Business Construct

Unelte: Anul revenirii

Unelte: Anul revenirii
27.04.2010, 14:45 30

Piata de motoferastraie este deja una matura, fara oscilatiimari de la an la an, insa cresterea de anul acesta poate veni dinvanzarile de produse din gama de gradinarit (motocoase), care suntmai noi pe piata locala.

In Romania sunt utilizate pana la 400.000 de motoferastraie,dintre care 15-20% sunt branduri no-name, iar 5-10% sunt produsepiratate, potrivit datelor furnizate de compania Andreas StihlMotounelte, subsidiara locala a grupului german Stihl. De altfel,motoferastraiele, sinele si lanturile au o pondere de 50% intotalul pietei, echivalentul a circa 35 mil. euro.

"Cele mai multe motoferastraie sunt achizitionate de clientiiindividuali, sectorul profesional avand o pondere foarte mica intotal. In plus, majoritatea prefera sa le achizitioneze direct,pentru ca inchirierea nu este foarte populara", spune Ioan Mezei,directorul general al Andreas Stihl Motounelte. Compania are o cotade piata de circa 35%, avand in vedere ca circa 150.000 demotoferastraie de pe piata sunt Stihl, potrivit companiei.

Piata de motounelte a scazut anul trecut cu 15%, pana la 65-70mil. euro, insa anul acesta ar putea reveni pe plus cu 10-15%,impulsionata de vanzarile de motounelte de gradina.

Scadere de 15%. Andreas Stihl Motounelteestimeaza pentru acest an o crestere a cifrei de afaceri de 15%,pana la 87 mil. lei (circa 21 mil. euro), bazata pe revenireacresterii de la clientii individuali, care au stat anul trecut inexpectativa si au redus consumul.

"Circa 80% din vanzarile noastre sunt catre clientiiindividuali, care vor sa aiba in proprietate propria motounealta,doar 20% fiind din sectorul profesional. Speram ca economiaromaneasca sa nu mai scada, ci sa inregistreze o usoara crestere sioamenii sa aiba curaj sa cheltuiasca si sa faca investitii", afirmaMezei.

Compania a inregistrat anul trecut o scadere afacerilor cu 20%,pana la 75,7 mil. lei (17,9 mil. euro), din cauza accesului scazutla credite al populatiei si a lipsei de incredere a oamenilor inrevenirea cresterii economice. "Accesul la credite s-a inrautatitdin trimestrul patru 2008. Avem foarte multi distribuitori carorabancile nu le-au mai prelungit liniile de credit, iar 10 dintrefirme au ajuns in insolventa", afirma Mezei. Stihl are o retea depeste 200 de distribuitori aproape de clienti, pentru camotoutilajele, precum motoferastraie, motocoase, masini de tunsiarba sau motocultivatoare sunt produse utilizate preponderent inmediul rural, excluzand vanzarea in magazine de bricolaj.

Investitiile Stihl in Romania totalizeaza 10 mil. euro,fondurile fiind utilizate pentru reteaua de distributie, marketingsi comunicare, service, logistica si resurse umane. Firma are circa20 de angajati, in vreme ce salariatii distribuitorilor sunt peste1.000.

Plati intarziate. Mezei sustine ca situatiaincasarii platilor de la distribuitori s-a agravat la inceputulanului trecut, din cauza refuzului bancilor de a reinnoicontractele de credit, dar si din cauza intarzierii platilor de lastat. "Termenele de plata au crescut cu 30% in 2009 fata de anulprecedent si o parte dintre distribuitori au intrat ininsolventa."

Compania a derulat anul trecut o campanie de reinnoire amotoferastraielor care s-a intins pe o perioada de trei luni princare cei care aduceau un motoferastrau vechi primeau o reducere de200 de lei pentru unul nou, circa 10-20% din costul unuiprodus.

"Am reusit sa schimbam doar cateva mii de bucati, pentru caimpactul a fost limitat, avand in vedere ca programul a fost inaceeasi perioada in care faceam de obicei promotii. Daca ar fi fostin alt interval al anului, impactul ar fi fost mai ridicat. Amschimbat motoferastraie vechi de doi-trei ani, dar si unul de 30 deani, pe care l-am pastrat pentru realizarea unui muzeu", afirmaMezei. Durata de viata a unui motoferastrau Stihl este de circa 15ani.

Stihl are trei fabrici in Europa (in Austria, Germania siElvetia) si exclude relocarea lor in tari emergente, cum este siRomania, pentru ca cheltuielile salariile reprezinta o pondereredusa in costul motoutilajelor. "In prezent este un exces usor deproductie la nivel mondial. Investitia intr-o fabrica locala s-arridica la cateva zeci de milioane de euro, dar pentru o astfel deunitate este nevoie si de furnizori de subansambluri in apropiere",explica Mezei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24