Business Hi-Tech

Compania românească Naratix susţine că ar fi dezvoltat cinci roboţi dedicaţi industriei de e-commerce. „Până la final de an, vrem să ajungem la 2.500 de clienţi. Luăm în calcul şi posibilitatea să acceptăm o parte din ofertele de investiţii primite până acum, pentru a susţine efortul de scalare internaţională”

de la stânga la dreapta - Cristian Orăşanu, Ionuş Avram şi Marius Drenea, co-fondatori Naratix

de la stânga la dreapta - Cristian Orăşanu, Ionuş Avram şi Marius Drenea, co-fondatori Naratix

Autor: Alexandra Cepăreanu

21.03.2024, 12:49 965

Naratix, companie fondată recent de şase români, susţine că a dezvoltat şi lansat pe piaţă cinci roboţi, bazaţi pe inteligenţă artificială (AI), pe care îşi propune să îi implementeze în peste 2.500 de magazine online, până la final de an, au transmis reprezentanţii companiei. Roboţii au fost dezvoltaţi în aproximativ 12 luni, cu o investiţie de 350.000 euro.

„Am început prin a rezolva problema datelor despre produse din catalog, fiind o nevoie mare în piaţa de e-commerce, atât de mare încât roboţii au început să fie achiziţionaţi încă din perioada de dezvoltare şi de testare, înainte să îi lansăm oficial. Nevoia de roboţi pe bază de AI care să crească eficienţa în activitatea companiilor este infinită în România şi în lume deopotrivă, fapt pentru care am dezvoltat cei cinci roboţi în timp ce cercetam dezvoltarea lor. S-a întâmplat acest lucru pentru că AI-ul evoluează şi se răspândeşte extrem de repede şi nu există alte variante decât ‘să construim paraşuta după ce am sărit din avion’. Ideea business-ului Naratix şi dezvoltarea unor roboţi care să rezolve o serie de probleme în industria e-commerce a apărut încă din pandemie, când am condus mai multe proiecte de digitizare pentru branduri mari de e-commerce, unele chiar locale, din România. Atunci am descoperit dificultatea, costurile exagerate, precum şi importanţa cataloagelor de e-commerce. Noi vedem introducerea AI-ului în e-commerce similară cu introducerea motorului cu abur sau crearea liniei de asamblare. Este a patra revoluţie industrială şi va permite unor branduri să scaleze într-un mod fără precedent şi să îşi reinventeze complet anumite operaţiuni într-un timp foarte scurt”, a spus Cristian Orăşanu, co-fondator Naratix.

Naratix a implementat cei cinci roboţi în mai multe companii cunoscute publicului larg, printre care MeliMelo, TheBodyShop, NeaKaisa, Bigotti, Caro, din toate verticalele de e-commerce, de la Fashion, Beauty, Home & Deco, Mobilă, Bricolaj, IT la Electronic. De asemenea, fondatorii Naratix au încheiat deja parteneriate cu unele dintre cele mai importante platforme de e-commerce (Go-Mag, ContentSpeed) prezente în România, precum şi cu unele dintre cele mai mari agenţii marketing digital şi SEO specializate în e-commerce (DWF, Data Revolt Agency).

„Cu o echipă relativ mică, augmentată de roboţi precum cei creaţi de Naratix, un brand poate fi prezent în mai multe ţări şi poate susţine toate aceste operaţiuni cu succes. Agenţii au rolul de a augmenta oamenii existenţi şi a automatiza procese repetitive, eliberând oamenii şi ajutându-i să ia decizii strategice. Roboţii Naratix sunt dedicaţi magazinelor online medii şi mari, care vor să scaleze internaţional, însă putem fi un partener grozav şi pentru start-up-urile din e-commerce. Până la final de an, ne propunem să ajungem la 2.500 de clienţi şi să creştem baza de parteneri, atât platforme de e-commerce, cât şi agenţii de performance. Când vine vorba de investiţii, luăm în calcul posibilitatea să acceptăm o parte din ofertele primite până acum, pentru a susţine efortul de scalare internaţională”, a mai spus Cristian Orăşanu.

Practic, roboţii au rol de brand manager, engagement manager, data engineer, agent de vânzări şi influencer. Aceştia au fost dezvoltaţi de fondatorii companiei Naratix - şase tineri cu vârste între 29 ani şi 36 ani, Ionuţ Avram, Marius Drenea, Stelian Mustea, Vladin Grebeniţă, Cristian Orăşanu şi Alina Orăşanu, cu experienţă în IT, business development, machine learning, cybersecurity, marketing, vânzări şi psihologie.

În funcţie de specificul brandului, roboţii dezvoltaţi de Naratix au o serie de avantaje pentru magazinele online, printre care scăderea costurilor de documentare şi listare cu până la 97%, dar şi automatizarea proceselor manuale, ducând la o eficientizare (rapiditate) a proceselor de catalogare de cel puţin cinci ori, arată sursa citată anterior.

„Printre avantaje se mai numără scăderea ratei de retur cu până la 60%, scăderea bounce rate-ului şi creşterea timpului petrecut pe pagină de produs, creşterea AOV-ului cu până la 30% (cross-sales), creşterea ratei add2cart cu până la 15% şi consolidarea brand-ului prin conţinut unic (brand fidelity), personalizat pentru audienţa potrivită.”

 

Cine sunt roboţii şi ce fac mai exact

Robotul Nara, robot creativ

Robotul Nara, care are rolul de Brand Manager, scrie conţinut unic pentru descrierile de produs din magazine online, paginile de categorii, precum şi paginile de brand. Nara a fost antrenată pe un set de date uriaş specific industriei de e-commerce şi poate opera în cadrul oricărui departament digital sau e-commerce din lume. Nara poate folosi vocea şi identitatea brandului în fiecare descriere, precum şi strategia SEO sau datele de catalog ale brandului.

Nara poate folosi date structurate, nestructurate sau zero date pentru a crea descrieri unice care să captiveze atenţia clienţilor. Nara nu halucinează şi nu minte, nu inventează atribute şi foloseşte exclusiv detalii furnizate de către brand. Mai mult, Nara poate folosi elemente ca brand tone of voice unic reprezentativ brand-ului, profilul clientului pentru a realiza descrieri specifice unei audienţe ţintă pentru fiecare produs în parte. De asemenea, poate face legături între produse şi diverse evenimente sau contexte sociale, cum ar fi anumite campanii sau evenimente culturale (8 Martie, Black Friday, începerea sezonului de vară etc) şi se foloseşte de localizarea culturală nu doar pentru a crea descrieri în orice limbă, ci şi pentru a localiza cultural aceste descrieri.

Robotul Nara mai foloseşte computer vision, adică analizează galeria de poze a produselor şi creează conţinut stilizat despre informaţiile vizibile în poze. Totodată, în funcţie de profilul cumpărătorului, Nara determină care sunt cele mai relevante informaţii despre un produs şi apoi le foloseşte în descriere. De exemplu, pentru un client din segmentul Beauty/Skincare, Nara a explicat în descrierea unui produs pentru ce este folosit extractul de Hibiscus sau enzima Q10. 

 

Dynamo, robotul care creează documentaţia produselor

Cel de-al doilea robot, Dynamo, este un Data Engineer, care face tot posibilul pentru a îmbogăţi datele şi relevanţa acestora pentru fiecare produs dintr-un magazin online. Dynamo foloseşte codurile EAN sau PDF-uri ale produselor căutând peste tot pe internet informaţii relevante despre produs, în orice limbă. Poate căuta date de la furnizor, date de la comercianţi, date publice, etc. Apoi aduce, traduce şi normalizează aceste date în atribute filtrabile în magazine online (exemplu: Tricou Bărbaţi, Culoare, Stil, Material, Colecţie, Brand, Mărime, etc). Dynamo poate extrage informaţii, chiar şi din galeria de poze (Imprimeu, Culoare, Stil, etc).

 

Robotul Gina, care face programări pentru clienţi

Gina este un Engagement Manager, un agent care oferă consultanţă clienţilor, îi califică, îi ajută să ia decizii şi mai departe poate face legătura cu departamente interne. În esenţă, Gina înlocuieşte chatboţii sau sistemele IVR. Ea se antrenează cu fiecare interacţiune şi într-un timp foarte scurt preia responsabilităţi complexe în interacţiunea cu clienţii. Gina poate chiar să ajute în alegerea unui cadou potrivit sau poate chiar să facă programări.

 

Grant, robotul care vinde online

Grant, ca agent de vânzări, oferă consultanţă în alegerea produselor ideale. Dacă utilizatorul este pe o pagina cu cercei în magazinul online, Grant îl îndeamnă să completeze setul şi să cumpere şi un lănţişor sau un inel din acelaşi stil. Este consultativ, şarmant şi extrem de engaging, în special vizual. Prin cross-sales, Grant poate creşte AOV-ul (valoarea medie a comenzii) cu până la 30%. Grant învaţă, de asemenea, preferinţele clienţilor, întocmai ca prietenul de la magazinul din colţ.

 

Robotul Julie, influncerul cu o personalitate atractivă

Julie este un digital influencer pentru branduri. Ea îşi creează propria audienţă, este engaging, postează pe social media de pe conturile proprii şi creează conţinut relevant. Julie ajută brandurile care vor să facă livestreaming sau conţinut online (unboxing, hauls, try-ons, etc) şi este un influencer cu o personalitate unică, a brand-ului.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO