Business Hi-Tech

Cupoanele de reduceri mai aduc doar 40% din veniturile Groupon. Compania atacă teritoriul Amazon

Eric Lefkofsky, un miliardar din Chicago, va ocupa în mod permanent funcţia de CEO al Groupon după o perioadă de interimat. Foto: AFP

Eric Lefkofsky, un miliardar din Chicago, va ocupa în mod permanent funcţia de CEO al Groupon după o perioadă de interimat. Foto: AFP

Autor: Ioana Nita

Compania americană Groupon, care oferă prin intermediului site-ului cu acelaşi nume cupoane de reduceri, a raportat în al doilea trimestru venituri mai mari cu 7% faţă de aceeaşi perioadă din 2012, la 608,7 milioane euro, ca urmare a creşterii vânzărilor din SUA şi Canada cu 45% şi pe fondul deciziei companiei de a începe să vândă şi direct produse, scrie agenţia Thomson Reuters.

Compania a anunţat de asemenea că Eric Lefkofsky, un miliardar din Chicago, va ocupa în mod permanent funcţia de director executiv al companiei după o perioadă de interimat, notează Bloomberg. În anii ’90, Lefkofsky a preluat alături de un partener compania de îm­bră­căminte pentru companii Brandon Appa­rel Group, care a falimentat. El a fost cofondator al site-ului Starbelly.com, pe care l-a vândut cu 240 mil. $, dar care ulterior a fost închis, iar cumpărătorul a intrat în faliment.

Preţul acţiunilor Groupon pe bursă a crescut cu aproximativ 80% de la începutul anului până în prezent, iar pe data de 7 august, după publicarea rezultatelor trimestriale, o acţiune a fost cotată la 10,35 dolari, acesta fiind cel mai înalt nivel înregistrat din iulie 2012. 

Lefkofsky a fost mai întâi CEO interimar al Groupon începând cu luna februarie, când l-a înlocuit pe fondatorul companiei, Andrew Mason. Fostul director executiv a condus compania într-o perioadă în care preţul acţiunilor scăzuse de la 20 dolari în 2011, când Goupon s-a listat la bursă, la mai puţin de 5 dolari.

„Cred că vestea numirii la conducere a lui Lefkofsky a avut o contribuţie esenţială la majorarea preţului acţiunilor companiei. Investi­torii au fost impresionaţi de progresul companiei în perioada de interimat a lui Lefkofsky, care a îmbunătăţit în principal afacerile din America de Nord“, a spus Tom White, analist în cadrul companiei Macquarie Research.

În ultimele luni, Groupon şi-a schimbat strategia de business şi s-a axat pe o afacere tradiţională de comerţ electronic prin care vinde direct produse, şi nu doar cupoane de reduceri, în special prin intermediul aplicaţiei pentru smartphone-uri. Aproximativ 50% din totalul tranzacţiilor companiei din America de Nord au fost făcute de pe smartphone-uri şi tablete, comparativ cu ponderea de 30% din urmă cu un an.

Lefkofsky şi alţi membri ai conducerii Groupon au afirmat că businessul cu ofertele de reduceri trimise pe email, care înainte erau baza activităţii companiei, reprezintă în prezent doar 40% din veniturile sale trimestriale.  În schimb, clienţii Groupon se înscriu pe site-ul companiei pentru a căuta bunurile pe care doresc să le achiziţioneze. „În urmă cu doar câţiva ani cupoanele de reduceri reprezentau toată afacerea Groupon. Vestea bună pentru noi este că vedem cum clienţii noştri cei mai activi intră pe magazinul online mult mai des şi caută anumite bunuri“, a spus Jason Child, directorul financiar al Groupon.

Conducerea companiei a atras însă atenţia că va trece o perioadă mai lungă de timp până când Groupon va finaliza trecerea la comerţul electronic, o piaţă competitivă pe care activează giganţi ca Amazon şi eBay.

Pentru a avea succes pe această piaţă, Groupon trebuie să se axeze pe comercializarea unor produse relevante pentru ceea ce îşi doresc utilizatorii, şi trebuie de asemenea să îşi îmbunătăţească gama de produse pentru vânzători,

În România, subsidiara gigantului american a avut anul trecut afaceri de 620.000 euro, în creştere cu 47% faţă de 2011. În 2012, Groupon România a reuşit să îşi reducă pierderile la 770.000 euro, de la 1,2 milioane euro în 2011. Pe plan local, Groupon se situează pe locul doi, cel mai mare jucător de pe piaţă fiind Zumzi, ale cărui afaceri aproape s-au dublat în decurs de un an.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.08.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO