Business Internaţional

British Airways se concentreaza pe Europa

09.09.2004, 00:00 14



British Airways, a doua companie aeriana din Europa, isi vinde partea de 18,25% din compania aeriana australiana Qantas Airways pentru a reduce din nivelul datoriei acumulate si pentru a se concentra pe piata europeana, relateaza Financial Times.



Se asteapta ca vanzarea actiunilor sa aduca in jur de 770 de milioane de dolari, in principal din partea investitorilor institutionali.



Qantas este una dintre cele mai profitabile companii aeriene din lume. In august, transportatorul australian a raportat o crestere de 89% a profitului anual.



Cea mai mare companie aeriana din Australia, Qantas a anuntat luna trecuta un profit de 202 milioane de dolari pentru cel de-al doilea trimestru, comparativ cu o pierdere de 6,25 milioane de dolari cu un an mai devreme, conform Bloomberg.



Anul trecut, actiunile transportatorului australian atinsesera un minim de 2,13 dolari in contextul razboiului din Iraq si al epidemiei SARS, dar in prezent au urcat la 2,31 dolari, inregistrand in acest an o crestere de 1,2%.



British Airways a primit 417 milioane de dolari in dividende, suma corespunzatoare partii din Qantas. Partea initiala de 25%, cumparata in 1993, s-a diminuat dupa ce Quants a efectuat majorari de capital pentru finantarea flotei si returnarea datoriilor. "Actionarii nostrii au obtinut un profit bun din investitiile facute in Qantas", a afirmat Rod Eddington, director executiv al British Airways.



Vanzarea nu va afecta relatiile comerciale dintre cele doua companii, membre ale aliantei de marketing Oneworld, au declarat directorii companiei.



"Vanzarea de actiuni nu va avea impact asupra relatiilor comerciale actuale dintre cele doua companii aeriene si nu are legatura cu acordul nostru de servicii comune, care nu se va intrerupe", a afirmat Eddington.



Goff Dixon, director executiv al Qantas a declarat ca cei doi transportatori "au alcatuit o relatie comerciala puternica. Nici una din parti nu mai considera necesara detinerea de actiuni pentru continuarea acestei relatii."



Manevra British Airways a venit la doua saptamani dupa ce guvernul australian a luat decizia de a nu inlatura limita de 49% pentru detinerea de actiuni Qantas de catre companii straine.



Compania britanica a activat in ultimul timp pe o piata europeana din ce in ce mai competitiva si aflata in proces de consolidare, un exemplu in acest sens fiind fuziunea Air France cu transportatorul olandez KLM prin care s-a creat cea mai mare companie aeriana din Europa.



British Airways mai detine 9% din compania aeriana spaniola Iberia, de asemenea membra a aliantei Oneworld. Transportatorul britanic nu intentioneaza sa isi majoreze aceasta parte, conform directorului comercial Martin George, citat de Bloomberg. Totusi, "in aceasta industrie, niciodata nu poti spune niciodata", a afirmat acesta intr-un interviu in Sydney.



British Airways, Qantas, Aer Lingus, Iberia, American Airlines (detinuta de AMR Corp.) si Cathay Pacific Airways formeaza alianta Oneworld, al doilea grup mondial de transportatori aerieni.



Dixon a afirmat ca Australia este prea departe pentru a a influenta piata europeana. "Totusi vom avea in vedere intarirea pozitiei noastre pentru a putea beneficia de orice oportunitate de consolidare care ar putea apare in regiunea Asia Pacific."



In ultimii ani, British Airways a disponibilizat 13.000 de locuri de munca si a redus costurile pentru a face fata competitiei din partea companiilor aeriene cu costuri reduse, precum Ryanair Holdings. Transportatorii aerieni sunt in faza de redresare dupa pierderile de 30 de miliarde de dolari din ultimii trei ani datorate terorismului si bolii SARS.
dan.zavoianu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels