Analiză

Ai site? Ai parte. Daca respecti regulile

09.06.2003, 00:00 18

Si in aceasta saptamana, miracolul pe care il traieste mai nou comertul electronic dupa spectaculoasa prabusire dotcom din 2000 a fost unul dintre principalele subiecte ale presei economice internationale.Comertul online se ridica acum la mii de miliarde de dolari. Analistii sunt de parere ca ceea ce a fost mai greu a trecut si realizeaza o multime de studii menite sa releve retetele de succes.
Finalul epocii de aur a Internetului s-a soldat cu falimentul a aproape 30% dintre firmele start-up lansate in perioada de boom. Dupa ce apele s-au linistit, analistii au constatat ca 40% dintre firmele start-up scot profit  si au reusit sa isi consolideze pozitia. Tranzactiile comerciale intre companii (business to business, B2B) vor insuma anul acesta 2,4 mii de miliarde de dolari, conform conform estimarilor Forrester Research, iar comertul retail va ajunge la 95 de miliarde de dolari, spun analistii. Cel mai mare avantaj insa consta in faptul ca vanzarile online impulsioneaza productia.  De asemenea, reducerile de preturi datorita vanzarii online au adus economii in medie de 4.500 de dolari pe an pentru fiecare american.

Castigatorii: inventivii si perseverentii
Care sunt sectoarele comerciale care au reusit online? In momentul de fata cel mai mare succes la nivel mondial il are siteul eBay, de licitatii online. Este cel mai vizitat site comercial, iar sumele tranzactionate anual depasesc miliarde de dolari. Vine tare din urma un site inovator: licitatii pentru companii falimentare. La www.onsale.com se aduna rechinii finantelor- lichidatorii si portalul devine din de in ce mai cunoscut. Amazon, magazinul virtual carre a supravietuit crahul din 2000 este acum o poveste de succes. Din ce in ce mai multa cautare o au siteurile de turism, care ofera reduceri si oportunitati pentru fiecare buzunar. Surprinzator, siteurile care intermediaza imprumuturi au avut un succes rasunator anul trecut. LendingTree, care acorda finantare pentru locuinte a cunoscut in 2002 o crestere a activitãtii cu 70%. In domeniul media, veteranul Yahoo a trecut pe profit dupa ani de probleme, iar motorul de cautare Google a devenit lider de piata anul trecut. Nu mai vorbim de siteurile pe care se vand masini, case, computere si chiar insule, despre care se poate spune ca produc profit fara riscuri mari. Un real succes au si siteurile care ofera ghiduri pentru cumparator. Astfel, la productopedia.com, poti afla informatii despre un produs si la ce preturi il gasesti in diverse magazine. Dash.com propune clientilor sai reduceri de pret la partenerii siteului, iar eSmarts ofera indicatii cu privire la cele mai ieftine produse vandute online. CarsDirect.com te lasa sa iti alegi masina online, sa selectezi optiunile, pretul crescand  o data cu bifarea lor. Livrarea se face direct la domiciliul clientului. RocketCash a lansat de asemenea o afacere neobisnuita: parintii care vor ca progeniturile lor sa poata face cumparaturi online, pot deschide pe numele lor un cont la acest site. Iar WishClick te ajuta sa faci cadouri, dar nu orice fel de cadouri, ci are liste cu ofertele tuturor vanzatorilor online. Alege daca poti! Analistii spun ca succesul Dell - primul producator mondial de computere ca venituri - se datoreaza si vanzarilor online. "Dell vinde echipamente de 30 de milioane de dolari in fiecare zi de pe site, iar serviciul de suport tehnic online a atras milioane de clienti", au apreciat specialistii.  Dar de ce nu au reusit ceilalti? Cauzele sunt multiple, dar de multe ori a fost vorba despre erori pe care analistii au invatat sa le identifice si sa le solutioneze la timp. ToySmart sau ToyTime, magazine online de jucarii, CitySpree - ghidul restaurantelor, Pets.com - magazin de animale de casa, Boo.com, magazin de tip mall, sunt doar cateva exemple. Securitatea, lipsa de informatii din piata, ideile preconcepute si teama de innoire sunt doar cativa dintre factorii care au dus la falimentul lor. Cert este insa ca, in ziua de azi, deschiderea pietei mondiale se vede cel mai bine pe Internet. Daca ai o fabrica de cuie, prezenta pe web ( asortata cu un usor plan de promovare si grija pentru securitatea siteului) te poate face din simplu producator unul din marii jucatori pe piata internationala. Daca vrei sa faci o afacere, de ce sa deschizi un magazin, unde marfurile expira, sau de ce sa inchiriezi un  spatiu comercial, cand poti conduce linistit, din fotoliu, chiar si un magazin alimentar. Online. Dar prezenta pe Internet este o lama cu doua taisuri.



Socotiti de doua ori, inainte de a intra pe net
Comertul online atrage din ce in ce mai multi intreprinzatori, insa de fiecare data cheltuielile necesare unei astfel de afaceri sunt subestimat, chiar si de unii specialisti. Siteurile de comert nu mai sunt apanajul marilor companii, care spera astfel sa isi extinda vanzarile, ci au devenit un avantaj si pentru afaceri mai mici. Daca designul si realizarea propriu-zisa a unui site de comert sau gazduirea lui pe un server nu mai reprezinta o problema ( inclusiv in Romania), costurile "ascunse" ale unei astfel de afaceri ar putea distruge o astfel de afacere inca inainte sa inceapa sa devina cunoscuta. Astfel, cei care planuiesc sa se extinda pe net ar face bine sa se gandeasca bine daca au destui bani pentru aceasta investitie, pentru a nu se trezi prea tarziu.



Securitatea, problema numarul unu
Gazduirea pe un server al altei companii pune o serie intreaga de probleme: de securitate, cost ridicat, uneori incapacitatea de a-ti accesa propriile date in timp real. Nu poti sti niciodata daca furnizorul de server nu va intra in colaps din diferite cauze: taierea curentului, scurt-circuite sau altele. Localizarea siteului pe un server propriu pune si ea probleme: amenajarea spatiului, echipamentele hardware si angajarea unor specialisti. In ambele cazuri, exista cheltuieli semnificative.
Pentru ca intreaga afacere depinde esential de siteul de web, serverul destinat tranzactiilor trebuie sa fie extrem de bine protejat. Nu numai fata de hackeri sau atacatori din exterior, ci si in cazul unor probleme tehnice (lipsa curentului, supratensiuni pe retea, defectarea altor echipamente). Astfel, pe langa routere si firewall-uri, software de securitate (antivirus, intruder detection) serverul trebuie sa aiba o sursa de curent  de rezerva tip UPS, daca nu dispune de acces la un generator de curent. Specialistii spun ca cea mai buna varianta este localizarea serverului intr-un data center. Sistemul de plata este si el important. La americani, se utilizeaza inca de la inceputuri sistemul de plata cu carti de credit. Cu timpul, majoritatea problemelor de securitate au fost rezolvate, iar plata cu astfel de carduri ramane un sprijin esential pentru afacerile online. Spre deosebire, in Romania ca si in alte tari din Europa, sistemul cel mai raspandit este bazat pe expeditia comenzilor prin posta sau curier, clientul platind cash la primirea bunurilor comandate online. Sistemul a reusit sa castige interesul clientilor prin simplul fapt ca ei pot refuza bunurile cumparate daca nu le convine calitatea. In plus, in acest mod nu exista riscul unei fraude online, care apare in cazul unei tranzactii cu carti de credit.   Mai mult, datele clientilor trebuie sa fie bine protejate si trebuie tinute in siguranta chiar daca hard-discul computerului pe care se afla se strica. Acest lucru inseamna sisteme de backup si solutii de recovery (recuperarea datelor), care nu sunt deloc ieftine.  Pentru securizarea tranzactiilor online, se folosesc acum certificatele SSL, oferite de producatorul de software VeriSign. Folosirea unui astfel de sistem de criptare a datelor costa intre 349 de dolari si 1.395 de dolari pe an, in functie de gradul de securitate pe care il ofera.



Publicitatea, sufletul comertului online
Simpla prezenta pe Internet nu asigura nimanui succesul. Internet marketingul a devenit o disciplina care se studiaza acum in scoli. Clientii nu vin un site daca nu au auzit de el, daca nu exista o politica de promovare continua. Intai este vorba de o investitie de timp: siteul trebuie inclus in toate motoarele de cautare, pentru ca acestea aduc majoritatea vizitatorilor pe paginile de Internet. Exista reclame de tip banner, ferestre pop-up sau pop-under, linkuri platite in diverse pagini. Acestea au diverse costuri, calculate in general in functie de numarul de vizitatori generati sau de timpul pentru care anuntul tau este prezent pe pagina respectiva."Companiile noi sau care nu au un buget foarte mare pentru promovare trebuie sa se adreseze agentiilor specializate care le pot impulsiona afacerile", a declarat un responsabil al Unreal Marketing Solutions, firma specializata in advertising online. Compania ofera solutii dedicate dupa buzunarul clientului, iar o campanie costa intre 5.000 de dolari si un milion de dolari pe luna.



Alta problema: reorganizarea
Aparitia brusca a unui nou canal de vanzari, respectiv online, poate afecta modul de functionare interna al companiei, spun unii analisti. "Cand introduci un canal nou de vanzari trebuie schimbata si structura interna a companiei, modul in care se desfasoara activitatea in interior", a apreciat un profesor al facultatii de Marketing Online Lally. "Tehnologia nu trebuie introdusa pentru a lua locul vechiului sector de vanzari", a spus el. Vanzarile online trebuie sa aduca plus de valoare la cifra de afaceri deja existenta, au apreciat si alti specialisti. De asemenea, investitia in comertul virtual nu trebuie gandita intr-o singura etapa: o faci o data si apoi gata. Pe langa costurile de mentinere a sistemelor in stare de functionare si intretinere, lansarea siteului de comert deschide noi oportunitati de afaceri. De aceea, majoritatea companiilor ce au lansat astfel de afaceri au investit apoi mai multi bani pentru promovare decat se credea initial. Dar, de cele mai multe ori, rezultatele au fost peste asteptari. "Degeaba se crede ca afacerile online nu sunt chiar asa de profitabile - peste 40% din companii americane ce desfasoara activitati de comert online au avut profit pe ultimul trimestru al 2002", a declarat un analist. Solutia succesului pare a fi in prezent apelarea la o companie de consulting. Aceasta poate stabili exact fezabilitatea unui plan de afaceri online si care ar fi costurile estimate. Asta daca bineinteles sunteti dispusi sa adaugati la toata afacerea costul consultantei.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels