Ziarul de Duminică

Sibiu Jazz Fest 2003

03.06.2003, 00:00 18



Intrat in faza postmoderna, jazzul a devenit o muzica periplanetara, in care valorile pot aparea oriunde pe glob si nu se mai supun dictaturii star-system-ului. Fapt constatabil si la recentul Festival International de Jazz de la Sibiu. Chiar in absenta unor vedete mondiale, calitatea muzicii a fost remarcabila. Coordonatorul manifestarii - H.J.K. Schmidt - isi continua colaborarea cu centrele culturale ale Cehiei, Ungariei si Poloniei din Bucuresti, avand drept rezultat recitalurile unor notabile grupari tinere din aceste tari: cvintetul Muff , condus de saxofonistul Marcel Barta (cu Jakub Zitko la orga), cvartetul percutionistului Imre KA¶szegi (cu inzestratul contrabasist Pluto Horvath) si, respectiv, trio-ul "futurist" Virtual J@zz Reality, format din Piotr Iwicki/sintetizatoare, Mariusz Mielczarek/sax, flaut si Tomasz Jaworski/bas. Pentru anii ce vin ne-am dori extinderea acestei politici manageriale si la alte fertile zone jazzistice ale Europei Orientale - din Rusia pana in Croatia, sau din Transcaucazia pana in tarile baltice.



O revelatie dintre cele mai placute au constituit-o cele doua trupe austriece: Roots Ahead, in care axa saxofon/baterie era reliefata, intr-un interplay de-a dreptul telepatic, de catre Harry Sokal si Mario Gonzi (se simtea experienta pe care ambii au acumulat-o in celebrissima Vienna Art Orchestra!); de asemenea, Trio Klaus Paier, cu un lider ce isi exprima prin acordeon si bandoneon nu doar veneratia pentru modelul Astor Piazzolla, ci si abilitatea de a crea impreuna cu Stefan Gfrerer/contrabas si Roman Werni/baterie inedite stari de agregare sonora, marcate de subtile tensiuni interioare.



Prezenta romaneasca in festival a apartinut, in mare masura, tineretului. Mai intai, prin salutara Gala a Jazzului Studentesc din Romania (dominata anul acesta de grupul clujean Slang); apoi prin integrarea contrabasistului Pedro Negrescu in combinatia cu accente avangardiste propusa de germanii Friedemann Graef/saxofoane & Christian Marien/baterie; in fine, prin recitalul Teodorei Enache, discipola lui Johnny Raducanu, acompaniata de promitatorul grup 4Given, cu Peter Sarosi la pian si Ovidiu Condrea in plina forma la tobe. Sibiul a fost reprezentat printr-un octet "retro" numit Snaco Dixie Band, profilat pe redarea simpatetica a ipostazelor originare ale acestui gen muzical. De retinut evolutiile lui Vasile Snagoveanu/pocket trumpet, Nelu Petcu/trombon, Remus Toader/trompeta, Ioan Teofilat/tuba.



Festivalul s-a incheiat cu o magnifica fiesta, oferita de sextetul percutionistului venezuelan Pibo Marquez - Manos Calientes. Exuberanta caraibeana a liderului si-a aflat suportul in sectia ritmica asigurata de cubanezii Felipe Cabrera/bas si Lukmil Perez/baterie, dar si in contributiile melodice complementare - din alte spatii ale latinitatii - furnizate de hispano-argentinianul Hernan Romero/ghitara, peruanul Cesar Correa/pian si francezul Laurent Bunnet/saxofoane. Pentru prima data in cele trei decenii de cand urmaresc festivalurile sibiene am vazut o sala arhiplina cuprinsa de frenezia dansului, refacand astfel conexiunea initiala (si initiatica!) dintre trup si suflet, dintre coregrafie si muzica, de unde si-a extras sevele jazzul.



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO