Business Hi-Tech

MySpace si Bebo se alatura aliantei formate de Google in razboiul cu rivalii de la Facebook

06.11.2007, 19:43 27

Alianta, denumita OpenSocial, ar putea constitui un concurent puternic pentru Facebook, al doilea site de networking social de pe internet, care a reusit sa atraga mii de dezvoltatori software amatori si profesionisti, dupa ce in luna mai a acestui an a acceptat ca si tertii sa scrie aplicatii pentru site.
Facebook foloseste insa o tehnologie proprietara, ceea ce inseamna ca aplicatiile dezvoltate pentru site nu pot fi utilizate de catre alte companii ? o abordare ce intra in contrast cu platforma OpenSocial propusa de catre Google, care incearca sa stabileasca un standard unic ce poate fi adoptat de catre orice retea.
Potrivit declaratiilor membrilor OpenSocial, alianta va avea peste 200 de milioane de utilizatori, comparativ cu numarul de 51 de milioane al Facebook. MySpace este cea mai mare retea sociala de pe internet, cu circa 110 milioane de membri activi, in timp ce Bebo se situeaza pe prima pozitie in Marea Britanie, cu 39 de milioane de utilizatori activi.
"OpenSocial va deveni standardul de referinta pentru dezvoltatorii software", a declarat Chris DeWolfe, directorul executiv al MySpace. El a infirmat insa speculatiile conform carora MySpace s-ar fi alaturat aliantei pentru a combate recenta ascensiune a site-ului Facebook. DeWolfe a precizat ca a purtat discutii cu Google timp de un an, iar alaturarea la OpenSocial a fost doar "un pas firesc in directia pe care o promovam de cand ne-am lansat".
Utilizarea conceptului "open standard" ar putea da nastere unui val de aplicatii software care vor fi disponibile unui numar din ce in ce mai mare de oameni, iar aceasta ar putea anticipa o ascensiune puternica a retelelor sociale, sustin analistii.
Reprezentantii Google au declarat ca au invitat si alte site-uri sociale sa se alature platformei OpenSocial, inclusiv Facebook. "Cel mai important aspect al OpenSocial este faptul ca toata lumea este invitata sa participe", a declarat Eric Schmidt, directorul executiv al companiei Google, care detine cel mai popular motor de cautare pe internet.
Purtatorul de cuvant al Facebook a precizat insa ca firma nu a fost suficient de mult informata asupra initiativei, dar intentioneaza sa se intalneasca cu inginerii de la Google si sa evalueze perspectivele oferite de catre platforma OpenSocial.
Printre membrii aliantei OpenSocial se numara site-uri sociale, ca Friendster, Hi5, LinkedIn, Plaxo, Ning, reteaua de blog-uri SixApart, precum si producatorii software Oracle si SalesForce.com. De asemenea, dezvoltatorii unor aplicatii software populare pentru Facebook - Slide, RockYou, iLike, Flixter - si-au anuntat intentia de a scrie programe care sa corespunda standardelor OpenSocial.
Analistii sunt de parere ca noua alianta nu va afecta dramatic popularitatea Facebook, insa ar putea contribui la revitalizarea site-urilor unor membri, care au fost eclipsate de ascensiunea gigantilor MySpace si Facebook.
Spre exemplu, Orkut, reteaua sociala detinuta de catre Google, inregistreaza succes in Brazilia si in alte cateva tari, dar este practic necunoscuta in Statele Unite.
Google va avea cu siguranta de castigat pe domeniul publicitatii online - pe masura ce site-urile de networking social atrag din ce in ce mai multi utilizatori, baza sa de potential clienti de publicitate creste. Compania are in prezent un parteneriat de 900 mil. dolari (623,1 mil. euro) cu MySpace si comercializeza publicitate pe alte site-uri sociale.
"Uneori, reclamele contextuale Google apar in interiorul aplicatiilor dezvoltate de catre terti. Pe termen scurt, am putea imparti piata in Google/ MySpace si Microsoft/ Facebook", a declarat Ray Valdes, analist in cadrul firmei de cercetare Gartner.
La sfarsitul lunii octombrie, Microsoft, cel mai mare producator de software din lume, a anuntat ca va plati 240 mil. dolari (166,2 mil. euro) pentru o participatie de 1,6% la Facebook, evaluand site-ul social la circa 15 mld. dolari (10,4 mld. euro).
Valdes a adaugat ca exista insa si alte companii care trebuie luate in considerare, precum gigantii Yahoo!, eBay si Amazon, site-uri care oricum centralizeaza un set de date "sociale" despre utilizatorii lor.
Eric Schmidt considera ca ascensiunea unor tehnologii rivale are un potential scazut de a genera o "balcanizare" (fragmentare - n. red.) a internetului in jurul retelelor sociale. "Istoria pe web a aratat ca internetul 'deschis' castiga", a adaugat Schimdt.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO