Business Hi-Tech

Lampros Iskos, seful dezvoltarii retelei Cosmote: Abia in 2007 incep investitiile majore

Lampros Iskos, seful dezvoltarii retelei Cosmote: Abia in 2007 incep investitiile majore

Click pentru imaginea marita

26.07.2007, 17:52 92

Operatorul de telefonie mobila Cosmote Romania va investi in acest an cei mai multi bani in dezvoltarea retelei, pentru a atinge o acoperire de 98% din populatie si 86% din teritoriu, a declarat pentru ZF Lampros Iskos, 39 ani, directorul executiv pentru dezvoltarea si operarea retelei in cadrul Cosmote.
El nu a dorit sa ofere detalii asupra sumei care va fi investita in acest an, dar pe baza cifrelor anuntate anterior de companie rezulta ca suma va fi de cateva zeci de milioane de euro. Cosmote a anuntat ca peste 60% din investitiile de 500 mil. euro desfasurate timp de trei ani in Romania vor fi directionate catre retea, iar in luna octombrie a anului trecut banii alocati retelei atinsesera suma de 220 mil. euro.
"Avem suficiente fonduri pentru a ne atinge obiectivele propuse. Cea mai mare parte a investitiilor va fi realizata in acest an, iar principala destinatie a investitiilor o reprezinta reteaua", a explicat Iskos.
"Pana la sfarsitul anului acoperirea noastra va fi mai buna decat cea a competitiei. Acum avem un nivel egal de acoperire cu ei", afirma el.
Principalii furnizori de echipamente de retea pentru Cosmote Romania sunt Ericsson, Siemens - in prezent Nokia Siemens Networks si Alcatel Lucent.
"In ce priveste zona de servicii pentru dezvoltarea retelei cooperam, spre exemplu, cu compania bulgara Telelink. In total colaboram cu cinci companii care au subcontractat la randul lor activitatile catre diverse companii, care au activitati in diferite zone din Romania", a spus Iskos, fara a adauga alte detalii. El coordoneaza o echipa de 250 de oameni din cadrul Cosmote Romania.
Managerul Cosmote afirma ca obiectivele de dezvoltare ale retelei vizeaza si zonele in care alte retele de telefonie mobila nu sunt prezente.
"Exista o ratiune de business pentru a ne extinde acoperirea si acolo unde competitia nu este prezenta. Noi evaluam toate ariile in care ne extindem reteaua dupa o serie de criterii dintre care unul extrem de important este interesul comercial al Cosmote in acea zona. Pentru a evalua acest lucru desigur ca trebuie sa stim daca operatorii concurenti sunt sau nu prezenti in acea regiune. Exista cazuri in care ne extindem in zone in care concurenta este prezenta si vrem sa fim repede prezenti acolo pentru a le oferi servicii clientilor nostri si exista zone in care concurentii nu sunt prezenti si ne grabim sa acoperim zona pentru a atrage clientii disponibili", spune Lampros Iskos. "Nu exista multe zone in Romania care sa nu mai fie acoperite de servicii de telefonie. Sunt arii restranse si limitate", explica el.
Pe de alta parte, Lampros afirma ca ultimele procente care ar trebui sa ridice acoperirea retelei Cosmote la circa 98% din populatie sunt si cel mai dificil de realizat.
"Ultimele procente de acoperire a teritoriului si populatiei sunt cel mai greu de acoperit. Poti avea o statie de baza care sa coste cateva sute de mii de euro si care sa acopere o localitate cu 5.000 de utilizatori si poti avea aceeasi statie de baza pentru un sat cu 500 de oameni. Din punct de vedere al obiectivelor asumate privind reteaua, tintele noastre sunt mai dificil de realizat decat cele ale competitiei pentru ca noi trebuie sa facem acum ceea ce concurentii au realizat pe o durata lunga de timp. Dar aceasta este singura cale pentru Cosmote", spune Iskos.
Cosmote a pierdut anul trecut licitatia pentru ultimele doua licente de telefonie 3G, care permit furnizarea de servicii de date de mare viteza, astfel incat compania cauta alternative pentru extinderea portofoliului de servicii.
Iskos afirma ca una dintre cele mai mari prioritati pentru companie o reprezinta castigarea unei licente WiMax - tehnologie radio care permite furnizarea de servicii de date la viteze ridicate.
"Prin WiMax vrem sa oferim servicii de date wireless in banda larga, cu care sa completam serviciile pe care le oferim acum. Prin WiMax tintim furnizarea de servicii catre mediul de business, respectiv zonele urbane. Acolo exista mici companii si intreprinderi mici si mijlocii care pot fi abordate cu servicii de date", a spus Iskos.
Orange si Vodafone Romania ofera deja servicii bazate pe WiMax pentru companii si detin un portofoliu puternic de clienti in mediul de business.
Lampros Iskos spune ca o problema cu care se confrunta toti operatorii de telefonie mobila din Romania o reprezinta lacunele din legislatie, care pot impiedica dezvoltarea retelelor - respectiv amplasarea antenelor de telefonie mobila. "Autoritatile locale pot pur si simplu sa refuze cererea de instalare a unei antene, fara a furniza o explicatie sau pot cere ca hotararea de amplasare sau nu a unei antene sa fie luata de superiori - la nivel judetean, spre exemplu, si astfel un dosar poate fi blocat si cateva luni de zile. Exista lacune legislative care permit ca pe drumul parcurs de un asemenea dosar pentru a obtine aprobarile de instalare a unei antene sa existe intarzieri de luni intregi, pentru ca nu au fost stabilite proceduri clare in aceste cazuri. E o problema care afecteaza intreaga industrie din Romania", spune Iskos.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO