Business Hi-Tech

ZF Live. Mihnea Crăciun, managing director, Endeavor Romania: Vorbim foarte mult despre o criză, dar încă nu o resimţim. Orice criză este o posibilitate de a exploata anumite oportunităţi care apar

Autor: Alexandra Matei

14.06.2023, 16:45 155

Mihnea Crăciun, managing director al Endeavor România, o organizaţie americană care ajută antreprenorii să îşi multiplice businessurile în mod sustenabil, este de părere că, deocamdată, criza despre care se vorbeşte în mediul de business nu se resimte la nivelul indicatorilor şi al statisticilor.

Totodată, el consideră că antreprenorii români sunt pregătiţi pentru provocările pe care le-ar putea aduce această potenţială criză.

„Vorbim foarte mult despre o criză, dar încă nu o resimţim. Consider că până nu resimţim această criză în indicatori şi statistici nu este corect să vorbim despre ea. Cred că mai degrabă vorbim despre oportunităţi. Suntem în faţa unor oportunităţi pe care le creează o serie de conjuncturi internaţionale în care suntem implicaţi.“

„Acestea au legătura cu politica, cu geografia, dar şi cu nişte dezvoltări tehnologice pe care le vedem, le resimţim şi începem să le utilizăm şi să ne influenţeze. Eu cred foarte mult că orice criză este o posibilitate de a exploata anumite oportunităţi care apar. Senzaţia mea este că suntem bine echipaţi pentru a face faţă provocărilor“, a spus acesta la ZF Live.

În ciuda contextului economic incert, mai spune Mihnea Crăciun, antreprenorii români reuşesc să se gândească la extinderea afacerilor şi fac paşi concreţi în această direcţie.

Astfel, adaugă directorul general al Endeavor România, aceştia merg contra unui curent mondial care previzionează perioade grele pentru business şi tot mai puţine oportunităţi şi dau dovadă de creativitate, rezilienţă şi capacitatea de a inova.

„În ultima jumătate de an s-au întâmplat câteva tranzacţii interesante în piaţa din România, care merg contra acestui curent mondial care spune că evaluările scad, că oportunităţile se diminuează şi că vin vremuri grele. Antreprenorii români dau dovadă de creativitate, rezilienţă şi capacitatea de a inova.“

În acest moment, susţine el, mediul antreprenorial românesc se află în cel mai bun punct în care a fost în ultimii 30 de ani, iar experienţa începe să fie din ce în ce mai solidă.

Însă, ceea ce încă le lipseşte antreprenorilor români, crede acesta, este capacitatea de a echivala viziunea în ceea ce priveşte extinderea businessului cu capacitatea de a face cu adevărat acest lucru.

Oamenii de busness ai României, explică acesta, sunt foarte buni când vine vorba de a rezolva concret o problemă, au experienţă pe partea tehnică şi operaţională, dar au mai puţină experienţă când vine vorba despre procese de vânzare sau strategii de piaţă.

„Lipsa asta de experienţă vine din faptul că nu avem foarte multe exemple de afaceri româneşti care au avut succes la nivel internaţional“, punctează Crăciun.

În ceea ce priveşte tehnologia, România nu este neapărat relevantă din perspectiva dimensiunii ei, ceea ce creează o problemă pentru că nu există un consum semnificativ de tehnologie care să valideze modele de piaţă, mai spune acesta.

În plus, adaugă el, nu sunt foarte mulţi „decision makers“ la nivelul corporaţiilor globale din România, care să preia anumite modele de afaceri româneşti şi să le promoveze în multinaţionalele respective.

„Această situaţie periferică ne creează o problemă pentru că nu suntem pe harta jucătorilor foarte mari din industriile de finanţare, adică din private equity sau venture capital“, detaliază directorul general al Endeavor România.

Asociaţia Endeavor a pornit, acum 26 de ani, în America de Sud, mai exact în Argentina şi Chile, şi încă de atunci lucrează cu valori care susţin antreprenorii să îşi dezvolte businessurile.

În România, asociaţia este prezentă de doi ani, timp în care a analizat aproape 200 de businessuri, dintre care a selectat două pentru a le ajuta să se dezvolte. În următoarele 12-18 luni, spune Mihnea Crăciun, vor mai fi selectate încă două sau trei afaceri româneşti.

„Plaja de selecţie în România e mare, dar companiile sunt încă foarte tinere. Încercăm să aducem experienţă investiţională şi de creştere din alte geografii. Avem această reţea la dispoziţie, cu peste 5.000 de oameni apropiaţi mediului antreprenorial, fie antreprenori, fie fonduri de investiţii, fie alte companii.“

Cele două companii selectate până acum, precizează acesta, sunt FintechOS şi Druid, două startup-uri de tehnologie care au demonstrat că pot ajunge la pieţele externe, că pot să ridice finanţare în sume semnificative şi că pot convinge investitorii.

Procesul de selecţie al Endeavor se bazează pe trei dimensiuni – a antreprenorului, a businessului şi stadiului afacerii. Ceea ce încearcă asociaţia să răspândească în mediul antreprenorial local este capacitatea reţelelor globale de suport de a crea efecte de multiplicare în economiile emergente.

„Ceea ce încercăm să învăţăm mediul antreprenorial din România este să se conecteze mai bine la aceste autostrăzi globale de experienţă şi finanţare. În antreprenoriat îţi permiţi să greşeşti, dar trebuie să înveţi repede din greşeli şi să te asiguri că nu sunt genul acela de greşeli din care nu te mai poţi ridica.“

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO