Eveniment

Bucurestiul, in topul consumului. Retailerii asteapta revenirea Moldovei

05.05.2006, 00:00 13

Piata bunurilor de larg consum (FMCG), estimata la 6 miliarde de euro, a inregistrat anul trecut o crestere a volumelor vandute de 32% in Bucuresti, fata de 16% in Transilvania si 7% in Moldova.

Ritmul de crestere valoric a fost mult mai mare in toate regiunile, cea mai scazuta crestere, de 30%, fiind inregistrata in Moldova, iar cea mai ridicata, de 49%, in Bucuresti, potrivit unui studiu al companiei de cercetare MEMRB.

In timp ce bugetele alocate de consumatorii din Capitala sunt cu 108% mai mari fata de valorile inregistrate la nivel national, banatenii cheltuiesc si ei cu 15% mai mult decat media nationala. O alta regiune in care puterea de cumparare este mai mare decat media la nivel national este Ardealul, unde bugetele consumatorilor depasesc cu 2% media inregistrata la nivel national.

Moldova este singura regiune in care locuitorii aloca un buget mai mic cu 27% fata de medie si de aproape trei ori mai mic fata de Bucuresti.

Potrivit studiului MEMRB, vanzarile de produse alimentare au inregistrat o crestere volumica de 36% in Bucuresti in perioada mai - decembrie 2005 fata de aceeasi perioada din 2004. In aceeasi perioada, valoarea vanzarilor in Capitala a crescut cu 52%, in timp ce la nivel national a fost consemnata o crestere de 37%.

In Moldova, rata de crestere a vanzarilor de produse alimentare a fost in aceeasi perioada de doar 12% volumic, iar valoric a depasit 30%. Dupa Bucuresti, banatenii sunt cei care aloca cei mai multi bani pentru achizitia de produse alimentare.

Pe piata de non-food (produse nealimentare) vanzarile din Moldova au ramas la acelasi nivel ca in 2005, in timp ce in Bucuresti s-a inregistrat o crestere de 32%. Un ritm mai scazut a fost consemnat si in Transilvania si Banat, dar si in Valahia, in timp ce la nivel national categoria produselor nealimentare a crescut cu 10%.

Pe piata bauturilor (alcoolice si nealcoolice) cea mai mare crestere a fost inregistrata tot in Capitala, unde vanzarile au fost cu 25% mai mari in volum si cu 43% in valoare.

Diferentele legate de puterea de cumparare determina si modificari in modul in care se fac achizitiile de bunuri de larg consum.

Daca in Bucuresti hypermarketurile reprezinta 16% din formele moderne de retail, iar supermarketurile peste 58%, situatia se schimba in momentul in care este analizata provincia. In orasele mari din tara, hypermarketurile detin doar 1,5% din acest segment, in timp ce supermarketurile acopera putin peste 35%. De altfel, singurele hypermarketuri deschise in provincie sunt la Brasov si Ploiesti - Carrefour - , respectiv Timisoara - Real.

In schimb, piata de retail din provincie este dominata de discounteri (Plus, Profi, Kaufland, Penny Market, Minimax sau XXL Discount), care detin circa 42% din piata. Cateva dintre aceste retele nu sunt prezente cu niciun magazin pe piata din Bucuresti.

In general, magazinele Penny Market sunt mai numeroase in partea de sud-est a tarii, in timp ce retele precum Artima sau Profi domina Transilvania si Banatul. Expansiunea retelelor internationale a determinat anul trecut si o crestere a valorii pietei de bunuri de larg consum cu 35%, in perioada mai-decembrie 2005 fata de aceeasi perioada din 2004.

Volumic, piata a crescut cu 16% fata de 2004.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO