Companii

2011, anul luxului pentru români

2011, anul luxului pentru români, cu trei branduri internaţionale pregătind intrarea pe piaţă

Autor: Cristina Rosca

03.12.2011, 16:40 1008

Dacă pentru chinezi 2011 a fost anul iepurelui, pentru români a fost anul luxului, în condiţiile în care pe piaţa locală îşi pregătesc intrarea trei branduri de lux: Valentino, Escada şi Burberry. Asta dacă nu punem la socoteală şi Versace, care a ajuns în magazinele H&M din România în noiembrie, cu colecţia special creată pentru suedezi.

Cu ajutorul filmelor cu Audrey Hepburn, a revistelor despre şi de modă şi, de ce nu, a plimbărilor pe Champs-Elisees, Via della Spiga sau Fifth Avenue a fost construită definiţia modernă a luxului. Ea se potriveşte, în aproape toate cazurile, cu cea din DEX: "fast, eleganţă, somptuozitate, splendoare".

Luxul în România are mai multe definiţii în funcţie de perioada în care îl studiem.

Înainte de anii '90 luxul era asociat cu blănurile cumpărate din magazinele de pe Calea Victoriei sau aduse "în secret din străinătate". Astăzi când vorbim de lux vorbim despre Louis Vuitton, Gucci sau Burberry.

Deşi numărul persoanelor care călătoresc în străinătate a crescut considerabil, deşi de reviste de modă nu ducem lipsă (singurul mare absent este Vogue) şi deşi suntem mai "fashion" chiar decât italienii, potrivit Stefanel, marile branduri de lux nu s-au înghesuit în România până de curând.

Şi acum, cele mai multe intrări sunt în franciză. Singura intrare directă este cea a Louis Vuitton, care a deschis în 2008 magazinul din cadrul hotelului de cinci stele Marriott. Tot aici vor veni şi Valentino, în decembrie, şi Escada în viitorul apropiat.

Astfel, se va crea al doilea pol al luxului în România, primul fiind pe Calea Victoriei, acolo unde s-au plasat Gucci, Emporio Armani, Max Mara şi urmează să vină, tot în decembrie, Burberry.

Toate acestea de mai sus, atât cele deja prezente, cât şi cele care urmează să vină, sunt aduse în sistem de franciză. Acest lucru poate fi explicabil în condiţiile în care marile case de modă nu doresc să îşi asume riscuri majore pe a doua cea mai săracă piaţă din Uniunea Europeană.

"Sărăcia" României nu se vede însă atunci când vorbim de lux. Afacerile gigantului francez Louis Vuitton în România s-au apropiat de 100 de milioane de lei anul trecut, fiind în creştere cu 26% comparativ cu 2009. Francezii deţin în România atât un magazin, cât şi două unităţi de producţie în judeţul Sibiu.

Compania Louis Vuitton România SRL, care operează magazinul Louis Vuitton, a vândut genţi, încălţăminte şi accesorii de 19,8 mil. lei (4,7 mil. euro) anul trecut, faţă de 18,4 mil. lei în 2009, primul an de prezenţă integrală la nivel local, potrivit datelor raportate Registrului Comerţului. Magazinul de 130 de metri pătraţi, deschis la parterul hotelului Marriott, a obţinut de asemenea un profit de 3,3 mil. lei (0,8 mil. euro) în 2010, dublu faţă de anul anterior.

Grupul francez are la nivel local afaceri şi în producţia de componente pentru genţi, pe care ulterior le asamblează la Paris. Cele două fabrici, deţinute la Cisnădie şi Avrig, au avut anul trecut o cifră de afaceri de 76 mil. lei (18,1 mil. euro), în creştere cu circa 30% faţă de 2009. De asemenea, profitul acestora aproape s-a triplat la 4,8 mil. lei (1,14 mil. euro).

Decizia Louis Vuitton de a produce în România poate fi explicată în principal prin faptul că forţa de muncă este ieftină. Cine produce nu este însă şi cel care cumpără.

Richard Matalon, şeful L'Oreal România, care deţine şi o divizie de produse cosmetice de lux, spune că acest segment a crescut cu circa 20% în ultimul an. Segmentul mass market a pierdut teren.

"Este evident că persoanele cu venituri mari sunt mai puţin afectate de criza economică."

Tot el adaugă însă că acest segment este unul de nişă în România, în cazul cosmeticelor şi parfumurilor, spre exemplu, reprezentând maximum 10% din totalul pieţei de cosmetice şi parfumuri, în condiţiile în care pe pieţele mature el ajunge şi la 20%.

Situaţia nu este diferită nici în cazul retailerilor de haine. În aceste condiţii apariţia pe piaţa locală a altor branduri de lux, care să se alăture Louis Vuitton, Gucci sau Emporio Armani, îşi poate găsi explicaţia.

După ce în urmă cu câteva săptămâni britanicii de la Burberry şi-au anunţat venirea cu un banner pe Calea Victoriei, săptămâna trecută a venit rândul Valentino. Ce au în comun cele două firme? Deschid în decembrie, într-o galerie comercială de lux, lângă un hotel de cinci stele şi sunt aduse în franciză.

Brandul britanic de lux Burberry urmează a fi adus pe piaţa locală de fondul de investiţii Global Eye, care îşi concentrează activitatea în România şi în Europa de Sud-Est.

Burberry va deschide magazinul din Capitală în cadrul complexului Radisson Blu de pe Calea Victoriei. Decizia de a deschide un magazin de lux în cadrul unui hotel de cinci stele nu este ceva specific României, în străinătate aceasta fiind deja o practică des utilizată, explicată prin faptul că profilul clientului unui astfel de magazin este similar cu cel al hotelurilor de cinci stele.

Brandul de lux Valentino va deschide la rândul său primul magazin din România în galeria comercială The Grand Avenue, situată la parterul complexului de lux The Grand unde se găseşte şi hotelul JW Marriott. Magazinul, care va avea o suprafaţă de 250 de metri pătraţi şi va necesita, potrivit estimărilor BUSINESS Magazin, o investiţie de circa un milion de euro, se va deschide în luna decembrie.

Brandul italian de lux este adus în România de un antreprenor român, conform oficialilor The Grand Avenue. Potrivit unor surse din piaţă, francizatul este Valentina Ionescu, cea care operează prin intermediul firmei Dipalma Impex hotelul Diplomat din capitală. Valentina Ionescu a negat informaţiile.

Magazinul Valentino, cel mai mare spaţiu din galeria comercială The Grand Avenue, se va alătura astfel unor spaţii precum cele ale Louis Vuitton, Stefanel, Mihai Albu, Galt Orologerie Elveţiană sau Rolex.

Lângă ele se va ivi, în viitorul apropiat (nu există încă o dată exactă), un magazin Escada, adus, potrivit surselor din piaţă, de creatoarea de modă Romaniţa Iovan.

Aceasta ar fi o a doua intrare pe piaţă a brandului după ce magazinul deschis iniţial pe Calea Victoriei s-a închis. Ar fi, în acelaşi timp, a doua încercare a Romaniţei Iovan cu acest brand pe piaţa locală, ea fiind francizorul şi prima dată. După atâtea nume mari, do I hear Chanel?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO