Business Internaţional

O noua tendinta pe piata bauturilor: microdistileriile

18.05.2004, 00:00 107

Microdistileriile, cu o veche traditie in Germania, Austria si in alte parti ale Europei, au fost redescoperite de americani, dupa disparitia din perioada prohibitiei.
Operatiunile efectuate in gospodarie, prin care se obtin gin, whisky si alte bauturi spirtoase in cantitati mici, s-au transformat in mici distilerii, peste tot in SUA. In 1990, erau doar cinci microdistilerii, iar in prezent sunt de noua ori mai multe, potrivit estimarilor American Distilling Institute.
Microdistileriile obtin bautura din ingrediente neconventionale. Duncan's Spirits Inc., infiintata de un fost antropolog din St. Johnsbury, Vermont, care a studiat triburile din sud-estul Asiei, produce un fel de vodca din seva de artar si un altul din lactoza. Bardenay Distillery Restaurant din Boise, Idaho, vinde un gin produs din trestie de zahar. Essential Spirits Alambic Distilleries din Mountain View, California, produce un hibrid bere-rachiu, numit Bierschnaps.
Microdistileriile genereaza doar o fractiune din piata americana de bauturi spirtoase, a carei valoare ajunge la  45 miliarde de dolari. Vodca din artar produsa de Duncan, de exemplu, are pe eticheta  un pret de 32-35 de dolari sticla, fiind mai scumpa decat vodca de elita Grey Goose sau Belvedere. Anul viitor, Triple Eight Distillery din Nantucket, Massachusetts, va lansa pe piata Notch, un whisky asemanator cu scoth-ul, vechi de cinci ani, la un pret de 88 de dolari. Acest pret reprezinta mai mult decat dublul celui la care este apreciat un scotch de prima calitate precum Glenlivet sau Glenfiddich.
Multor amatori de bauturi tari, cuvantul "micro" le aminteste de micro-fabricile producatoare de bere, care au explodat pe piata la inceputul anilor '90.
Micro-producatorii de bere, mai ales Boston Beer Co., care produce Samuel Adams, exercitau o atractie populara asupra consumatorilor care se mandreau cu dorinta de experimentare. Mari jucatori precum Anheuser-Busch Cos. au inceput mai tarziu sa scoata propriile lor marci speciale, si acest segment al industriei este in continua crestere.
Distileriile la scara mica spera acum sa obtina acelasi efect cu tariile. La fel ca micro-producatorii de bere si buticurile de vinuri, ele incearca sa inradacineze in perceptia consumatorului ideea ca bautura produsa in cantitati mai mici este mai rafinata. Jorg Rupf, co-proprietar al St. George Spirits, este cel care a dat startul puternic al acestei tendinte la inceputul anilor '80, cu eau de vie, un rachiu de fructe neinvechit.
Bryan Rose, de 23 de ani, student la filozofie in Boston, spune ca bea vodca Triple Eight deoarece este distilata prin porumb organic, in loc de cartofi sau secara. "Are ceva dulce pe care nu l-am regasit in nici una din celelate sortimente de vodca pe care le-am incercat". Aceeasi companie mai produce un tip de vodca cu infuzie de portocale.
Marile companii de bauturi spirtoase supravegheaza indeaproape micile distilerii, aratandu-se extrem de sensibile la modificarile de tendinte de pe piata. Scott Ortega, director executiv al Allied Domecq Spirits North America, o unitate a Allied Domecq Plc., a declarat: "Acestea sunt cu siguranta un motor de inovare pentru companiile mai mari".
Doar obtinerea permisurilor necesare pentru a pune pe picioare o distilerie iti poate lua ani in Statele Unite, proprietarii avand nevoie de aprobare municipala, de stat si federala. Ca majoritatea producatorilor de bauturi spirtoase, ei se folosesc de vanzatorii en-gros pentru a-si desface produsele in magazine, baruri si restaurante locale. Au insa adesea probleme cand vine vorba de marii angrosisti, iar legile care privesc vanzarea de bauturi alcoolice pe internet si prin posta sunt complexe - in unele state, asemenea activitati sunt ilegale.
Aceasta situatie sileste microdistileriile sa dea dovada de creativitate. In Idaho, de exemplu, numai statul are dreptul sa vanda bauturi spirtoase. Asa ca Bardenay trebuie sa-si vanda produsele guvernului, iar apoi le rascumpara pentru a le comercializa in barul sau, care ofera servicii complete. "Distileria pierde, dar barul inregistreaza profit", spune Kevin Settles, care a parasit o afacere cu cidru distilat pentru a infiinta Bardenay in 2000.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels