Auto

Grupul Renault si Romania: 10 ani de reusite comune: Grupul Renault a devenit in zece ani un actor major al economiei romanesti

Grupul Renault si Romania: 10 ani de reusite comune: Grupul Renault a devenit in zece ani un actor major al economiei romanesti
01.07.2009, 15:17 427

 

In acest timp, Renault a investit in Romania 1,5 miliarde de euro, de aproape 10 ori mai mult decat se angajase initial. Uzina Dacia de la Mioveni a fost complet restructurata si modernizata, capacitatile de productie a vehiculelor, motoarelor si cutiilor de viteze au fost extinse iar intreaga activitate a fost reorganizata in conformitate cu normele Renault.
Leagan industrial al programului X90, Romania ocupa in prezent un rol esential in cadrul strategiei grupului Renault. Importanta acordata tarii noastre este ilustrata de decizia Renault de a dezvolta in Romania o filiera completa in domeniul industriei auto, de la design si inginerie, pana la productie si comercializare.
Astfel, platforma de la Mioveni a devenit cel mai important centru de productie din cadrul grupului Renault, aici fiind concentrate o uzina vehicule, cu o capacitate de 350.000 unitati/an, o uzina mecanica specializata in productia de motoare, cutii de viteze si transmisii, si cel mai mare centru logistic al Aliantei Renault Nissan.
Tot in Romania a fost instalat, in anul 2006, cel mai important centru de inginerie al Grupului Renault din afara Frantei - Renault Technologie Roumanie. Acestuia ii este asociat un centru de design (singurul deschis de un constructor auto in Europa Centrala si de Est) si un centru de testare ale carui lucrari de constructie se afla in derulare in perimetrul orasului Titu si care va deveni operational in anul 2010.
 
Romania, un pol important in sistemul industrial al Grupului Renault
 
Urmare a investitiilor masive realizate de Grupul Renault in ultimii 10 ani, in jurul Dacia si al programului X90 a fost dezvoltat un intreg pol de competente in domeniul industriei auto.
Uzina Vehicule Dacia asigura productia a cinci modele (Sandero, Logan berlina, Logan MCV, Logan Van si Logan Pick-Up). Capacitatea sa de fabricatie a fost triplata in ultimii zece ani, ajungand in iunie 2009 la 1 340 vehicule/zi. Practic, in fiecare minut, de pe liniile de montaj ale uzinei iese un vehicul.
Uzina Mecanica Dacia, care produce o gama de trei motoare si doua cutii de viteze, este in prezent al doilea centru de productie mecanica al Grupului Renault, o mare parte din productie fiind destinata exportului.
Cresterea performantei industriale la nivelul intregii platforme Dacia a fost posibila ca urmare a introducerii Sistemului de Productie Renault (SPR).
Acest sistem, bazat pe standardizarea posturilor de lucru precum si a metodelor si operatiunilor, a contribuit in mod esential la cresterea productivitatii uzinei Dacia si a calitatii produselor realizate. Printre elementele specifice SPR se numara instalarea, in toate departamentele de fabricatie, a "scolilor de dexteritate", locuri special amenajate unde operatorii deprind toate tehnicile utile pentru posturile de lucru
 
O retea de furnizori moderna
Dinamica Dacia si a proiectului X90 a determinat dezvoltarea puternica a retelei de furnizori auto din Romania, o parte dintre acestia instalandu-si capacitati de productie in perimetrul platformei industriale de la Mioveni sau in regiunea Pitesti.
Imediat dupa privatizare, Dacia a pus in aplicare un plan de sustinere a furnizorilor din Romania.
ën perimetrul platformei de la Mioveni a fost creata o Zona Industriala de Furnizori (ZIF) unde s-au instalat unii dintre cei mai importanti furnizori internationali ai Grupului Renault. ën prezent, grupul Renault dispune in Romania de peste 800 de furnizori.
ën judetul Arges isi au sediul 21 de furnizori pentru fabricatia de serie si serviciile post-vanzare ale Dacia si 167 de furnizori pentru prestatii tertiare.
 
Renault investeste in inteligenta romaneasca
 
Creat in iunie 2006, Renault Technologie Roumanie (RTR) este deja al doilea centru de inginerie al grupului Renault si cel mai mare din afara Frantei. Luand decizia de a instala in Romania un centru de o asemenea complexitate, Renault dovedeste increderea in potentialul si in inteligenta tinerilor romani.
La RTR vor lucra, in final, aproape 3.000 de ingineri si specialisti. ën 2010, RTR va dispune si de un centru de testare la Titu, in judetul Dambovita, unde vor lucra peste 500 de persoane. Acesta va fi cel mai important centru de testare al grupului Renault din afara Frantei. Din iulie 2008, RTR are in responsabilitate viata de serie a gamei X90 la nivel mondial - toate versiunile derivate produse in cele 9 uzine din lume. ën plus, centrul de inginerie dezvolta o parte din ce in ce mai importanta a noilor modele din gama Dacia.
ën completarea centrului de inginerie din Romania, grupul Renault a inaugurat, in anul 2007, la Bucuresti, Renault Design Central Europe - primul si singurul centru de design auto din Europa Centrala si de Est. Primul rezultat al creativitatii echipei de designeri din Bucuresti este conceptul Duster, prezentat in martie 2009 la Salonul Auto de la Geneva.
 
Un angajator cheie
Cu peste 18.000 de persoane angajate la Dacia, RTR, RCI si la celelalte entitati ale sale prezente in Romania, grupul Renault este unul dintre cei mai importanti angajatori din economia romaneasca. Luand in considerare cei peste 800 de furnizori din Romania si reteaua sa comerciala, activitatea grupului Renault genereaza peste 130.000 de locuri de munca.
 
5 milioane de ore de formare
 
O atentie deosebita a fost acordata formarii profesionale a salariatilor, prin care s-a urmarit atat dezvoltarea competentelor pe meserii, cat si dezvoltarea competentelor manageriale si a celor lingvistice (prin cursuri pentru limba franceza si limba engleza).
Alaturi de "scolile de dexteritate", destinate salariatilor direct productivi, angajatii Dacia au la dispozitie un Centru de Formare care cuprinde 17 sali, dotate cu calculatoare, retroproiectoare, statii grafice - in functie de specificul formarilor.
Pentru a dezvolta polivalenta si a da posibilitatea salariatilor sa evolueze, societatea propune formari specifice si deschise tuturor salariatilor.
Formarile sunt realizate atat de specialistii Departamentului Formare cat si de profesionisti din fabricatie, specialisti in meserie. Toate formarile se desfasoara in timpul programului de lucru al salariatilor si sunt gratuite.
Din anul 2000 pana in prezent, la Dacia s-au realizat aproape 4 milioane de ore de formare, ceea ce inseamna o medie anuala de 40 de ore dedicate fiecarui salariat.
La nivelul tuturor entitatilor Grupului Renault in Romania au fost realizate, pana la jumatatea anului 2009, peste 5 milioane de ore de formare.
 
Conditii de munca si sociale la nivel european
 
Investitiile in modernizarea instalatiilor industriale de la Dacia au fost insotite de demersuri majore privind ameliorarea conditiilor de munca si de securitate, precum si a conditiilor sociale pe intreaga platforma de la Mioveni.
ëncepand din anul 2000 au fost investite aproximativ 50 de milioane de euro pentru crearea unor conditii optime pentru salariatii Dacia. Astfel, posturile de lucru au fost amenajate pe principii ergonomice, au fost prevazute instalatii de ventilatie si climatizare, au fost montate bariere si balustrade de protectie pentru evitarea accidentelor si au fost prevazute echipamente specifice pentru situatii de urgenta.
Sume importante au fost alocate pentru renovarea vestiarelor, dusurilor, grupurilor sanitare si microcantinelor. Dacia dispune in prezent de serviciile celei mai mari bucatarii de intreprindere din Romania. Aceasta asigura zilnic peste 12.000 de portii calde, care sunt oferite, gratuit, salariatilor direct productivi.
Transportul salariatilor Dacia este subventionat. Pentru a deservi necesarul de transport al angajatilor de pe platforma de la Mioveni sunt utilizate 120 de autobuze. ën scopul de a evita aglomeratia si de a asigura un loc pe scaun fiecarui salariat transportat au fost introduse sisteme informatice de gestionare a transportului.
ën perimetrul sitului industrial de la Mioveni a fost inaugurat, in anul 2004, un centru medical ultramodern, rezultat al unei investitii de peste 650.000 de euro. Centrul este echipat cu aparatura medicala la cele mai inalte standarde si dispune de trei ambulante pentru interventia rapida a echipei de medici.
 
Programul X90, un succes comercial mondial
 
Demarat in anul 2004 cu un singur model de automobil, o berlina tricorp cu doua versiuni de motorizare pe benzina, programul X90 a cunoscut o dezvoltare spectaculoasa, concretizata prin crearea unei veritabile game, de cinci modele diferite, disponibile in 30 de variante. ën cinci ani, vehiculele platformei X90 (platforma Logan) au ajuns sa fie vandute pe 70 de piete ale lumii, din care in 60, sub marca Dacia.
Dispozitivul industrial si logistic al grupului Renault din Romania alimenteaza in prezent toate uzinele care produc modelele Logan si Sandero in Maroc, Rusia, Iran, India, Brazilia, Columbia si Africa de Sud.
Pana la sfarsitul lunii mai 2009, au fost vandute peste 1.450.000 de vehicule Logan si Sandero, din care peste 950.000 sub marca Dacia. Pentru a sustine fabricatia in uzinele din afara Romaniei, centrul logistic ILN (International Logistics Network) de la Mioveni a expediat in ultimii ani peste 2.610.000 m3 de colectii de piese si componente - echivalentul a 760.000 de vehicule.
ën Romania, unde dispune de cea mai extinsa retea de dealeri, cu 99 de puncte de vanzare, Dacia este liderul detasat al pietei, fiecare din modelele gamei fiind un best seller in segmentul sau respectiv. 
Datorita raportului dimensiuni/prestatii/pret unic, familia de modele Dacia a ajuns sa fie apreciata pe pietele mature si exigente ale Europei Occidentale.
Dacia exporta in prezent peste 80% din productia sa, principalele destinatii fiind Germania si Franta.
Incepand din 2008 Dacia este constructorul cu cea mai dinamica evolutie a vanzarilor din Europa, cresteri semnificative ale cotei sale de piata inregistrandu-se in tari precum Italia, Olanda, Belgia sau Austria. In unele din aceste tari marca Dacia are deja propriile sale cluburi de pasionati.
Fiabilitatea si nivelul de calitate al modelelor Dacia sunt recunoscute de presa internationala de specialitate si reflectate in studiile realizate de organisme prestigioase, precum institutul JD Powers sau Automobil Clubul German (ADAC).
 
DOJO - securitatea muncii pe principii japoneze
'DOJO' este un concept japonez imprumutat in management din artele martiale, care face trimitere la spatiul de antrenament al tinerilor care erau pregatiti pentru diferite stiluri de lupta. La Dacia, spatiile de tip DOJO sunt locuri speciale de instruire mai ales in domeniul Securitatii, dar si al Calitatii si Protectiei Mediului. ën domeniul securitatii muncii, Dacia se afla la acelasi nivel cu Renault si Nissan. Prin aplicarea principiilor prevenirii cu ajutorul DOJO, frecventa accidentelor de munca inregistrate la un milion de ore lucrate a scazut cu 13,75% in perioada 2006-2008.
 
Evolutia gamei Dacia
 
iunie 2004:
Logan berlina 1.4 MPI si 1.6 MPI
Modelul Logan berlina a fost prezentat la data de 2 iunie 2004, la Technocentre Renault (Franta) si la Bucuresti. Din iulie 2005 Dacia Logan a fost introdusa, treptat, pe pietele occidentale.
octombrie 2006:
Logan MCV
In octombrie 2006 este lansata la Salonul Auto de la Paris cea de-a doua versiune de caroserie a modelului Logan. Este vorba de un break, disponibil in doua configuratii (cu 5 si 7 locuri), a carui denumire comerciala este Logan MCV (de la Multi Convivial Vehicle).
Modelul MCV a devenit, in scurt timp, un veritabil best seller pe pietele occidentale, unde vanzarile sale le-au depasit pe cele ale versiunii Logan berlina.
februarie 2007:
Logan VAN
In februarie 2007 este lansat modelul utilitar Logan VAN. Acesta este primul model de furgon usor produs de Dacia. Logan VAN a primit titlul de "Furgonul Multifunctional al anului 2008 in Bulgaria", titlu acordat de asociatia presei auto bulgare.
septembrie 2007:
Logan Pick-Up
Prezentat in premiera la SIAB 2007, modelul Logan Pick Up este lansat pe piata din Romania la "nceputul anului 2008.
martie 2008:
Sandero
In martie 2008 este prezentat, la Salonul Auto de la Geneva, al cincilea model al gamei Dacia, intitulat Sandero.
Acesta inaugureaza noua identitate de marca si noul logo al Dacia. Modelul a primit distinctia Masina Anului 2009 in Romania.
mai 2009:
Sandero Stepway
Ultimul sosit in gama Dacia a fost lansat in mai 2009 la Salonul Auto de la Barcelona ën total, gama Dacia 2009 cuprinde 5 modele, disponibile in 30 de versiuni.
 
Istoric Grup Renault Romania
 
 
1999 2 iulie: Renault preia controlul a 51% din capitalul Dacia.
2000 Lansarea modelului SuperNova, cu motor Renault.
2001 Renault "si majoreaza participarea la capitalul Dacia pana la 92,72%.
2002 Inaugurarea centrului de piese de schimb Dacia.
 
Lansarea gamei Pick Up Diesel cu motor Renault.
2003 13 martie: Lansarea modelului Solenza.
 
Participarea Renault la capitalul Dacia ajunge la 99,4%.
2004 2 iunie: prezentarea modelului Logan.
 
9 septembrie :
lansarea comerciala a modelului Logan in Romania.
2005 29 martie: inaugurarea centrului logistic ILN (International Logistics Network) Mioveni.
 
Iunie : lansarea Logan in Europa Occidentala.
 
8 septembrie : lansarea Logan 1.5 dCi .
 
13 septembrie : certificarea ISO 14 001.
2006 Martie: la salonul auto de la Geneva este prezentat Logan Steppe, primul show-car Dacia.
 
Iunie: crearea centrului de inginerie Renault Technologie Roumanie.
 
14 septembrie : lansarea Logan Prestige 1.6 16V.
 
Octombrie: lansarea Logan MCV
2007 Februarie: lansarea Logan Van.
 
Iunie: inaugurarea la Bucuresti a centrului de design Renault Design Central Europe.
2008 Februarie : lansarea Logan Pick-up.
 
Martie: prezentarea la Salonul auto de la Geneva a modelului Sandero si a noii identitati de marca Dacia.
 
Aprilie: inaugurarea noii uzine de cutii de viteze Renault Mecanique Roumanie.
 
Iulie : lansarea modelului Logan Berlina Faza II.
 
Octombrie : lansarea modelului Logan MCV
Faza II.
2009 Martie : la Salonul Auto de la Geneva, este prezentat Duster, primul concept car Dacia.
 
Iunie: prezentarea Sandero Stepway.
 
Informatii cheie:
  • 1,5 miliarde de euro investitii.
  • Platforma de la Mioveni a devenit cel mai mare centru de productie din grupul Renault
  • Renault a dezvoltat in Romania o filiera completa in domeniul industriei auto, de la design si inginerie, pana la productie, comercializare si servicii post-vanzare.
  • Dacia propune in prezent cea mai tanara gama de modele din Europa.
  • Grupul Renault dispune de 18.000 de salariati in Romania iar activitatile sale genereaza, in total, 130.000 de locuri de munca in intreaga economie.
  • Dacia a ajuns cel mai important exportator de bunuri industriale al Romaniei, 80% din productia sa fiind destinata pietelor externe.
  • In zece ani, Dacia s-a transformat dintr-o marca nationala intr-una internationala, produsele sale fiind vandute pe 60 de piete de pe 4 continente.
  • Aproape 5 milioane de ore de formare pentru salariati, din care 4 milioane numai la Dacia
  • 50 de milioane de euro investitii in imbunatatirea conditiilor de munca.
  • Peste 1.320.000 de masini produse (intre 1999 si 2009).
  • Peste 1.400.000 de motoare, peste 1.550.000 de cutii de viteze si peste 1.520.000 de seturi de transmisii produse (intre 1999 si 2009).
  • Peste 2.610.000 m3 de colectii CKD expediate in ultimii 5 ani, spre 8 uzine de pe 4 continente.
  • Peste 400 de milioane de euro platiti sub forma de taxe si impozite la bugetul de stat, din care 100 de milioane de euro in 2008.
  • Cea mai densa retea din Romania, formata din 70 de parteneri Dacia si 44 Renault; 99 de showroom-uri Dacia si 61 Renault in toata tara.
  • Peste 800 de furnizori in Romania
  • Cifra de afaceri reprezentand 2% din PIB Romaniei.
  • Automobile Dacia SA - locul 3 in clasamentul companiilor din Romania ca cifra de afaceri in 2007.
  • 17,5 milioane de euro investitii in protectia mediului.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO