Business Construct

Ceramice: Picajul continua

Ceramice: Picajul continua

Eduard Macarescu, directorul comercial al Lasselsberger

27.04.2010, 15:05 141

Volumul total al importurilor a scazut anul trecut cu 48%, panala 17,8 milioane de metri patrati, insa in acelasi timp productias-a redus cu 32%, pana la 6,5 milioane de metri patrati, dupa cegrupul austriac Lasselsberger a inchis fabrica Cesarom dinBucuresti si a relocat-o la unitatea din Cluj.

"Importurile din Spania, principala sursa de achizitii in 2008,au scazut in 2009 cu aproximativ 75%. Trebuie insa tinut cont ca lainceputul lui 2009 majoritatea importatorilor aveau stocuri foartemari achizitionate in 2008 si din acest motiv au stopat aprovizionarile. Mizez pe ousoara revenire datorita epuizarii stocurilor vechi", explicaDragos Bonea, presedintele Delta Distribution, unul dintre cei maimari distribuitori de placi ceramice de pe piata. Astfel, lanivelul anului 2009, productia avea o pondere de doar 26%, inusoara crestere fata de anul precedent.

Viziuni diferite. Lasselsberger, singurulproducator local, are o viziune mai pesimista in ceea ce privestevaloarea pietei de placi ceramice in 2009 pe care o estimeaza la110 milioane de euro, in scadere cu 40%, insa acest nivel este multsub datele furnizate pana in 2009 de jucatorii din piata.

"Comprimarea sectorului constructiilor, scaderea numarului deproiecte rezidentiale si non-rezidentiale, cat si blocareacreditarii au fost principalele motive care au dus la diminuareapietei de placi ceramice in 2009. Anul acesta speram ca piata deprofil din Romania se va diminua doar cu 10 procente, ajungand la ovaloare de aproximativ 100 milioane de euro", spune EduardMacarescu, directorul comercial al Lasselsberger.

Pe baza datelor furnizate de ceilalti jucatori si luand incalcul un pret mediu de 6 euro/mp, valoarea pietei in 2009 s-aridicat la 150 de milioane de euro, in scadere cu 35%. La nivel dedistribuitori, luand in calcul si adaosul de la preturi, valoareapietei ajunge la 180 de milioane de euro.

"Daca in 2008 piata era estimata la 230-240 de milioane de euro,la o scadere de 30-35% in 2009 rezulta o valoare de aproximativ 150de milioane de euro. Daca la aceasta cifra se mai aplica siscaderea estimata pe 2009 de 5-10%, rezulta o valoare reala apietei de placi ceramice de 130-135 de milioane de euro", spuneCatalin Rotaru, country manager al producatorului bulgar KAICeramics.

Compania si-a bugetat o crestere de 50% anul acesta, pana la 12milioane de euro, comparativ cu anul precedent.

"Consideram ca aceasta crestere se bazeaza pe doua criteriiimportante. Primul ar fi tocmai criza financiara, care obliga acumdezvoltatorii sa nu mai vanda la rosu si sa finiseze la interiorlocuintele puse spre vanzare. Al doilea se refera la vidul care s-acreat pe piata, datorita faptului ca producatorul local si-a atinsdeja limita de dezvoltare. Practic KAI va putea exploata nevoilepietei, in conditiile in care poate oferi conditii de achizitie sitransport exact ca si un producator local", explica Rotaru.

Sincronizare la scadere. Toti jucatorii de pepiata estimeaza o scadere de 10%, urmand ca revenirea pietei sa fieposibila in 2011, dupa ce va fi atins nivelul minim de consum.

Rotaru considera ca piata de placi ceramice va mai continua sascada pentru ca in continuare motorul pietei, finantarea bancara,nu s-a deblocat cu adevarat.

Totusi, managerul KAI Ceramics sustine ca nevoia propriu-zisacare se manifesta in piata, bazata pe necesitatea renovariifondului construit vechi, dar si nevoia de a finaliza la nivel definisaj proiectele noi, deja demarate in anii trecuti, este ridicata. Programe detipul "Prima Casa" i-au determinat pe dezvoltatori sa finalizezelocuintele, inclusiv la nivel de finisaje interioare, pentru aputea sa le vanda.

"Ma astept pentru 2010 la o scadere de 10-15% si o revenireincepand cu 2011. Avem inca un potential insemnat in special pedomeniul rezidential, asteptam revenirea cererii dupa imbunatatireaclimatului economic si restabilirea increderii. In prezent este ostare de asteptare - se cer oferte, se negociaza, insa decizia decumparare este amanata", spune Bonea. Delta Distribution ainregistrat anul trecut o scadere a cifrei de afaceri cu 30%, panala 106 milioane de lei (25 mil. euro), dupa ce s-a reorientat catresegmentul mediu si lux si a intrat in procedura de insolventa.

"Aceasta scadere este de altfel o reflexie fidela a scaderiiinregistrate la nivelul pietei, de aproximativ 40%. Diferenta de10% se datoreaza reorientarii pe segmentele mediu si lux, care amai echilibrat situatia. Desi vanzarile pe ansamblu au scazut, amcastigat cota de piata si ne-am consolidat pozitia pe segmentul delux", explica Bonea. El mizeaza pe o crestere cu 20% a vanzarilorpe segmentul lux in 2010 si in general pe mentinerea cifrei deafaceri la nivelul din 2009.

Estimarea de scadere este vazuta si de Lasselsberger careestimeaza ca in volum piata de placi ceramice din Romania va scadeacu circa 9%, pana la 23 de milioane de metri patrati. Dupa aceastascadere, consumul va atinge nivelul de jos la pietei, iar ulteriordin 2011 va reveni pe crestere. "Diminuarea de 10% din acest an vaarata ca piata de placi ceramice a ajuns la punctul cel mai slab sinu mai are unde sa scada", afirma Macarescu.

Minus 30% la preturi. Pretul mediu a scazutanul trecut cu circa 30%, pana la 6 euro pe metrul patrat, dincauza stocurilor mari acumulate de jucatorii din piata. "Pe zonaeconomic s-au facut oferte disperate de lichidare de stocuri, atatdin partea producatorului intern, cat si din partea importatorilor,ceea ce a condus la o reducere a pretului mediu de vanzare de circa30%. Pe segmentul mediu - lux preturile s-au pastrat in general la nivelul din 2008", sustine Bonea.

Segmentul economic reprezenta anul trecut peste 50% din piata,unde preturile variaza intre 15 si 25 lei/mp. Pe segmentul mediu,respectiv 30-35% din piata, preturile variaza intre 25 si 70lei/mp, in timp ce pe segmentul premium, respectiv 15% din piata,preturile depasesc 100 lei/mp.

Strategia producatorului local. Lasselsberger, care activeaza pepiata locala prin firmele Sanex si Lasselsberger SA, estimeazapentru acest an o crestere de 10% a businessului in euro, pana la38,5 mil. euro.

Cesarom si-a schimbat anul trecut strategia si a inceputactivitatea de export pe pietele din Grecia si Bulgaria, iar pentruanul in curs mizeaza pe cresterea ponderii exporturilor de la 1% in2009 la 5% din cifra de afaceri. Potrivit datelor proprii, companiaa inregistrat in 2009 o cota de piata de 36%, iar pentru 2010estimarea se ridica la 38%.

Lasselsberger a inchis anul trecut unitatea de productie pe careo opera in Bucuresti si unde lucrau peste 300 de persoane si arelocat o parte din echipamente la cealalta fabrica a grupului, dela Cluj-Napoca.

Linia de productie (fosta Cesarom) functiona in cadrul fabriciipe care Lasselsberger a vandut-o grupului spaniol Roca in 2006.Grupul austriac a inchis, in 2008, o alta unitate de productie, pecare o opera in Lugoj. Grupul a renuntat la brandul Sanex, care vafi utilizat doar in zona Clujului, si investeste in dezvoltareabrandului Cesarom.

Grupul austriac are noua unitati de productie in patru tari dinUniunea Europeana si circa 12.000 de angajati. Compania detinebrandurile Cesarom, Rako, LB Object, Zalakeramia si Kerko.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO