Prăbuşirea podului din Baltimore, SUA, provoacă temeri solide legate de posibile perturbări ale lanţului mondial de aprovizionare.
Podul Francis Scott Key se află la intrarea în Portul Baltimore, un port crucial pentru exporturile de automobile în SUA. Portul a înregistrat peste 47 milioane de tone de mărfuri străine anul trecut. Marco Forgione, director general al The Institute of Export and International Trade, arată că peste 75.000 de maşini au tranzitat Baltimore în ultimul an. Este vorba de branduri majore din SUA şi UE, potrivit Euronews.
Mai mulţi producători auto importanţi au anunţat că încearcă să-şi redirecţioneze transporturile de maşini în urma prăbuşirii podului, scrie The New York Times. Pete Buttigieg, secretarul american pentru transport, a declarat că acest lucru va afecta lanţul naţional de aprovizionare.
Companii ca GM, Toyota Motor şi VW au declarat că se aşteaptă ca dezastrul să aibă un „impact minimal“ asupra operaţiunilor lor.
Este prea devreme pentru a determina impactul acestui incident asupra sectorului auto însă vor exista cu siguranţă unele perturbări, a declarat John Bozzella, preşedinte al Alliance for Automotive Innovation.
Baltimore este un hub major pentru autovehicule, containere şi materii prime. Totuşi, oficialii nu se aşteaptă ca perturbările apărute să provoace probleme pentru economia americană ca întreg din moment ce bunurile vor găsi probabil alte porturi, notează CNN.
Portul Baltimore este pe locul doi în SUA şi în ceea ce priveşte exporturile de cărbune, însă nu sunt aşteptate perturbări majore.
Baltimore este şi un exportator semnificativ de GNL, iar acest lucru are implicaţii pentru UK şi UE.
Gregory Daco, economist-şef al EY, susţine că efectele macroeconomice în general vor rămâne limitate, scrie Deutsche Welle. Potrivit lui Ryan Sweet, economist la Oxford Economics, deşi vor exista probleme notabile în următoarele luni, companiile se vor putea adapta. În opinia sa, nu va exista probabil un şoc amplu cu impact asupra inflaţiei sau PIB-ului din SUA.
Ryan Peterson, fondator şi CEO al platformei de logistică Flexport, arată că orice impact asupra costurilor de transport va fi mult mai redus decât cel provocat de atacurile din Marea Roşie.
Analiştii avertizează însă că prăbuşirea podului ar putea costa companiile de asigurare miliarde de dolari, conform Reuters.
Plăţile în contul asigurărilor pentru prăbuşirea podului ar putea fi printre cele mai mari în domeniul asigurărilor marine, a avertizat la rândul său CEO-ul Lloyd’s, John Neal, scrie Bloomberg.
Chiar înainte ca acest accident să se producă, existau suficiente motive de îngrijorare cu privire la lanţurile globale de aprovizionare, notează The New York Times.
Rebelii Houthi trag asupra navelor din Marea Roşie, obligându-le să ocolească Canalul Suez, care leagă Asia de Europa. În America centrală, lipsa de precipitaţii legate de schimbările climatice a limitat trecerea prin Canalul Panama. Iar aceste episoade aduc în minte o altă lovitură recentă dată comeţului: închiderea Canalului Suez cu trei ani în urmă din cauza blocării navei Ever Given.