24 ore din 24 şi merge destul de rar în Spania, de 2-3 ori pe an, pentru că familia sa locuieşte în România. "Nu poţi fi un manager doar de luni până vineri, trebuie să fii permanent aproape de afacerea pe care o conduci", spune Picaut.
Dat fiind că FCC Construccion are în lucru o serie de proiecte şi speră să câştige anul acesta şi altele, alegerea managerului de a se muta cu tot cu familie la Bucureşti este pe deplin justificată: în România încă mai e mult de lucru la infrastructură, fie că e vorba de cea rutieră, feroviară sau aeroportuară.
Cine este Sebastien Picaut
40 de ani
A absolvit L'École Spéciale des Travaux Publics din Paris (ESTP), obţinând diploma de inginer civil în 1993. Ulterior, în 2004, a obţinut un MBA în cadrul aceleiaşi instituţii pariziene.
Între 1993 şi 2006 a fost manager în cadrul Soletanche Bachy Freyssinet, companie specializată în tehnologia şi structura solului, parte a grupului francez Vinci.
Din 2006 până în 2008 a ocupat poziţia de international area manager în cadrul Sedesa, în prezent parte a grupului spaniol Ezentis Infraestructuras.
Din 2008 este directorul subsidiarei româneşti a spaniolilor de la FCC Construccion.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels