Business Hi-Tech

Achilleas Kanaris, CEO Vodafone România: Am început un plan de repoziţionare a businessului, care înseamnă şi o reproiectare a modelului de operare. Avem schimbări în organigramă, dar nu derulăm un program de concedieri masive sau de restructurare. Atacăm noi surse de creştere. Grupul Vodafone nu are planuri de a pleca din România

Achilleas Kanaris, CEO al Vodafone România: Dorim să derulăm un proces corect şi respectuos cu toţi oamenii care au o vechime îndelungată în companie, şi oferim un contract de separare de comun acord foarte atractiv, pentru oricine doreşte să îl acceseze. Şi drept consecinţă, unii dintre colegii noştri care sunt cu noi mult timp au văzut oportunitatea - e vorba şi de unii oameni care sunt în companie de 15, 19 ani - au văzut oportunitatea de a-şi reporni cariera, profitând şi de pachetul de compensaţii foarte, foarte, foarte cuprinzător pe care îl oferim. Deci aceasta este povestea din spatele unora dintre plecările din echipa de manageri seniori, din spatele marii majorităţi a acestor plecări.

Achilleas Kanaris, CEO al Vodafone România: Dorim să derulăm un proces corect şi respectuos cu toţi oamenii care au o vechime îndelungată în companie, şi oferim un contract de separare de comun acord foarte atractiv, pentru oricine doreşte să îl acceseze. Şi drept consecinţă, unii dintre colegii noştri care sunt cu noi mult timp au văzut oportunitatea - e vorba şi de unii oameni care sunt în companie de 15, 19 ani - au văzut oportunitatea de a-şi reporni cariera, profitând şi de pachetul de compensaţii foarte, foarte, foarte cuprinzător pe care îl oferim. Deci aceasta este povestea din spatele unora dintre plecările din echipa de manageri seniori, din spatele marii majorităţi a acestor plecări.

Autor: Adrian Seceleanu

23.06.2022, 00:37 4637

Vodafone, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de comunicaţii fixe şi mobile, cu afaceri de aproape 1 mld. euro în 2021 şi 11,2 milioane de clienţi, a demarat un program de reproiectare a modelului de business, care vizează identificarea unor noi surse de creştere pentru companie, şi care presupune, în această etapă, şi schimbări în organigramă şi o reducere a numărului de posturi, care va avea impact asupra unui procent mai mic de 5% din numărul total de angajaţi. Întregul program de reproiectare va mai dura doi ani de acum înainte, dar nu va mai avea impact asupra numărului de oameni, a spus, într-o discuţie cu ZF, care a avut loc miercuri seară, Achilleas Kanaris, CEO al Vodafone România.

Întrebat ce este mai exact acest proces, dacă este o restructurare sau un program de concedieri colective, Kanaris a replicat că termenul corect este cel de reproiectare a businessului. “Nu este un program masiv de concedieri, nu este un program de restructurare, este o reproiectare a modelului de operare al businessului. Deci ceea ce facem este să redefinim modul în care funcţionează businessul, pentru că, aşa cum am discutat, trebuie să devenim mult mai agresivi în a lansa noi produse şi servicii şi a identifica noi surse de creştere, iar setul de abillităţim organizaţia noastră trebuie să acopere, să susţină aceste schimbări, lucru care nu se întâmplă în acest moment. Deci ce se întâmplă? Practic, în termeni simpli, să spunem, redimensionăm businessul de bază de conectivitate, afacerea noastră tradiţională şi reinvestim resurse în noi surse de creştere. Această investiţie vine sub formă de bani, poziţii (joburi) şi competenţe. Deci, este o reproiectare a modelului de operare care are o implicaţie asupra rolurilor tradiţionale istorice din business, aşa că da, rolurile din businessul tradiţional sunt afectate, dar concomitent noi şi recalificăm oamenii, aşa că mutăm unii oameni de pe rolurile existente pe noi posturi şi, de asemenea, creăm noi poziţii”.

De ce a fost nevoie de lansarea acestui program? În esenţă, Kanaris a explicat că piaţa de servicii de internet din România a ajuns la saturaţie, serviciul devenind un bun de larg consum, iar evoluţia este una mai accelerată decât pe alte pieţe europene, astfel că şi strategia de aplicare a planaurilor grupului este mai agresivă pe plan local, în conformitate cu realităţile locale. “Vrem cu adevărat să ne îndepărtăm de businessul tradiţional de a oferi conectivitate (acces la internet) şi de a merge spre noi surse de creştere, care sunt toate legate de servicii care nu sunt de conectivitate. Facem acest lucru pentru că în România piaţa de bază a serviciilor de conectivitate este saturată, şi devine din ce în ce mai mult una în care acest produs este unul obişnuit, disponibil pe scară largă, unde preţul devine principalul factor diferenţiator (commoditized - în engleză, în original) şi, prin urmare, pentru ca businessul nostru să continue să crească, trebuie să atacăm noi surse de creştere, pe pieţele adiacente. Deci asta este raţiunea a ceea ce facem”.

Câţi oameni, sau câte posturi sunt afectate de acest program? “Sunt poziţii afectate, dar apoi sunt noi poziţii care s-au deschis şi unii dintre oamenii care sunt afectaţi sunt redirecţionaţi către noile poziţii. Deci impactul net al întregului exerciţiu asupra afacerii în ceea ce priveşte poziţiile afectate este de mai puţin de 5% din numărul total de angajaţi”, a răspuns Kanaris. Luând în calcul numărul mediu de angajaţi raportat de companie în 2021 (3.713) rezultă că ar fi vorba de aproximativ 200 de poziţii.

Întrebat care este explicaţia pentru faptul că în contextul acestui program şi-au anunţat plecarea din companie mai mulţi manageri seniori, dintre care unii sunt cunoscuţi în piaţa de telecom, şeful Vodafone România a spus că operatorul a creat un program de încheiere de comun acord a relaţiilor contractuale cu compensaţii “foarte, foarte, foarte” bune, ceea ce a determinat mulţi oameni cu vechime în companie să aleagă un “restart” pentru carieră beneficiind şi de acest program. “Dorim să derulăm un proces corect şi respectuos cu toţi oamenii care au o vechime îndelungată în companie, şi oferim un contract de separare de comun acord foarte atractiv, pentru oricine doreşte să îl acceseze. Şi drept consecinţă, unii dintre colegii noştri care sunt cu noi mult timp au văzut oportunitatea - e vorba şi de unii oameni care sunt în companie de 15, 19 ani - au văzut oportunitatea de a-şi reporni cariera, profitând şi de pachetul de compensaţii foarte, foarte, foarte cuprinzător pe care îl oferim. Deci aceasta este povestea din spatele unora dintre plecările din echipa de manageri seniori, din spatele marii majorităţi a acestor plecări. Deci, aceasta este povestea a ce se află în spatele acestui lucru. Şi nu am fi putut spune nu solicitărilor de a accesa aceste pachete de plecare, evident, pentru că nu ar fi fost un lucru respectuos în relaţia cu ei. Este alegerea lor, este decizia lor, şi de aceea i-am susţinut prin acest proces.”

Şeful Vodafone a negat ferm că programul ar semnaliza o intenţie a grupului de a pleca din România. “Vă pot confirma că nu există absolut nicio dorinţă sau un plan al Vodafone Group de a vinde operaţiunile din România. Dimpotrivă, când CEO-ul nostru global a vizitat România în urmă cu câteva luni, am reiterat guvernului României angajamentul nostru de a rămâne pe această piaţă. Evident, guvernul trebuie să îşi facă partea pentru a crea un mediu în care să continuăm să investim, dar angajamentul Vodafone continuă să fie unul de a dori să să creştem şi să investim în continuare în acest business”.

Citiţi aici interviul integral cu Achilleas Kanaris

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO