► Facilităţile acordate de stat la achiziţia unei maşini electrice şi orientarea constructorilor auto spre acest domeniu au creat rapid pe plan local o infrastructură complet nouă, cea a „benzinăriilor electrice“
► Enel X, divizia smart a italienilor de la Enel, MOL, E.ON sau ENGIE, dar şi o serie de antreprenori locali pariază pe acest domeniu.
România are acum 1.000 de staţii electrice pe lângă cele circa 2.000 de benzinării clasice, potrivit calculelor ZF, care a încercat să analizeze un segment extrem de dinamic al pieţei, dar care se află la început şi căruia îi lipseşte încă o platformă centralizată de monitorizare a acestor investiţii. Alte surse, cum ar fi portalul dedicat mobilităţii electrice Lektri.co, arată prezenţa a 879 de locaţii de încărcare cu peste 1.500 de încărcătoare, de diferite puteri, pentru cele 6.400 de maşini electrice care circulă pe şosele României.
Potrivit jucătorilor din piaţă, din cele 1.000 de staţii de încărcare, un sfert sunt de mare viteză. „Este dificil de urmărit această piaţă pentru că lipseşte o platformă care să colecteze datele în timp real pentru instalările la nivel naţional. La un moment dat, a existat dorinţa de a implementa un astfel de tool la nivelul Ministerului Transporturilor, dar proiectul a stagnat fiind vorba totuşi despre o investiţie în monitorizare destul de importantă“, spune Alexandru Teodorescu, CEO al grupului Renovatio, cel care se află în spatele reţelei e-charge.
Potrivit lui Teodorescu, pentru un fast-charger vorbim de o investiţie de circa 25.000-30.000 de euro, în timp ce una pentru un încărcător clasic ar putea ajunge între 5.000 şi 7.500 de euro. Spre comparaţie, o benzinărie tradiţională depăşeşte 1 milion de euro pe unitate.
Deja, toate grupurile mari din energie sunt active în zona de mobilitate electrică, dar şi antreprenorii locali găsesc această oportunitate de business interesantă.
De exemplu, reţeaua de staţii electrice a Renovatio a ajuns la finale anului trecut la 269 de puncte de încărcare, 116 fiind de încărcare rapidă, circa 50 de noi puncte de alimentare fiind montate pe parcursul anului 2020.
„În total, anul acesta ne propunem să adăugam reţelei noastre circa 200 de puncte de încărcare“, a menţionat Teodorescu.
Enel X, divizia smart a italienilor de la Enel, a montat deja 120 de puncte de alimentare, planul fiind de a ajunge la 500 de puncte până la finalul acestui an în România.
MOL, E.ON, ENGIE, dar şi o serie de antreprenori locali au început să parieze pe acest domeniu, văzut ca unul dintre pilonii principali a tranziţiei energetice.