Business Hi-Tech

Petrolistii inteleg valoarea softului in afaceri

12.05.2005, 19:04 36

Companiile autohtone producatoare de software Akela si IP Devel au anuntat finalizarea unor contracte in urma carora au fost implementate solutii soft la grupurile petroliere Lukoil, respectiv Rompetrol.

Valoarea contractului dintre Akela si Lukoil nu a fost dezvaluita de cele doua companii. Totusi, oficiali ai Lukoil au spus pentru ZF ca grupul petrolier rus a stabilit un buget de cateva milioane de dolari pentru a implementa solutia software produsa de Akela in mai multe tari din regiunea Europei Centrale si de Est pe durata urmatorilor 3-5 ani.

Aplicatia produsa de Akela se numeste HeadOffice si deserveste in prezent aproximativ 300 de benzinarii Lukoil din toata Romania. HeadOffice asigura integrarea cu solutia de tip financiar-contabil pe care Lukoil o foloseste deja (produsa de compania germana SAP), comunicarea intre filiale si sediul central, precum si transmiterea de informatii precum numarul de tranzactii procesate zilnic, actualizari de preturi etc.

Sistemul contine informatii despre 10.000 de persoane juridice (furnizori si clienti) si opereaza cu peste 15.000 de produse petroliere si nepetroliere. Managerii Lukoil au acces in timp real la peste 200 de tipuri diferite de rapoarte despre activitatea companiei.

Aplicatia a fost dezvoltata folosind tehnologia .NET a companiei Microsoft.

In momentul demararii discutiilor dintre Akela si Lukoil, catre finalul anului 2002, aceasta tehnologie era foarte noua, a spus Mihai Popa, director de marketing si de dezvoltare.

"Acesta este unul din primele mari proiecte pe .NET din Romania", a spus el.

Akela a inregistrat o cifra de afaceri de 1,2 mil. euro anul trecut si estimeaza cresterea acestei valori la 2,2 mil. euro pentru anul in curs, a declarat Lucian Butnaru, directorul general al companiei. "Ca si anul trecut, si in 2005 profitul net se va situa la un nivel de aproximativ 15% din cifra de afaceri", a adaugat Butnaru.

Compania, infiintata in 1998, are in prezent 40 de clienti activi in Romania, restul Europei si in Statele Unite. 35% din cifra de afaceri provine din Romania, unde cel mai important client este operatorul telecom Orange, in timp ce aproximativ 5% provine din Statele Unite, unde compania si-a deschis un birou in anul 2003. Principalele tari europene unde compania are contracte sunt Franta, Elvetia si Marea Britanie.

Akela este intr-un proces de reorientare, pentru ca traditional s-a ocupat mai mult de outsourcing iar acum migreaza catre solutii adresate clientilor finali, au spus oficialii companiei.

"Outsourcing-ul e vazut ca o activitate de bodyshopping - cumperi un om cu 1 leu si il vinzi cu 1 leu si 50 de bani", a spus Mihai Popa.

"Compania noastra se orienteaza catre producerea de solutii software cu valoare adaugata."

Akela are in prezent 100 de angajati, numarul dublandu-se pe durata anului trecut. Actionarul majoritar al companiei este directorul general, Lucian Butnaru, cu 85%. Restul actiunilor sunt detinute de o parte dintre angajati.

La randul sau, producatorul de software IP Devel a anuntat ca a implementat o solutie software ce serveste la organizarea procesului de recrutare de personal la grupul Rompetrol.

Aplicatia poate fi asemanata cu un site de job-uri, care are insa un beneficiar unic - Rompetrol, au spus oficialii IP Devel, care nu au dorit sa detalieze valoarea contractului.

"Decizia noastra a inclinat inspre realizarea unei aplicatii total personalizate, care sa ne satisfaca nu doar cerintele actuale ci si pe cele din viitor", a spus Anneliese Anghel, vicepresedinte pentru resurse umane la Rompetrol.

"Solutia oferita de IP Devel satisface obiectivul nostru de a eficientiza procesul de recrutare si selectie a personalului."

Solutia software realizeaza colectarea, administrarea, organizarea si arhivarea aplicatiilor primite de la candidatii pentru diferite posturi anuntate de catre companiile din grupul Rompetrol sau a celor trimise spontan de candidatii care doresc sa figureze in baza de date.

Sistemul ofera posibilitatea de comunicare in ambele sensuri intre candidati si membrii echipei de recrutare, indiferent de locatia acestora, organizarea si administrarea bazei de date a candidatilor interni si externi, administrarea si arhivarea aplicatiilor primite pe alte cai (fax, e-mail, posta), precum si promovarea diferitelor proiecte de recrutare. Solutia ofera totodata integrarea cu sistemul de management al resurselor umane al Rompetrol, au spus oficialii celor doua companii.

Dezvoltarea propriu-zisa a durat aproximativ 5 luni, incluzand procesul de definire a necesitatilor de business, analiza, dezvoltarea, testarea si implementarea. Echipa implicata in proiect a fost mixta, compusa atat din specialisti in software cat si din specialisti in resurse umane, proiectul beneficiind astfel de ambele domenii de expertiza necesara, au spus oficialii IP Devel.

Proiectul a fost dezvoltat utilizand tehnologii Oracle si Java Enterprise.

IP Devel a realizat o cifra de afaceri de 2,45 milioane de dolari anul trecut (1,97 mil. euro) si estimeaza dublarea acestei valori pentru anul in curs. Compania are 115 angajati, iar numarul acestora ar putea creste cu inca 50% pana la finalul anului.

Actionarii companiei, care a fost infiintata in anul 2000, sunt Bogdan Putinica, director general, si Daniel Bogdan, director tehnic, fiecare detinand cate 50% din actiuni. mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO