Analiză

Canicula valoreaza pentru berari cat un campionat de fotbal

Canicula valoreaza pentru berari cat un campionat de fotbal

Click pentru imaginea marita

23.07.2007, 14:34 14

Ritmul de crestere din iunie pare redus prin prisma temperaturilor ridicate sau raportat la evolutiile de aproape 40% din ianuarie sau de 42% din martie, insa ridicat daca tinem cont ca in ultimii doi ani, fara campionate mondiale sau europene de fotbal, consumul de bere in perioada iunie-iulie a scazut cu peste 10% fata de anii "cu fotbal".
Canicula transforma astfel anul 2007 in primul an fara campionate de fotbal in care vanzarile de bere s-au majorat cu peste 10% in iunie. Spre comparatie, in 2005, an fara competitii majore de fotbal, vanzarile de bere din HoReCa au scazut cu 38% in iunie-iulie, potrivit datelor AC Nielsen, fata de 2004, an in care Portugalia a organizat Campionatul European de Fotbal.
"Competitiile de fotbal cresc cu siguranta consumul de bere, deoarece creeaza oportunitati ca oamenii sa se intalneasca, insa acesta nu este singurul factor care influenteaza vanzarile de bere", spune Edwin Botterman, presedintele Heineken Romania, cel mai mare jucator de pe piata berii, cu afaceri brute de peste 200 mil. euro anul trecut.
Potrivit acestuia, cresterea pietei in acest an nu se datoreaza doar temperaturilor ridicate.
"Parerea mea este ca aceasta majorare a volumelor vandute este determinata si de cresterea economica a tarii si a puterii de cumparare a populatiei. Nu poti separa cresterea temperaturilor de cresterea puterii de cumparare, deoarece amandoua sunt responsabile pentru cresterea pietei", a spus Botterman.
Potrivit presedintelui Heineken, in prima jumatate a anului romanii au consumat peste 9,5 milioane de hectolitri de bere.
Daca luam in considerare un pret mediu de 2,8 lei pe litru de bere (0,90 eurocenti), valoare la raft, vanzarile de bere au depasit in prima jumatate a anului 870 de milioane de euro.
"Piata ar putea ajunge la sfarsitul lui 2007 la o valoare de aproximativ 1,2 miliarde de euro. Doar in primele cinci luni ale acestui an s-au vandut circa 7,2 milioane de hectolitri de bere, in crestere cu 21% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut", a spus el.
In primele cinci luni ale acestui an, berea la PET a continuat sa castige teren, vanzarile de PET detinand in prezent 44% din piata comparativ cu sfarsitul anului 2006, cand procentul era de doar 41,2%. In acelasi timp vanzarile in ambalaj de sticla sunt in scadere de la 47,6%, ajungand la sfarsitul lunii mai la 45% din vanzarile totale de bere, potrivit reprezentantilor Heineken care citeaza compania de cercetare AC Nielsen. Printre categoriile care au inregistrat cresteri se numara si berea la cutie, care detine in prezent 9% din piata, fata de 7,6% la sfarsitul lui 2006.
Vremea calduroasa a inceput sa influenteze si vanzarile la halba, categorie care desi in ultimii ani era in scadere, a inceput sa inregistreze cresteri in acest an.
"In primele sase luni vanzarile la halba au crescut cu 10% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent", a afirmat Botterman.
Anul trecut, aproximativ 65% din vanzarile de bere au fost realizate prin retail, iar restul de 35% prin HoReCa (hoteluri, restaurante, catering), potrivit AC Nielsen, citata de reprezentantul Heineken.
"Anul acesta, datorita temperaturilor ridicate si cresterii numarului de baruri, restaurante si terase segmentul de HoReCa va inregistra o crestere a procentului detinut in piata", estimeaza reprezentantul Heineken.
Piata berii este una dintre putinele pe care s-a atins media de consum european, un roman consumand in prezent aproximativ 81 de litri de bere anual.
"Daca luam in considerare faptul ca piata berii va inregistra anul acesta cresteri de aproximativ 15-20% comparativ cu anul precedent, consumul de bere anual ar putea depasi pragul de 90 de litri pe cap de locuitor, devenind astfel una dintre primele zece tari cu consumul de bere cel mai mare din lume", a explicat Botterman.
El adauga insa ca, la un anumit nivel de crestere al temperaturilor, consumatorii ar putea renunta la bere.
"Sunt mai multi factori care trebuie luati in considerare, dar in general este adevarat ca daca este mai cald afara, oamenii consuma mai multa bere. Daca insa este prea cald, atunci acest lucru poate dauna vanzarilor de bere, deoarece oamenii vor renunta la bere in favoarea apei. Eu tind sa cred ca aceasta crestere pe piata berii vine si din cresterea economiei si a puterii de cumparare a populatiei", precizeaza presedintele Heineken.
El a adaugat ca pe plan local cresterea este explicata si prin faptul ca exista o competitie foarte mare, pe rafturile magazinelor din Romania fiind in prezent peste 100 de branduri de bere.
Piata berii a crescut anul trecut in volum cu peste 16%, pana la 17,7 milioane de hectolitri.
Potrivit ritmului de crestere estimat de presedintele Heineken, vanzarile volumice totale ale pietei de bere vor ajunge la sfarsitul acestui an la peste 20 de milioane de hectolitri.
Potrivit lui Botterman, multinationalele detin aproximativ 76% din industria locala a berii. Filiala locala a producatorului olandez de bere a finalizat anul 2006 cu o cifra de afaceri de 201,7 milioane de euro, in crestere cu 27% comparativ cu 2005, majorare condusa de brandul principal al companiei, Heineken, care anul trecut a inregistrat o crestere a vanzarilor de 40%, cea mai mare crestere obtinuta de o singura marca pe piata de bere in 2006.
Planurile de viitor ale companiei vizeaza pentru urmatorii trei ani investitii de aproximativ 80 de milioane de euro, toate fiind destinate modernizarii sistemelor tehnologice din fabricile de bere detinute. Compania a mai investit din momentul intrarii pe piata, in 1998, si pana in prezent alte 165 de milioane de euro.
Heineken detine patru fabrici de bere la Miercurea Ciuc, Hateg, Constanta si Craiova. Pe o piata care anul acesta va depasi un miliard de euro, concurenta companiei Heineken Romania este formata din InBev Romania, Ursus Breweries, European Drinks, URBB si Bere Mures.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels