♦ An de an lanţurile internaţionale deschid câteva sute de magazine, în special pe format mic, pentru 2019 fiind planificate 300-350 de unităţi noi ♦ Expansiunea nu se opreşte însă aici, comerţul modern are o cotă de circa 60% din piaţă, având însă potenţial să urce spre 80% după modelul pieţelor din Occident.
Retailerii străini vor scoate din buzunare în 2019 peste 300 mil. euro pentru aproape 350 de magazine moderne, astfel că, ţinând cont de noile deschideri, universul comerţului modern se va apropia pentru prima dată în istoria de 22 de ani de pragul de 3.000 de unităţi.
În comerţul local jocurile sunt făcute de 10 reţele străine, dintre care cele mai multe au anunţat planuri de expansiune, mai mult sau mai puţin agresive. Aceste reţele au anual afaceri de 11-12 mld. euro, ceea ce înseamnă circa 60% din tot comerţul cu dominantă alimentară. Restul este împărţit de circa 70.000 de mici comercianţi care alcătuiesc comerţul tradiţional. Numărul acestora din urmă s-a înjumătăţit în cele peste două decenii de istorie a comerţului modern. An de an câteva sute sau chiar mii de chioşcari trag obloanele, motivele invocate fiind iniţial criza, iar apoi expansiunea agresivă a străinilor.