Auto

Tendinţe 2012: Producătorii auto rămân în prim-plan

Tendinţe 2012 - Auto: Producătorii auto rămân în prim-plan

Autor: Bogdan Alecu

08.01.2012, 12:17 829

Automobile Daciava lansa în primăvară la Salonul Auto de la Geneva monovolumul Lodgy, care va fi produs la noua uzină construită de Renault la Tanger. Cel mai probabil preţul său va porni de la aproximativ 10.000 de euro, iar producţia în primul an va fi de 90.000 de unităţi, urmând ca aceasta să crească la 170.000 în anul următor. În condiţiile în care 70% din componentele prezente pe Lodgy sunt prezente şi pe celelalte modele din gama Dacia, lansarea acestuia va avea un efect pozitiv şi asupra exporturilor de componente. În luna septembrie Dacia va lansa cea de-a doua generaţie a Logan, care cel mai probabil va veni cu noi dotări, o siguranţă îmbunătăţită, motoare mai noi şi mai performante şi foarte probabil cu dimensiuni mai generoase în contextul în care Dacia se îndepărtează uşor de low-cost şi mizează pe un raport cât mai bun între spaţiu interior şi preţ.

În 2012, la aproape cinci ani de când au preluat uzina de la Craiova şi cu doi ani întârziere, americanii de la Ford vor demara producţia lui B-Max şi a motorului EcoBoost de 1,0 litri în trei cilindri. În condiţiile în care producţia la capacitate maximă a lui B-Max este programată pentru a doua parte a anului, respectiv 2013, producţia de motoare va respecta cel mai probabil graficul americanilor, în condiţiile în care o bună parte dintre acestea vor fi exportate către uzinele Ford din Spania şi Germania pentru modelele Focus şi Fiesta.

Totodată, având în vedere că americanii nu au respectat contractul semnat în septembrie 2007, nici în ceea ce priveşte calendarul investiţiei, volumul producţiei sau demararea angajărilor, aceştia ar trebui să achite în acest an o amendă de 14 milioane de euro, conform aceluiaşi contract. În aceste condiţii încă din 2010 Ministerul Finanţelor a oprit ajutorul de stat pentru Ford România, acesta fiind direct proporţional cu investiţiile americanilor. În acest context principalul avantaj al americanilor a fost împrumutul de 400 mil. euro de la Banca Europeană pentru Dezvoltare garantat în proporţie de 80% de statul român şi pentru care americanii au subliniat că acesta va fi achitat la timp astfel încât statul să nu fie obligat să achite restanţele. La finele anului trecut Gheorghe Ialomiţianu, ministrul finanţelor, declara pentru ZF că în continuare ministerul poartă negocieri cu Ford România şi că şi-ar dori o deblocare a ajutorului de stat, dar numai în condiţiile în care şi partea americană ar respecta contractul. Pentru o eventuală modificare a contractului se poartă discuţii între cele două părţi de aproape un an şi jumătate, toate termenele-limită avansate fiind depăşite de mai multe ori.

La cinci ani de la intrarea în vigoare a taxei de poluare sau de primă înmatriculare, Executivul este nevoit să o modifice încă o dată pentru a respecta cerinţele Comisiei Europene. De această dată taxa se va aplica nu numai maşinilor nou-înmatriculate, dar şi pentru cele înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007. Actul normativ prevede, pe de-o parte, o reducere a taxei de poluare cu până la 25 la sută faţă de variantele anterioare, astfel că cei care au plătit-o în vechea formă pot cere rambursarea diferenţei.

Spre exemplu, pentru un model Dacia Logan, cu motor Euro 3 de 1,4 litri şi 75 CP din 2006, se va plăti o taxă de înmatriculare în valoare de aproximativ 1.200 de euro, adică aproape o jumătate din valoarea maşinii în prezent. În cazul unui VW Touareg din 2004 taxa va urca la 7.000 de euro, în cazul în care valoarea maşinii este de 8.500 de euro, iar pentru modelele Dacia Berlină sau 1310 fabricate înainte de 2004 taxa deja depăşeşte valoarea actuală a maşinii ajungând la 1.300 de euro. Anul trecut s-au tranzacţionat pe piaţa locală aproape 400.000 de maşini second-hand înmatriculate în România.

Vânzările de maşinivor reveni la aproximativ 100.000 de unităţi anul acesta, în creştere cu circa zece procente faţă de anul trecut. Astfel, după un interval de patru ani în care piaţa auto a pierdut aproape 80% din volum, dealerii auto vor reveni "pe plus". Piaţa va fi susţinută în continuare de pro gramul "Rabla" care a permis anul trecut achiziţia a circa 40.000 de maşini noi şi casarea a aproape 120.000 de rable. Spre comparaţie, în 2010 s-au casat aproape 190.000 de maşini mai vechi de zece ani şi s-au achiziţionat 62.550 de maşini noi.

Intrarea în producţie la Mioveni a celei de-a doua generaţii a modelului Dacia Logan va impulsiona exporturile uzinei Dacia spre un nivel de 95% din totalul producţiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO