Business Internaţional

Industria auto germana trece prin cea mai grea perioada din ultimii 50 de ani

07.12.2008, 16:07 232

Mai mult de 1,5 milioane de germani lucreaza in industria auto sau in domenii conexe. In acest moment insa, se pare ca sectorul de profil din Germania are de-a face cu una dintre cele mai grave crize economice cu care s-a confruntat vreodata.

Producatorii importanti de masini, precum BMW sau Mercedes, sunt principalele companii care vor fi afectate de reducerea accelerata a vanzarilor, scrie Spiegel Online.
Era timpul ca Martin Winterkorn sa se relaxeze dupa o zi foarte obositoare. Presedintele Volkswagen Group statea obosit pe un fotoliu de piele la bordul avionului companiei, dupa ce luase parte la o conferinta organizata la Berlin, in cadrul careia ii avertizase pe ceilalti participanti la reuniune asupra consecintelor crizei financiare actuale.
Winterkorn avusese o zi lunga, iar la ora 9 seara se afla inca in avion. "Nu ne-am mai confruntat niciodata cu o astfel de criza", a afirmat Winterkorn, in varsta de 61 de ani, in cadrul conferintei, adaugand ca industria auto germana ar trebui sa se pregateasca pentru "o pauza prelungita, foarte dura si lipsita de orice fel de activitate".
Potrivit sefului Volkswagen, "reducerile dificile" si masurile "dure" nu vor putea fi evitate in timpul acestei perioade. Chiar si la cateva ore de la sfarsitul conferintei, in avion, Winterkorn era inca preocupat de intrebarea: "Cat este de grava situatia in realitate?". Presedintele VW Group lucreaza in industria auto de mai multe decenii, asa ca a fost nevoit sa faca fata mai multor crize. In acest moment insa, se pare ca declinul economic i-a dejucat pana si lui planurile. "Chiar nu stiu ce se va intampla in perioada urmatoare", a afirmat el.
Potrivit lui Dieter Zetsche, CEO-ul companiei Daimler, in industria de profil exista temeri ca "pana la 100.000 de locuri de munca ar putea fi eliminate in urmatorii 10 ani in industria auto germana". Anumite persoane din industrie, afirma Zetsche, sugereaza chiar ca sectorul se confrunta cu "cea mai grava criza de la al Doilea Razboi Mondial pana in prezent".
CEO-ul Daimler a anuntat deja ca in 2009 Mercedes-Benz va produce cu peste 150.000 de masini mai putin decat era planificat. Divizia de management a companiei negociaza deja cu reprezentantii muncitorilor in ceea ce priveste posibilitatea reducerii saptamanii de munca la 30 de ore, corelata cu o scadere proportionala a salariilor, avand in vedere chiar posibilitatea introducerii turelor part-time. Producatorul auto ar putea fi nevoit sa opereze reduceri de personal importante, renuntand la cateva mii de locuri de munca. Pana unde se va merge insa? Dieter Zetsche, in varsta de 55 de ani, nu risca sa dea publicitatii inca nicio cifra.
Norbert Reithofer, directorul executiv in varsta de 52 de ani al BMW, se vede depasit de situatie la fel ca si Winterkorn. El este de parere ca producatorul german se confrunta cu "cea mai mare criza din istoria companiei". BMW a renuntat deja la peste 8.000 de locuri de munca in 2008.
Productia in fabricile de profil ale BMW este inchisa pentru cateva saptamani intr-o anumita perioada, decizie pe care au luat-o si cei de la Volkswagen sau Mercedes-Benz. Insa masurile luate de cele trei companii ar putea sa nu fie suficiente pentru a reduce scaderea accelerata a vanzarilor. Pe diferite piete, vanzarile de autoturisme nu au mai inregistrat un declin asemanator de la criza petrolului din 1973.
In luna octombrie vanzarile de masini au inregistrat o scadere cu 32% in Statele Unite si cu aproape 15% in Europa. Vanzarile pe piata de profil sunt reduse si in fostele tari cu economii in crestere precum India sau Brazilia, in timp ce rata de crestere economica a Chinei este destul de scazuta.
Criza financiara internationala este mult diferita fata de celelalte crize care au precedat-o. Opel lupta ca sa supravietuiasca pe piata, deoarece compania care o detine, General Motors, se afla in pragul falimentului. Administrarea proasta a situatiei cu care se confrunta Ford si Chrysler a facut ca cele doua companii sa aiba probleme asemanatoare, iar acest lucru era de asteptat.
Chiar daca Volkswagen, Mercedes-Benz si BMW risca sa se confrunte cu dificultati grave, cei trei producatori sunt considerati cei mai stabili din industria de profil in acest moment.
Chiar si executivii companiei japoneze Toyota sunt ingrijorati de situatie. Potrivit vicepresedintelui executiv Mitsuo Kinoshita, "situatia actuala reprezinta o adevarata urgenta si are o amploare cu care nu ne-am mai confruntat niciodata".
Principalul motiv al incertitudinii si nesigurantei care domina industria de profil este acela ca sectorul auto este atacat de pe mai multe fronturi. Vanzarile scad rapid in intreaga lume. Achizitionarea unei masini reprezinta principalul lucru la care renunta un consumator nelinistit. Criza economica afecteaza in mod normal o singura piata importanta, ceea ce permite companiilor de profil de dimensiuni mari sa compenseze diferentele de profit de pe alte piete. In acest caz insa, criza financiara s-a raspandit in America de Nord, Asia si Europa aproape in acelasi timp.
Si furnizorii care au legatura cu industria auto sunt amenintati de criza economica. Bancile nu mai acorda creditele necesare pentru realizarea de investitii, iar anumiti furnizori se afla pe punctul de a intra in faliment.
Daca principalul producator de oglinzi retrovizoare sau de incuietori intra in colaps, producatorii auto vor fi fortati sa isi opreasca productia, avand dificultati in a gasi alti furnizori pe o perioada scurta de timp.
Si oferirea de pachete de finantare catre clienti a devenit extrem de grea. Principalul motiv pentru care Volkswagen, Audi, Mercedes-Benz, BMW si Porche au inregistrat vanzari record in ultimii ani este acela ca si-au atras clientii prin oferte de leasing atractive si prin diverse modalitati de finantare. In prezent, diviziile de finantare ale producatorilor de masini se vad nevoite sa plateasca dobanzi ridicate pentru a obtine fondurile necesare de pe pietele de capital, asta daca reusesc sa obtina aprobarea imprumuturilor. Ca urmare, companiile auto nu isi mai pot atrage clientii cu credite cu dobanda mica pentru cumpararea unei masini.
Nu in ultimul rand, modelul de a functiona pe piata practicat de VW, Mercedes-Benz si BMW incepe sa se deterioreze. Activitatea companiilor porneste de la ideea ca producatorii auto sunt capabili sa isi creasca vanzarile in mod constant daca reusesc sa lanseze modele noi. Doar in acest fel pot garanta companiile de profil mentinerea locurilor de munca, iar a sta pe loc si a nu produce nimic nou este echivalent cu a merge inapoi.
Producatorii auto care nu reusesc sa isi creasca vanzarile se afla de fapt in declin chiar daca le mentin la un nivel asemanator, deoarece fabricile pe care le detin isi cresc productivitatea cu 5-10% in fiecare an. Vanzarile reduse pot duce, prin urmare, la pierderea a zeci de mii de locuri de munca.
Compania Opel nu este singurul producator auto german care a apelat la asistenta din partea guvernului. Volkswagen, Daimler si BMW au cerut si ele ajutor guvernamental. Cele trei companii doresc ca administratia de la Berlin sa garanteze imprumuturile realizate de diviziile lor de finantare si cer, de asemenea, ca guvernul german sa ofere un bonus fiecarei persoane care inlocuieste o masina mai veche de 10 ani cu o alta noua. Producatorii auto vor ca institutiile de la Bruxelles sa renunte la planul de a amenda companile de profil care nu reusesc sa se conformeze tintelor stabilite de emisii de dioxid de carbon.
Nu este greu de presupus insa ca anumiti producatori incearca sa distraga atentia de la propriile greseli. Multe dintre probleme vin din propria curte, deoarece companiile au preferat sa puna prea mult accent pe cresterea profiturilor fara sa tina cont de costurile aferente, neglijand crearea unor modele mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil.
Cu toate acestea, faptul ca producatori importanti de pe piata auto au ales sa ceara ajutorul statului arata cat de grava este situatia in realitate.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24