Business Internaţional

Profetiile presedintelui Bosch despre provocarile globale de pe frontul german

26.01.2004, 00:00 21



Desi este seful uneia dintre cele mai puternice companii industriale din lume, Franz Fehrenbach este departe de a fi o celebritate. Inginer de profesie, el este, de jumatate de an, al saselea presedinte al companiei fondate in 1886 de mecanicul Robert Bosch.



Desi este de putin timp la carma companiei, el pare mult mai sigur de sine decat predecesorii sai. Se simte in largul sau in impozantul sediu central de la Stuttgart, unde probabil va petrece urmatorul deceniu, deoarece nici unul dintre presedintii grupului german nu a petrecut mai putin de noua ani in aceasta functie.





O prezenta discreta



Cu vanzari anuale de 36 miliarde euro (46 miliarde dolari) si 236.000 de angajati, Bosch este, dupa grupul american Delphi, al doilea furnizor independent de componente auto din lume. Bosch mai este cel mai mare producator de boilere pentru incalzire si detine, impreuna cu Siemens, BHS, al doilea producator de aparatura electrocasnica de pe batranul continent. In afara de acestea, Bosch mai produce o mare varietate de echipamente industriale, de la masini de impachetat la sisteme de control al robotilor.



In ciuda dimensiunilor si influentei sale, compania a incercat, pe tot parcursul existentei sale, sa nu intre in atentia mass-media. Majoritatea predecesorilor lui Fehrenbach erau cunoscuti pentru discretia lor, iar ultimul presedinte al grupului era aproape taciturn in public, cu exceptia conversatiilor din domeniul ingineriei.



Dupa fondatorul Bosch, cel mai remarcabil presedinte a fost probabil Hans Merkle, supranumit "nasul", care a ajuns la carma companiei intre 1963-1984, o perioada cand la moda erau autocratii. Spre deosebire de acesta, Fehrenbach pare o fire deschisa, care incurajeaza discutiile.



Considerandu-se o persoana directa, acesta se declara "dornic sa elimine ideea ca Bosch este o companie prea conservatoare si lenta". De cand a preluat compania (la care a lucrat din 1975), Fehrenbach a promis sa creasca profitabilitatea, in parte prin concentrarea fondurilor pe activitatiel de cercetare si dezvoltare.





Nevoia de globalizare



Fehrenbach vrea sa diversifice operatiunile companiei dincolo de domeniul componentelor auto, si una dintre solutiile rapide ar fi achizitiile. In vreme ce componentele auto contribuie cu doua treimi la vanzarile Bosch in prezent, presedintele Bosch crede ca in cinci-zece ani proportia ar putea scade la jumatate.



Un alt subiect despre care Fehrenbach discuta fara retineri este pastrarea pietei interne din Germania, atat ca baza pentru operatiuni cat si ca piata principala pentru vanzari. Ambele discutii au radacini intr-un subiect mai controversat, si anume cat de mult ar trebui sa se schimbe cea mai mare economie europeana pentru a-si reinvigora performanta scazuta si pentru a reduce costurile ridicate ale fortei de munca care au determinat multe activitati industriale sa paraseasca tara in favoarea unor natiuni mai putin pretentioase cu salariile.



Fehrenbach este de parere ca Bosch trebuie "sa se globalizeze" mai mult decat pana acum . In 2003, doar 30% din veniturile Bosch au provenit din afara Germaniei, iar Europa a contribuit cu doar doua treimi la cifra sa de afaceri. In urmatorul deceniu, vanzarile din Europa vor mai contribui probabil cu doar 50% la totalul incasarilor, spune acesta, restul fiind impartit in mod egal intre Asia si Americi.



In preeznt, Bosch are 103.000 de angajati in Germania, din care cea mai mare parte sunt angrenati in productie, desi sunt prea scumpi pentru asta, in opinia lui Fehrenbach. "Trebuie sa fim mai inovativiatat in privinta proceselor cat si a produselor... Trebuie sa devenimmai competitivi din punctul de vedere al costurilor".





Munciti mai mult sau deloc



Una dintre modalitatile de a reduce costurile salariale enorme in Germania, care la 28 euro pe ora sunt printre cele mai mari din lume, este de a convinge angajatii germani sa lucreze 40 de ore pe saptamana in loc de 35, la acelasi salariu. Bosch negociaza acum cu sindicatele introducerea acestui program de lucru modificat in unele dintre fabricile sale. O data implementata, aceasta masura ar putea reduce cu pana la 12% unitatea de cost salarial la fabricile afectate.



Daca nu se va putea ajunge la un acord, ritmul de angajare al persoanlului din afara Germaniei se va "accelera" la Bosch, a avertizat Fehrenbach cu multa fermitate. Deja compania beneficiaza de peste 40.000 de angajati in tari cu salarii reduse, precum Cehia, China sau India, si oricum intentioneaza sa creasca aceasta cifra, pentru a putea produce mai mult in locatii aflate in apropierea pietelor emergente.



In trecut, companiile germane au reusit sa compenseze costurile ridicate de productie cu gradul de automatizare. Acesta a crescut productivitatea si a asigurat un anumit grad de angajare in domeniul productiv, mai ales in pozitiile care cereau un grad inalt de calificare, precum operarea echipamentelor complicate.



Fehrenbach crede insa ca exista o limita pana la care acest sistem poate functiona. "Oportunitatile de substitutie si automatizare sunt limitate, iar instalarea acestor masini nu este lipsita de costuri. Poate fi o modalitate prea scumpa de a mentine nivelele de productivitate la cote inalte".



In ultimii ani, o alta cauza a performantei comerciale modeste a companiei o reprezinta cererea redusa a pietei interne. Profiturile brute inregistrate in 2003 nu reprezinta decat 4,5%din vanzari, acesta fiind al treilea an consecutiv in care obiectivul Bosch de 7% nu a fost indeplinit. Pentru 2004 insa Fehrenbach nu pierde speranta. Impulsionat de planul cancelarului Schroeder de a stimula economia prin reforma fiscala, vanzarile Bosch ar trebui sa creasca cu 5-6%, facilitand indeplinirea obiectivului de profitabilitate de 7% in 2005.





Destinatii exotice



Fehrenbach mai crede ca perceptia publicului asupra companiei, de grup insular german, nu corespunde realitatii. "Suntem prezenti in Japonia de 90 de ani", argumenteaza acesta. Prima sucursala in afara Germaniei a fost deschisa la sfarsitul secolului al XIX-lea, iar prima fabrica peste granita a fost cea din Statele Unite. "Nu cred ca suferim de lipsa de orientare internationala", spune Fehrenbach. Este evident insa ca orientarea spre globalizare trebuie accelerata, atat prin investitii in tari cu potential bun de vanzari, cat si prin intensificarea eforturilor companiei de a export directori cu experienta din Germania, in posturi de conducere din strainatate.



"China este o oportunitate excelenta. Deja avem cateva unitati operative acolo, si vanzari de circa un miliard de euro. In urmatorii zece ani cred ca vor creste de cinci ori. India e o alta mare oportunitate, pentru ca se investeste masiv in infrastructura. Noile programe de constructie a soselelorvor avea un impact pozitiv asupra companiilor de componente auto, cum este si Bosch. In prezent vanzarile noastre in India sunt de 350 milioane de euro anual si cred ca acestea vor creste".



Compania investeste masiv in cercetare si dezvoltare, circa 7% din vanzarile totale. Fehrenbach vre sa mentina acest record, care a dus la inovatii importante in domenii precum sistemul ABS, centrale termice cu randament ridicat si sisteme de injectie diesel, care duc la o economie superioara de carburant.



Fehrenbach se mandreste in mod special cu ESP (electronic-stability system), un sistem electronic de securitate creat de Bosch, care opreste rasturnarea masinilor implicate in accidente. Totusi, el crede ca Bosch ar trebui sa se asigure ca inovatiile create rezolva probleme reale. "Ar trebui sa fim mai orientati spre nevoile consumatorului. De exemplu, ar trebui sa ne concentram eforturile tehnice intr-un mod mai inteligent asupra diferitelor segmente ale pietei auto, deoarece masinile din diferite zone ale spectrului de produse au nevoie de progrese tehnice diferite".



Desi ramane fidel valorilor traditionale ale companiei, printre care structura neobisnuita a actionariatului, presedintele Bosch pare pregatit sa faca fata schimbarilor importante prin care va trece grupul in urmatorii ani, pe masura ce se deschide la globalizare, incercand sa ramana competitiv din punctul de vedere al costurilor. De asemenea, Fehrenbach pare ca va petrece mai putin timp decat predecesorii sai incercand sa evite aparitiile inevitabile in mass-media.





Un gigant caritabil



Compania Bosch dispune de un statut neobisnuit, fiind controlata de Fundatia Robert Bosch, un organism caritabil ce poarta numele fondatorului sau. In loc sa distribuie dividende actionarilor, compania doneaza profiturile excedentare in scopuri caritabile. Din 1964, de cand s-a infiintat fundatia, Bosch a donat aproape 600 milioane euro (760 milioane dolari) pentru a finanta cercetarea medicala sau campanii de promovare a educatiei. Totodata, structura de actionariat de la Bosch garanteaza o stabilitate financiara intangibila companiilor obisnuite, oferindu-i o reputatie solida, dar incetinind procesul de luare a deciziilor. Fehrenbach admite ca Bosch "prefera obiectivele pe termen lung si este intr-o oarecare masura incapatanata in implementarea acestor planuri".



Proprietarul grupului fiind o fundatie caritabila, imaginea Bosch impresioneaza atat angajatii cat si partenerii, acesta fiind chiar motivul pentru care Fehrenbach insusi s-a angajat la Bosch cu aproape trei decenii in urma.



Presedintele nu crede ca activitatea companiei este incetinita de structura neobisnuita a actionariatului, deoarece grupul beneficiaza de un "mandat ferm" si in general echipa de management este lasata sa se ocupe singura de obiectivele pe termen lung.
andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO