Business Internaţional

Atunci cand vulturii se invart deasupra companiei, numele poate salva totul

08.11.2004, 00:00 24



Recentele acuzatii de coruptie din industria asigurarilor din Statele Unite, au readus in discutie un aspect important cu care se confrunta companiile: riscul reputational. Eliot Spitzer, procurorul general din New York, a declarat ca asiguratorii inseala clientii si competitorii. Acesta a declansat un proces impotriva lui Marsh, cel mai mare broker din industria asigurarilor citand alte patru mari companii in acest proces.



In patru zile de la lansarea acuzatiilor, actiunile Marsh&McLennan au pierdut jumatate din valoare, iar cele mai mari agentii de rating au taxat compania, afirmand ca exista riscul ca afacerea sa falimenteze din cauza stirbirii reputatiei. Moody's Investor Service a declarat ca aceste masuri au fost determinate si de situatia de la Putnam, o alta divizie a Marsh&McLennan, care a fost amendata pentru practicile sale comerciale ilegale.



"Reputatia unei companii poate avea de suferit si din cauza publicitatii negative, care, chiar daca este sau nu adevarata, poate duce la reducerea veniturilor, clientii preferand sa isi mute afacerile in alta parte", au afirmat consultantii de la PricewaterHouseCoopers, intr-un raport recent despre managementul riscului.



Sirul parca nesfarsit de socuri a adus din nou in prim plan riscul reputational. De la colapsul spectaculos al Enron din 2001, Statele Unite au fost zguduite de o serie de scandaluri corporatiste.



Harry Croydon, directorul Safeonline, spune ca "nu este vorba atat despre numarul lor, cat despre faptul ca problema este data publicitatii. Acesta, sustinand ca riscul reputational ar trebui sa reprezinte o prioritate pentru orice companie, mare sau mica, imagineaza un scenariu in care o companie cu doi-trei rivali dintr-un oras de marime medie se lupta sa recupereze pierderea unor date care ii afecteaza pe clientii sai. "Reputatia acelei companii va avea de suferit", spune el.



Cei care au urmarit situatia de pe Wall Street si de la fondurile mutuale dupa declansarea investigatiilor lui Spitzer, au remarcat cum atentia pe care el a acordat-o unei singure companii de pe o anumita piata, a incurajat cooperarea celor care doreau sa evite sau sa minimizeze publicitatea negativa.



"Toti cei apropiati unei companii- staful, detinatorii de actiuni, clientii, au devenit din ce in ce mai atenti la reputatie", afirma un manager de la o banca de investitie. "Oamenii invata sa incheie o tranzactie curata, acum ca Enron sau WorldCom se confrunta cu procese de milioane de dolari".



In luna mai, Citibank a trebuit sa plateasca 5,2 miliarde de dolari pentru a acoperi costurile legale ale unui proces declansat de investitorii de la WorldCom. Dorind sa isi imbunatateasca reputatia, banca a concediat trei din cei mai importanti directori ai sai pentru ca nu au reusit sa previna problemele din Japonia. Rezultatul scandalurilor corporatiste a fost un val de noi reglementari.



Companiile au preferat adesea sa interpreteze intr-o maniera proprie regulile pentru a evita potentialele probleme. Dar acest lucru a avut si un cost. Managerii riscului s-au plans ca, din cauza ca sunt prinsi de problemele financiare, le ramane prea putin timp pentru a se ocupa de amenintari care pot fi mai greu cuantificabile, asa cum este managementul riscului.



In urma unui sondaj comandat de PwC, s-a aflat ca peste jumatate din respondentI au spus ca firmele la care lucreaza au aplicat sfaturile analistilor din domeniul riscului pentru a-si imbunatati strategia.



De la atacurile din 11 septembrie de la World Trade Center din New York si Pentagon, scandalurile corporatiste au atras vizibil atentia asupra managementului riscului. Ca raspuns, companiile au dezvoltat noi metode de control, care mai au inca nevoie de multa munca. "Oricat de mult ai face tu ca sa iti protejezi reputatia, este de ajuns o singura greseala din partea angajatilor pentru a face ca munca ta sa fie in van", crede un manager. Acesta sustine ca metoda cea mai buna de management este sa imprimi companiei o politica puternica, bazata foarte mult pe reputatie. "Trebuie sa ai grija ce oameni angajezi, sa te asiguri ca mecanismele sunt bune, si abia apoi poti sa te ocupi de supraveghere si de procesul de management", spune acesta.





Dimineata, angajatii sunt predispusi spre dezvaluiri



Totusi ce faci daca te suna cineva, pretinzand ca este jurnalist si ca este interesat sa vorbeasca cu tine despre modul in care compania se protejeaza de furtul de informatii sau de afectarea reputatiei? Michael Handley, director la MHG Corporate Risk Specialist Services spune ca inchide telefonul si suna el inapoi. "Aceasta este prima regula de management. Poate parea ciudat, dar angajatilor trebuie sa le fie aratat riscul pe care il implica impartasirea de informatii, in special dimineata, cand sunt mai expusi si pot dezvalui lucruri importante".



Din pacate pentru jurnalistii de pretutindeni, Handley nu este singurul manager de risc care are ca misiune antrenarea angajatilor pentru a sti sa protejeze informatiile. Consultantii de pretutindeni sunt hotarati sa antreneze toti angajatii, de la receptionisti in sus, sa minimizeze riscul scurgerii de informatii. Conform unui consultant in domeniul riscului la Symantec, firma specializata in securitatea informatiilor, este extrem de important ca tot staful sa fie constient de risc. "Sa fim seriosi, oamenii care nu au functii atat de importante au acces la cantitati impresionante de date care ar fi foarte riscant sa ajunga pe mainile cui nu trebuie". El crede aceste probleme ar necesita eforturi guvernamentale mai mari. O idee rea nu ar fi nici o luna speciala care sa fie dedicata securitatii cyberspatiului (da, acest lucru chiar exista). John Colley, chairman la ISC, spune ca prima regula pentru a creste constienta legata de risc dintr-o companiei, este sa li se explice angajatilor riscul potential. Trebuie sa prezinti riscul cu care se confrunta si masurile care trebuie luate pentru a-l preveni. Angajatilor trebuie sa li se explice ca slujba lor va fi afectata daca firma are probleme, lucru care poate avea consecinte importante asupra bunastarii lor. Una din problemele acestei abordari este determinata de nevoia de a tine angajatii la curent cu o gama larga de teme, afirma Steve Fowler, directorul Institutului de Management al Riscului. "Pericolul inventarii unor astfel de termeni deriva din faptul ca acestia devin foarte folositi de specialisti. Exista un numar de oameni specializati care pretind ca stiu totul despre risc". Un mod de a trece peste aceasta problema, conform lui Eddie Niestat, de la grupul PA Consulting, este sa abordezi tactica ANZ, o banca australiana. " Acestia nu erau prea grijulii cu gestionarea riscului, dar au dezvoltat un program de evaluare a riscului, in care au implicat cat de multi oameni a fost posibil. Intr-un fel sau altul, o treime din banca a participat, acest lucru dand angajatilor senzatia ca erau intr-un fel proprietarii programului. Chiar si prin aplicarea unui astfel de plan este destul de dificil sa iti mentii angajatii permanent constienti. "Am vazut foarte multe astfel de planuri care erau scrise pe o hartie A4 si lasate pe un raft undeva. Angajatii trebuie sa inteleaga foarte bine aceste lucruri". Specialist in PR, doctorul Ward crede ca " nu are nici un rost sa incepi ceva pentru ca apoi sa il pe uiti undeva pe site-ul companiei. Acesta trebuie schimbat permanent si actualizat in functie de evenimentele din companie si din lume, in general. "Site-ul companiei trebuie sa fie ca un cotidian, cu titluri care sa ii determine pe oameni sa citeasca informatia". Niestat este de acord, afirmand ca firmele ar trebui sa se ocupe de toate acestea. "Trebuie sa lansezi informatiile pe internet, sa realizezi prezentari cu adevarat bune si sa trimiti un newsletter lunar".



Simon Dawson, directorul de investigatii de la Risk Advisory, spune ca cele mai multe fraude sunt comise de proprii angajati, iar dintre acestea, fraudele cele mai importante sunt facute de oameni din senior management. De aceea este foarta importanta dezvoltarea unei culturi anti frauda pentru ca oamenii sa se comporte onest si integru". Companiile trebuie sa inventeze si mecanisme de raportare a riscului, spune Colley. "Oamenii care lucreaza la nivelurile de jos stiu foarte bine ce e riscul, dar cei din top management s-ar putea sa nu inteleaga foarte bine aceste lucruri. Ar fi foarte buna chiar si o adresa de mail la care angajatii sa trimita mesaje in cazul in care s-au lovit de astfel de probleme". In fine este foarte important ca firmele sa aiba incredere ca oamenii lor vor lua masurile potrivite. Flower il citeaza pe Marshal Petain care spunea "ca un plan este perfect pana la inceputul bataliei".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels