Eveniment

ANRMAP: Contractele cu finanţare UE vor fi exceptate de la publicarea în SEAP

ANRMAP: Contractele cu finanţare UE vor fi exceptate de la publicarea în SEAP

Cristina Trăilă, şefa ANRMAP

Autor: Dinca Thomas

14.06.2011, 23:53 1337

Derularea contractelor UE acor­da­te prin cerere de ofertă va fimai di­ficil de urmărit prin Sistemul Electronic de AchiziţiiPublice (SEAP), după ce au­torităţilor de management li s-ain­terzis să mai ceară firmelor private să se înscrie în sistem, cuargumentul că legea nu impune o astfel obligaţie.

Autoritatea Naţională pentru Re­glementarea şi Mo­ni­torizareaAchiziţiilor Pu­blice (ANRMAP) a restrâns atribuţiileau­torităţilor de ma­nage­ment la verifi­carea criteriilor deatri­buire a con­trac­telor finanţate şi de UE, argumentând căacestea impun în prezent firmelor, în mod nejustificat, să fieînscrise în Siste­mul Electronic de Achiziţii Publice şi să aibă unbirou de achi­ziţii pentru a aplica la astfel de proiecte.
Autorităţile de management nu vor mai cere astfel firmelor privatesă se în­scrie în Sistemul Electronic de Achiziţii Pu­blice, săaibă un departament de achi­ziţii sau să urmeze proceduri deachi­ziţii publice în derularea proiectelor cu fonduri structurale,ci se vor rezuma la a verifica un set limitat de criterii laatribuirea acestor proiecte.
Interdicţia este aplicată în cazul contractelor de lucrări sau deservicii fi­nanţate ori subvenţionate de stat în pro­por­ţie maimică de 50%, al contractelor de lucrări cu o valoare sub 4,8milioane euro sau al contractului de servicii în valoare mai micăde 193.000 euro.
Plafonul de 4,8 mil. euro, ri­di­cat la sfârşitul anului trecut dela limita de un milion euro, este cel în mar­ja că­ruia autoritateacontractantă are dreptul de a aplica procedura de cerere de oferte,în locul organizării unei licitaţii.
Legislaţia naţională impune institu­ţiei de stat care atribuiecontrac­tul să publice în SEAP invitaţia de participare şidocumentaţia aferentă, dar nu obligă firmele private să fieînscrise în sistem dacă doresc să participe la o astfel deprocedură şi nici dacă transferă ulterior unei alte firme o partedin contractul astfel obţinut, cu fondurile aferente.
Obligaţia neprevăzută în lege era totuşi impusă firmelor private decătre autorităţile de management printr-un manual privindlicitaţiile pentru proiec­te UE, ceea ce facilita urmărirea prinintermediul SEAP a modului în care contractul respectiv era derulatşi atribuit ulterior, parţial, unei alte firme de către firmacâştigătoare, in­clusiv prin publi­ca­rea obligatorie a unui anunţde atribuire.
În baza ma­nualu­lui stabilit de către autorităţile de ma­nagement,fir­mele erau obligate să se înscrie în SEAP ca au­toritatecontrac­tan­tă, să îşi constituie de­par­tamente de achiziţii, iardecon­ta­rea sumelor cheltuite în proiect era con­diţionată derespectarea strictă a pro­cedurilor de achiziţii publice.
Atribuţiile autorităţilor de manage­ment la verificarea criteriilorde atri­bu­ire a contractelor finanţate şi de UE au fost însărestrânse, modificare ar­gu­mentată de ANRMAP prin faptul cădecizia autorităţii de managent de a extinde firmelor private, fărăo bază le­ga­lă, dar prin elaborarea unor ghiduri sau manuale deaplicare a proiectelor europene, prevederile din OUG 34/2006privind achiziţiile publice, aplicabile doar autorităţilorcontrac­tante, a "în­gre­u­nat" derularea multor contracte.
"Elaborarea unor liste unice de ele­men­te care trebuie verificatela atri­bu­irea acestor contracte a fost necesară, prin­tre altele,deoarece autorităţile de ma­nagement impuneau prevederi ale OUG34/2006 tuturor entităţilor pri­vate, dar care nu au calitatea deauto­ritate con­tractantă", a declarat agenţiei MEDIAFAX şefulANRMAP.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO