Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut în primele şapte luni din 2023 cu 2,7% faţă de perioada similară din 2022, luna iulie aducând o temperare a avansului, la doar 0,7%, faţă de 1,7% în iunie şi 3,1% în mai, arată datele INS publicate miercuri.
Pe serie ajustată sezonier în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, comerţul s-a majorat cu 2,6% la şapte luni şi cu 1,2% în iulie.
Evoluţia pozitivă a retailului în perioada ianuarie-iulie a fost susţinută mai ales de creşterea din magazinele cu vânzare predominantă de produse nealimentare, cu 4,4%, urmată de cele care vând produse alimentare, băuturi şi tutun, cu un plus de 3,6%.
În schimb, vânzările de carburanţil pentru autovehicule, în magazine specializate, s-au diminuat în primele şapte luni cu 2,3%, pe serie brută.
Pe serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, vânzările de produse nealimentare s-au majorat cu 4,1%, iar cele de produse alimentare, băuturi şi tutun cu 3,1%. Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 1,4%.
Potrivit datelor INS, creşterea de 0,7% din iulie a fost generată de vânzările de produse nealimentare, care au avut un avans de 5,3%. În acelaşi timp, vânzările de carburanţi şi cele de alimente, băuturi şi tutun s-au redus cu 5,2%, respectiv 0,6% faţă de iulie 2022.
Ajustat în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, vânzările de produse nealimentare au crescut în iulie cu 5,4%, iar cele de produse alimentare, băuturi şi tutun cu 0,3%. Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 4,2%.