Business Internaţional

General Motors, depasita pe bursa de Harley Davidson

22.03.2005, 00:00 12


Perioada grea prin care trece GM este foarte evidenta pe piata de capital. Saptamana trecuta, gigantul din Detroit a fost depasit ca valoare de piata de producatorul de motociclete Harley, cu o capitalizare bursiera de 17,68 mld. $ (13,28 mld. euro), fata de cea de 16,17 mld. $ (12,14 mld. euro) a GM.


Cresterea valorii de piata a celor de la Harley si scaderea celei a GM nu reflecta performantele lor de fabricatie sau vanzarile. Anul trecut, Harley a vandut in jur de 317.000 de motociclete, obtinand venituri totale de 5 mld. $ si un profit net de 889 mil. $.


In schimb, GM, cu toate ca se confrunta cu probleme serioase, a construit 8,99 milioane de vehicule, adica de 28 de ori mai multe decat Harley, a realizat venituri totale de 193 mld. $, de 38 de ori mai mult, si a castigat, in special datorita diviziei sale financiare, 6,9 mld. $.


Totusi, cele mai importante criterii pentru jucatorii de la bursa par a fi continuitatea si previzibilitatea performantelor. Timp de 19 ani consecutiv Harley a produs venituri si profituri record, in timp ce performantele GM s-au restrans in ultimii treizeci de ani, culminand cu inregistrarea unui record negativ in luna februarie pe piata nord-americana: o cota de piata de 24,5%.


Cea mai mare provocare pentru Rick Wagoner, directorul general al GM, este cea legata de mostenirea dominatiei gigantului auto. Cu peste 1,1 milioane de angajati, pensionati si dependenti, compania estimeaza ca va cheltui peste 5,6 mld. $ in acest an cu asigurarile de sanatate, care adauga 1.400 $ in pretul unitar al vehiculelor sale. GM intentioneaza sa reduca efectivele personalului administrativ din America de Nord, mergand pana la renuntarea la circa 28% din angajatii din anumite domenii de activitate, potrivit Wall Street Journal Europe. Saptamana trecuta, cel mai mare producator auto din lume a anuntat ca profiturile din acest an vor fi cu 80% sub estimarile initiale, ca urmare a scaderii vanzarilor auto pe piata nord-americana.


Dupa crize financiare de ambele parti, producatorul de motociclete are avantajul de a fi inceput mai devreme actiunile de redresare. Totusi, cea mai inspirata masura a celor de la Harley a fost cea din 1981, cand managementul a hotarat sa lanseze o strategie focalizata pe crearea brandului Harley Davidson. Aceasta a fost urmata de listarea la bursa a actiunilor companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO